Struktura społeczna a uczestnictwo w kulturze

Nasza ocena:

3
Pobrań: 70
Wyświetleń: 959
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Struktura społeczna a uczestnictwo w kulturze - strona 1 Struktura społeczna a uczestnictwo w kulturze - strona 2

Fragment notatki:


Struktura społeczna a uczestnictwo w kulturze [w:] Antonina Kłoskowska: Socjologia Kultury
Główną domenę badań kultury jako komunikowania się stanowi uczestnictwo kulturalne rozumiane jako zbiór podstawowych środków i przekazów ujmowany w powiązaniach z głównymi elementami struktury społecznej. Większość badań socjologicznych odnosi się do obiektywnych warunków uczestnictwa kulturalnego i wyborów prowadzących do ekspozycji na przekazy, niewiele zaś bada twórczość i odtwarzanie kultury. Mówiąc o możliwościach uczestnictwa w kulturze ma się na myśli zwykle działy kultury zorganizowanej przez instytucje publiczne w krajach rozwiniętych: prasę, radio, telewizję, film i kino, publikacje i udostępnienie książek przez biblioteki, spektakle teatralne, koncerty i wystawy muzealne. Dane ilościowe uzyskane z badań statystycznych powyższych okoliczności uczestnictwa skorelowane są z podstawowymi kategoriami społecznymi określanymi na zasadzie cech formalnych: wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zawód, wykształcenie. Pierwsze są zmiennymi zależnymi (warunkowanymi), drugie niezależnymi (warunkującymi). Liczebność przekazów o standaryzowanej treści np. nakładów wydawnictw czasopiśmiennych i książkowych, liczby odbiorników radia i telewizji jest miarą demokratyzacji kultury, natomiast ilość przekazów o zróżnicowanej treści np. tytułów książek, programów telewizyjnych, premier teatralnych jest miarą bogactwa kultury i możliwości wyboru stojących do dyspozycji najaktywniejszych (często najbardziej wymagających). Wielość różnorodnych przekazów podobnego poziomu o niewielkiej cyrkulacji charakteryzuje model uczestnictwa kulturalnego wąskiej elity, najszerzej bowiem rozpowszechnione kanały transmisji kulturalnej przynoszą zhomogenizowane treści. Syntetyzujące ujęcie sfery zjawisk warunkowanych ma najczęściej postać podziału na trzy style kultury:
Kultura wyższa (elitarna) - charakteryzuje się tworzeniem pod kontrolą elit działających w ramach określonej estetycznej i intelektualnej tradycji. Elity te zajmują naczelne miejsce w systemie oświaty, sztuki i rozrywki, realizują wartości naczelne tych systemów i dostarczają normatywnych modeli działania w ich obrębie. Kryteria odbioru pochodzą nie od odbiorców ale od twórców. Kultura elitarna jest zogniskowana w relacji twórców i kwalifikowanych krytyków. Oczywiście wskutek procesu homogenizacji wyższa kultura dociera po części do szerszej publiczności. Kultura popularna (masowa) - często bywa utożsamiana z terminem „kultura masowa” jako określenie faktycznej szerokiej cyrkulacji i odbioru standaryzowanych treści, bez przesądzania o ich charakterze, klasowej proweniencji i adresie oraz ideologicznym obliczu. W jej skład wchodzą przekazy kulturowe zyskujące szeroką aprobatę dzięki m.in. łatwości odbioru.

(…)

… transmisji kultury symbolicznej ma w całości charakter przymusowy (wybór i ocena przekazywanych elementów kultury oraz utrwalenie kryteriów ocen). O samym wyborze treści kulturalnych decyduje w dużej mierze repertuar obiektywnie dostępnych przekazów który zależy od prowadzonej polityki kulturalnej (ewentualnie pluralizmu polityk różnych podmiotów). Polityka może jednak o wiele łatwiej eliminować pewne…
… popularna (masowa) - często bywa utożsamiana z terminem „kultura masowa” jako określenie faktycznej szerokiej cyrkulacji i odbioru standaryzowanych treści, bez przesądzania o ich charakterze, klasowej proweniencji i adresie oraz ideologicznym obliczu. W jej skład wchodzą przekazy kulturowe zyskujące szeroką aprobatę dzięki m.in. łatwości odbioru. Kultura ludowa (folklorystyczna) - jest to kultura układu…
… społeczeństwach ścisłe przyporządkowanie wyodrębnionym kategoriom społecznym (klasom, warstwom) określonych stylów kultury. O współczesnej kulturze symbolicznej poszczególnych klas mówić można w dwóch znaczeniach: w ujęciu dystrybutywnym - jako o kulturze klas czyli o ogóle treści kulturalnych i kanałów ich przekazu np. kultura robotników, chłopów.
w ujęciu kolektywnym - jako o kulturze klasowej, czyli swoistych…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz