TEMAT 1: SWOBODNE TECHNIKI DIAGNOSTYCZNE
3 SPOSOBY ROZUMIENIA NORMY PSYCHICZNEJ
Norma psychiczna - statystyczne znaczenie pojęcia normy, czyli norma = przeciętna, najczęstsza). Ta norma dotyczy testów psychologicznych. Ograniczenie: a co z wynikami nie mieszczącymi się w normie?
Społeczno-kliniczne znaczenie pojęcia normy, czyli norma = brak patologii. W medycynie mamy obiektywne kryteria, wskaźniki dotyczące tego czy coś jest normą czy nie. Natomiast w psychologii diagnoza zależy od osoby diagnozującej (od jego osobowości, temperamentu, sposobu postrzegania normy itp.).
Teoretyczne znaczenie pojęcia normy, które zależne jest od wyznawanej teorii. Norma = optimum dla rozwoju człowieka.
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA MOŻE WYRAŻAĆ SIĘ POPRZEZ
Sposób, w jaki tworzymy otoczenie.
Odległość, w jakiej pozostajemy od kogoś.
Gesty.
Sposób, w jaki: siedzimy, stoimy, chodzimy, kontaktujemy się wzrokowo.
Ton głosu.
Nasz wygląd: ciało, odzież.
Mimikę: wzdychanie, płacz, uśmiechanie się.
ROZMOWA
NAWIĄZYWANIE KONTAKTU DIAGNOSTYCZNEGO, TERAPEUTYCZNEGO
Prawo hallo efektu - pierwsze wrażenie zaważa na późniejszym przebiegu całego kontaktu.
Należy okazać na samym początku zainteresowanie pacjentem.
Zorganizowanie sobie otoczenia fizycznego (np. rodzaj umeblowania).
Gdy chcemy, aby dana informacja została zapamiętana, mówiąc ją należy przyspieszyć.
Pierwsze pytanie powinno być otwarte i niezagrażające (nie może wywołać lęku, niepokoju), np. jak to się stało, że się spotkaliśmy?
Należy pracować nad tym problemem, który zgłasza pacjent.
Zadbanie o równość pozycji (np. podobne fotele do siedzenia). Jedyną przewagą psychologa powinno być to, że kieruje kontaktem.
POGŁĘBIANIE KONTAKTU DIAGNOSTYCZNEGO, TERAPEUTYCZNEGO - TECHNIKI
Akceptacja - wyrażamy ją gestem, mową, uważnym słuchaniem, np. „Słucham uważnie”, „Rozumiem”, „Mhm”.
Poświadczenie - powtarzanie sensu wyrażonej myśli, np. „Lęk mnie paraliżuje” „Czuje się Pan obezwładniony przez lęk”. W ten sposób dajemy świadectwo, że słuchamy i rozumiemy to, co mówi pacjent.
Parafrazowanie - ujmujemy w inne słowa to, co ktoś powiedział, sprawdzając, czy dobrze usłyszeliśmy, np. „O ile dobrze Pana zrozumiałam …”, „A więc twierdzi Pan, że …”, „Chce Pan powiedzieć, że …”. W ten sposób wzmacniamy kontakt i dajemy pacjentowi informacje, że do słuchamy.
Informowanie - niedobór informacji jest źródłem niepokoju.
(…)
… emocjonalne, które człowiek nieświadomie pamięta z okresu prenatalnego i które wpływają na dalszy rozwój dziecka.
NA ILE ZOSTAŁO OSZACOWANE DZIECKO W SKALI APGAR?
POZNANIE AKTYWNOŚCI PSYCHICZNEJ DZIECKA ZA POMOCĄ SPRAWDZANIA ODRUCHÓW:
Odruch oczu lalki po skręceniu główki dziecka jego oczy pozostają w pierwotnym położeniu. Pojawia się ok. 10 dnia od urodzenia i trwa do ok. 3 miesiąca (powyżej - patologia…
… leży na plecach i odwróci głowę w jedną stronę, to przyjmie tzw. pozycję szermierczą, czyli wyprostuje rękę i nogę po tej samej stronie, w którą zwrócona jest głowa, kurcząc kończyny po przeciwnej stronie. Pojawia się ok. 2-3 miesiąca i trwa do ok. 6 miesiąca.
PYTANIA DOTYCZĄCE MOWY DZIECKA:
Kiedy pojawiło się głużenie, gaworzenie, pierwsze słowa, równoważniki zdań: „mamo pić”.
TRUDNOŚCI I PROBLEMY…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)