System szkolny Stanów Zjednoczonych- pedagogika

Nasza ocena:

5
Pobrań: 147
Wyświetleń: 2380
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
System szkolny Stanów Zjednoczonych- pedagogika - strona 1 System szkolny Stanów Zjednoczonych- pedagogika - strona 2 System szkolny Stanów Zjednoczonych- pedagogika - strona 3

Fragment notatki:

Jeśli ktoś szuka obszerniejszego materiału to w notatce znajduje się dokładna bibliografia, a tekst jest opatrzony przypisami.

Magdalena Zasadzińska
Gr. VII B
Informacje ogólne
Stany Zjednoczone Ameryki obejmują obszar prawie 10 mln km'". Państwo jest podzielone na 50 stanów i kilka terytoriów zamorskich (Porto Rico, Wyspy Dziewicze, Guam, Samoa). Liczba ludności przekracza 250 mln, w tym znaczny jest odsetek ludności napływowej z całego świata, a zwłaszcza z Ameryki Łacińskiej. W etnicznej mozaice biali zajmują zdecydowanie pierwsze miejsce -77,6%, czarni - 11,4%, ludność tubylcza (Indianie) -0,7%, latynoamerykańska - 7,6%, Azjaci i mieszkańcy wysp Pacyfiku - 2,7% .
Rozwarstwienie społeczne jest znaczne .Najuboższymi warstwami są mniejszości kolorowe: 30,7% wszystkich czarnych oraz 26,7% pochodzących z Ameryki Łacińskiej żyje w ubóstwie. Ich zarobki w skali rocznej nie przekraczają 7372 $ na rodzinę.
Najważniejszymi celami oświaty amerykańskiej na 2000 r., w świetle deklaracji prezydenta i gubernatorów (1990), są:
• kształcenie wszystkich dzieci i młodzieży zdolnej do nauki, rozpowszechnienie szkolnictwa średniego (90% grupy wieku ma zostać przynajmniej absolwentami szkoły srednięj),
• podniesienie poziomu nauczania języka angielskiego, matematyki, nauk przyrodniczych, historii i geografii, by absolwenci szkol byli dobrze przygotowani do wypełniania ról społecznych i zawodowych,
• uczniowie amerykańscy mają zdobyć I miejsce w badaniach porównawczych osiągnięć szkolnych w naukach przyrodniczych i matematyce,
• każdy dorosły Amerykanin będzie miał wiedzę i umiejętności wystarczające, by osiągnąć sukces w globalnej gospodarce XXI wieku i być przy tym obywatelem, który będzie znał dobrze i respektował swoje prawa i obowiązki,
• amerykańska szkoła będzie wolna od narkotyków i gwałtów Charakterystyczną cechą oświaty amerykańskiej jest skrajna decentralizacja. W kierowaniu systemem oświaty biorą udział władze stanowe i lokalne. Rząd Federalny ani me kontroluje, ani nie finansuje oświaty. Tak stanowi Konstytucja.
Władze federalne są odpowiedzialne za tworzenie prawnych regulacji w obrębie oświaty, dotyczących przede wszystkim mniejszości narodowych oraz niepełnosprawnych. Wspierają również badania naukowe dotyczące edukacji. Nie ma więc w USA systemu oświaty publicznej, zarządzanego centralnie. Nie oznacza to jednak, że Rząd Federalny nie interesuje się oświatą. Władze wykonawcze, ustawodawcze i sądownicze Rządu Federalnego aktywnie uczestniczą w tworzeniu polityki oświatowej dotyczącej np. segregacji rasowej, alokacji pieniędzy na oświatę uwzględniającej potrzeby rożnych środowisk, dostępu do oświaty dzieci z rodzin biednych, dzieci upośledzonych fizycznie lub umysłowo.


(…)


Karwowska - Sturczyk Małgorzata: Wychowanie przedszkolne w USA. Wybrane problemy. „Wychowanie w Przedszkolu” 1993 nr 4
Kupisiewicz Czesław: Koncepcje reform szkolnych w wybranych krajach świata na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Warszawa 1995. „Żak”
Leżańska Wiesława: Kształcenie nauczycieli wczesnego dzieciństwa w Stanach Zjednoczonych. „Wychowanie w Przedszkolu” 1990 nr 9
Myrkowska…
…. „Wychowanie w Przedszkolu” 1993 nr , s.205
J. Priven: Hello! USA. Mikom Multimedia, Warszawa 1997, s.192
B. Myrkowska: Jak studiować w USA. WiM. Poznań 1995r, s. 28
R. Pachociński: Współczesne systemy edukacyjne. Warszawa 2000, IBE s. 143-144
R. Pachociński: Współczesne systemy edukacyjne. Warszawa 2000, IBE s. 143-144
A. Gill, L. McPice: Czego możemy nauczyć się od Japończyków? „Nowa Szkoła” 1996, nr1

… odpowiednim agencjom zwykle powołanym do tego celu. W 1991 r. było ponad 15 tys. takich rad w całym kraju. Każda rada może tworzyć oddzielny system szkół lokalnych).
Oprócz szkół publicznych istnieje dobrze rozwinięty system szkół prywatnych obejmujący ponad 30 tys. szkół rożnych szczebli Koszty finansowania amerykańskiej oświaty publicznej są w około 10% pokrywane przez Rząd Federalny, natomiast w 90…
… Nobla, a jedna z nowojorskich szkół średnich może poszczycić się pięcioma wychowankami - laureatami wysokiego wyróżnienia. Struktura systemu oświaty
We wszystkich stanach oświata jest wolna od opłat w ramach obowiązku szkolnego (6/7-16/18 lat). Wiek obowiązku szkolnego bywa różny nawet w obrębie tego samego stanu. Na przykład w stanie Nowy Jork obejmuje grupę wieku 6-16 lat, ale w samym Nowym Jorku i Buffalo został przedłużony do 17 lat, Rok szkolny w całym kraju wynosi 178 dni, a przeciętne trwanie lekcji - 5,4 godz. dziennie.
W większości stanów szkoła podstawowa obejmuje dzieci w wieku 6-11 lat. W rejonach szkolnych szkołę średnią dzieli się na klasy niższe i wyższe, w innych nie ma podziału, choć istnieją np. szkoły pośrednie (middle school ) dla grupy w wieku 10 13 lat i ukończenie ich prowadzi…
… informatycznej w uczeniu się. Prawdopodobnie nastąpi przesuniecie akcentu z nauczania na uczenie się przez ucznia w obrębie grupy rówieśniczej, zerwania z praktyka, przekazywania wiedzy na rzecz tworzenia wiedzy przez każdego ucznia i studenta Różnice pomiędzy amerykańskim a japońskim systemem nauczania
Czytelnicy „American Educator” znają już chyba dokonania Harolda Stevensona i Jamesa Stiglera naukowców…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz