System przegubowy z usztywnieniami kratowymi złożonymi - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 14
Wyświetleń: 560
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
System przegubowy z usztywnieniami kratowymi złożonymi - omówienie  - strona 1 System przegubowy z usztywnieniami kratowymi złożonymi - omówienie  - strona 2

Fragment notatki:

System przegubowy z usztywnieniami kratowymi złożonymi
System płaskich ram z pionowymi tężnikami stosuje się do wznoszenia budyn­ków o wysokości do 40 kondygnacji. W obiektach wyższych należy stosować inne systemy, w których możliwie największa liczba słupów jest wciągana do współpracy.
Na rysunku a przedstawiono odkształcenia układu z kratowym tężnikiem pionowym, w którym nie ma współpracy ze słupami zewnętrznymi, a na rys. b układu z kratowym tężnikiem pionowym, w którym włączono do współpracy słupy zewnętrzne przez kratownice poziome (rys.b). Odkształcenie konstrukcji na rys.b jest znacznie mniejsze niż odkształcenie na rys.a. Kratownice poziome umieszcza się w górnej kondygnacji budynku oraz przynajmniej w połowie jego wysokości. Kratownice mogą być pojedyncze lub też mogą tworzyć rodzaj rusztu kratowego. Rozwiązanie takie znacznie zwięk­sza sztywność całego układu (co najmniej o 30% w porównaniu z konstrukcją ramową współpracującą z płaskimi tężnikami kratowymi). Stosując ruszty kra­towe, w niektórych kondygnacjach włącza się do współpracy wszystkie słupy, a tym samym zwiększa się sztywność całej konstrukcji na parcie wiatru.
W rozwiązaniu omówionym w systemi przegubowym z płaskimi tężnikami sztywność konstrukcji zapewniają tężniki pionowe, będące kratowymi wspornikami sztywno zamocowanymi w funda­mencie. Natomiast w rozwiązaniu tu przedstawionym zmienia się schemat sta­tyczny kratownicy pionowej. Tężnik przestaje być wspornikiem zamocowanym u podstawy, staje się prętem zamocowanym: u podstawy sztywno, a w środku rozpiętości i na szczycie sprężyście, z możliwością przesuwu. Należy równocze­śnie podkreślić, że kratownica pozioma jest raczej ustrojem belkowo-kratowym, w którym przy obliczaniu uwzględnia się zginanie pasów.
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz