SYSTEM INFORMACJI MARKETINGOWEJ I BADANIA MARKETINGOWE Trendy: - rozwój marketingu od lokalnego przez narodowy do globalnego - przejście od zaspokajania potrzeb do spełniania pragnień kupujących - przejście od cenowej do pozacenowej konkurencji System informacji marketingowej (SIM) - personel, sprzęt i procedury, dzięki którym zbiera się, porządkuje, analizuje i ocenia, a następnie przekazuje potrzebne, aktualne i dokładne informacje osobom podejmującym decyzje marketingowe. Podsystemy SIM: 1 . System wewnętrznych sprawozdań (wewnętrzne zasoby archiwalne przedsiębiorstwa). Dane dotyczące zamówień, sprzedaży, cen, należności, płatności. Wiele firm rozwinęło nowoczesne, bazujące na komputerach systemy wewnętrznych raportów w celu szybszej i wyczerpującej informacji 2. System obserwacji otoczenia (wywiadu marketingowego) Zbiera bieżące informacje o sytuacji w zewnętrznym środowisku marketingowym. Źródłem tych informacji są: - Książki, gazety, specjalistyczne magazyny; rozmowy z klientami, dostawcami, dystrybutorami itp.; rozmowa z menedżerami innych działów i pracownikami przedsiębiorstwa. - Zbieranie informacji u konkurencji: poprzez zakup ich produktów, uczestniczenie w imprezach typu „otwarte drzwi” i pokazy handlowe, czytanie publikowanych raportów, uczestniczenie w spotkaniach udziałowców, rozmowy z byłymi i obecnymi pracownikami, dealerami, dostawcami, dystrybutorami, zbieranie ich reklam i szukanie wiadomości w Internecie. - Panele doradcze klientów. - Kupowanie informacji od zewnętrznych firm, prowadzących bazy danych. 3. System informacji rządowej Sposób oceny bieżącej oraz przyszłej polityki państwa w obszarach, które są istotne dla działalności danego przedsiębiorstwa, np.: zmiany zachodzące w polityce finansowej państwa, w przepisach prawnych, podatkowych czy celnych, zmiany w strukturze demograficznej ludności, typu: wzrost udziału kobiet pracujących, niż demograficzny, stopa bezrobocia, poziom dochodów itp. 4. System badań marketingowych - zbieranie informacji związanych z konkretnym marketingowym problemem, przed którym stoi firma. Cel badań rynku - ograniczenie ryzyka przy podejmowaniu decyzji dotyczących działalności, ustrzeżenie się przed błędami, którymi obarczone są decyzje bazujące wyłącznie na intuicji. Badania rynku nie są całkowicie rozstrzygające, ale dają większą szansę podjęcia odpowiednich decyzji. Opłaty za badania rynkowe należy traktować nie jak wydatek a inwestycję! Przedsiębiorstwo może przeprowadzić badania własnymi siłami lub zlecić to odpowiedniej firmie.
(…)
… heurystyczne - twórczego myślenia (burza mózgów, metoda delficka, metoda ocen
ekspertów)
Nowe metody badań marketingowych
1. Neuromarketing (neuroobrazowanie)
Funkcjonalny rezonans magnetyczny (fMRI – functional Magnetic Resonance Imaging)
2. Obserwacja mimiki twarzy
Tradycyjne badania mierzą to, co ludzie mówią i odkrywają reakcje racjonalne,
świadome, werbalne. Neuromarketing i obserwacja mimiki twarzy…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)