To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Syjonizm i antysemityzm Sytuacja ludności żydowskiej :
zach. Europa - brak ograniczeń prawnych, silny proces asymilacji
wsch. i środ. Europa - wciąż istnieją ograniczenia, dyskryminacja, brak równouprawnienia
Koniec XIX w. - narodziny nowoczesnego antysemityzmu. Prócz podstaw wyznaniowych, odmienności kultury, duży czynnik odgrywała tu kwestia rywalizacji rzemiosła i kupiectwa żydowskiego.
Przejawy antysemityzmu w niektórych krajach :
Francja - po upadku jednego z banków, co przypisywano Rothschildom, wydano w 1886 książkę „Francja żydowska” oraz zaczęto wydawać pismo „Wolne Słowo”, gdzie atakowano Żydów (wydawca Eduard Drumont); pewien wpływ na wzrost antysemityzmu miała też tzw. afera Dreyfusa.
Niemcy - pierwsze symptomy, ale nie tak silne (duży odsetek Żydów w finansjerze i elitach), wykłady Treitsckego (duchowy ojciec nacjonalizmu niemieckiego) na uniwersytecie w Berlinie, a także wystąpienia pastora A. Stöckera
Austria - szczególnie agresywne wystąpienia i demagogia (Lüger, Schöner) Rosja - szczególnie silne obostrzenia, od 1882 utworzeono „strefę osiedlenia”, w 1887 - wprowadzono ograniczenia ludności żydowskiej w klasach poszczególnych szkół, 1889 - zakaz uprawiania zawodu adwokackiego, ponadto silne pogromy od lat 80. XIX w.
Różne koncepcje przyszłości narodu żydowskiego :
TERYTORIALIZM - potrzeba wyemigrowania z krajów, gdzie ludność żydowska jest dyskryminowana (Rosja, Rumunia, Maroka itd.) do kraju (niekoniecznie Palestyny), który mógłby stać się jej siedzibą narodową.
Kto? - dr. Leon Pinsker, autor anonimowej broszury wydanej w 1881 w Berlinie pt. „Samowyzwolenie. Apel rosyjskiego Żyda do rodaków ”
SYJONIZM - ruch zakładający potrzebę uznania Żydom prawa do Palestyny, a następnie przeprowadzenia szeroko zakrojonej akcji przesiedleńczej. Ponadto dążył do organizowania stosownych warunków do życia i ustawodawstwa dla Żydów, którzy pozostają w innych krajach. Kto? - Teodor Herzl, Wiedeń dziennikarz i literat, piszący po niemiecku, autor wydanej w 1896 książki „Der Judenstaat” . W 1897 program syjonistów został entuzjastycznie przyjęty na zjeździe w Bazylei.
SYJONIZM DUCHOWY - mniejsze oddziaływanie; Palestyna rozumiana przede wszystkim jako ośrodek duchowy całego narodu żydowskiego rozproszonego po całym świecie.
Kto? - Achad Haam AUTONOMIZM - zwany też nacjonalizmem duchowym; żądania autonomii kulturalnej, językowej i szkolnej w tych krajach, w których Żydzi dotąd istnieli.
Kto? - Szymon Dubnow
* * *
Stowarzyszenie Kolonizacji Żydowskiej - organizacja stworzona przez bogatego finansistę i filantropa Maurycego Hirscha
(…)
…, socjalistycznej partii.
- Bund był partią antysyjonistyczną (przeciwną ruchowi na rzecz powrotu do Palestyny) oraz antyreligijną.
- w 1898 roku partia weszła w skład Socjaldemokratycznej Partii Robotniczej Rosji, stając się jedną z organizacji założycielskich na I Kongresie w Mińsku w marcu 1898 roku. Do 1902 Bund był autonomiczną częścią SDPRR. Przez ten czas postrzegany był jako reprezentacja Żydów wewnątrz…
… i doszło do wyjścia tej partii z SDPRR. Był to jeden z wielu rozłamów, jakie nastąpiły później w łonie rosyjskiego ruchu socjalistycznego. Bund formalnie ponownie połączył się z SDRPP, kiedy to wszystkie frakcje zjednoczyły się na IV Kongresie w Sztokholmie, który odbył się w kwietniu 1906 roku.
- Bund generalnie opowiadał się za linią programową mienszewickiej frakcji
Propozycja dot. Ugandy
rząd…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)