Systemy dydaktyczne - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 448
Wyświetleń: 2093
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Systemy dydaktyczne - omówienie  - strona 1 Systemy dydaktyczne - omówienie  - strona 2 Systemy dydaktyczne - omówienie  - strona 3

Fragment notatki:

SYSTEMY DYDAKTYCZNE:
dydaktyka tradycyjna (herbartowska)
dydaktyka progresywistyczna (Nowego Wychowania)
dydaktyka współczesna
Już starożytni Grecy mówili o poznaniu świata, jak poznajemy, jaki wpływ edukacji.
Filozofia - różnie o edukacji, np. determinizm neguje w ogóle edukację, determinizm religijny - wszystko, co nas dotyczy, ustalone w niebie, skrajny determinizm fizyczny (↔fatalizm) - „fatalny los” kieruje życiem i nie mamy na niego wpływu.
SOKRATES (461 - 399 p.n.e.)
Twórca doskonałej metody nauczania, aczkolwiek wyprowadził ją z fałszywego mniemania o tkwiących w człowieku ideach. Rola nauczyciela - wydobywanie Dobra, Piękna i Prawdy z ucznia. Drugi błąd, to przekonanie, że wystarczy wiedzieć, co jest dobre, aby dobrze czynić, dobrze żyć. Jest to INTELKTUALIZM ETYCZNY (↔ niemożliwe jest przekazywanie wiedzy, transmisja wiedzy; trzeba tylko wydobywać).
Metoda Akuszeryjna (MAJEUTYCZNA) - dwa etapy:
Etap ironii (nauczyciel się zgadza z uczniem, mimo że on się myli i jego sądy są fałszywe); doprowadzenie w ten sposób ucznia do stwierdzenia wiem, że nic nie wiem.
Faza pozytywna - nauczyciel doprowadza ucznia do tego, że sam dochodzi do Prawdy, do Prawdy, która w nim jest ukryta.
Dialog „Menon”
Pogadanka sokratyczna (HEUREZA) - odkrywanie.
PLATON (427 - 347 p.n.e.)
Człowiek przychodzi na świat z gotową wiedzą, uczyć się, to przypominać sobie wrażenia zmysłowe duszy i zapamiętywać; zapamiętywanie, to najważniejszy etap uczenia.
ARYSTOTELES (384 - 322 p.n.e.)
Zrywa z ideami wrodzonymi.
POZNANIE = poznanie zmysłowe + umysłowe
W średniowieczu dogmatyzuje się rola pamięci. Zapamiętywanie! (niekoniecznie ze zrozumieniem!)
Dopiero JAN AMOS KOMEŃSKI (1592 - 1670) w XVII wieku to zmienia. Komeński jest zdecydowanym sensualistą → całe nasze poznanie wiedzie poprzez zmysły, dopiero na tej podstawie powstają POJĘCIA. Celem poznania jest poznanie siebie i otaczającego świata poprzez poznawanie zmysłowe - do dziś nie stosowane!!!
Świat trzeba poznać dla lepszego przygotowania do życia w nim i w tym pozaziemskim. Złota reguła poznania:
„Poznawać poprzez wszystkie zmysły!”
JOHN LOCKE (1632 - 1701)
typowy sensualista, `tabula rasa'! umysł ludzki jest czystą, woskową tabliczką; to, co się na umyśle odciska, to efekt działania świata otaczającego → OPTYMIZM PEDAGOGICZNY - niestety nieprawda!
JOHAN HEINRICH PESTALOZZI (1746 - 1827)
Pedagog szwajcarski, nie myśliciel, teorię zaczyna wprowadzać w praktykę; to, czego się uczymy, to ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz