Praca jest doskonałą bazą do przygotowania własnego referatu z danej dziedziny wiedzy.
Stratyfikacja klasowa społeczeństwa
Jest to ogólny termin używany do opisywania społeczeństwa, które po pierwsze, rozdziela w sposób nierówny dochody, władzę, prestiż oraz inne wartościowe dobra, a po drugie tworzy odrębne klasy, których członkowie różnią się między sobą pod względem kulturowym, behawioralnym i organizacyjnym. Stopień stratyfikacji jest określany przez to, jak nierówno są rozdzielane dobra, jak bardzo wyróżniają się klasy społeczne, jak duża mobilność istnieje pomiędzy nimi i jaka jest ich trwałość, niezmienność . W systemie kastowym, takim istnieje w Indiach, istnieje wysoki stopień stratyfikacji, ponieważ ludzie rodzą się w jakiejś klasie bądź „kaście” , która posiada całkiem inne udziały w liczących się dobrach aniżeli pozostałe kasty i z której na ogół nie można wyjść . W systemie klas otwartych, takim jak w zachodnich demokracjach, granice pomiędzy klasami są nieostre i zmienne, a przejście z jednej do drugiej jest możliwe. Tak więc jako członek społeczeństwa mającego bardziej otwarty system klasowy właśnie pracujesz nad tym, aby poprawić pozycję klasową, którą zapewniła ci rodzina, bądź też usiłujesz utrzymać dotychczasową. Ciężko pracujesz na studiach i przejmujesz się swoimi wynikami, ponieważ wiesz, że w społeczeństwie w dużym stopniu od wykształcenia zależy rodzaj wykonywanej pracy, dochody, prestiż i udział we władzy. Stawka jest wysoka, dlatego w szkołach średnich i na studiach pod pozorami niefrasobliwości panuje duże napięcie i poważna atmosfera.
Ponieważ stratyfikacja ma tak wielkie znaczenie dla dynamiki społeczeństwa, jest ona przedmiotem zainteresowania socjologii od chwili powstania tej dyscypliny. Warto zatem zapoznać się z rożnymi poglądami na ten temat, poczynając od teorii konfliktów Karola Marksa i Maxa Webera.
Marks przedstawił prostą może nawet zbyt prostą teorię stratyfikacji. Jego zdaniem ci, którzy posiadają w społeczeństwie środki produkcji - to jest materiały i narzędzia potrzebne do wytwarzania dóbr - mogą kontrolować ośrodki władzy, symbole kulturowe, pracę i styl życia innych ludzi. W związku z tym we wszystkich społeczeństwach istnieje podstawowe napięcie pomiędzy właścicielami a tymi, którzy środków produkcji nie posiadają - niezależnie od tego, czy są to wieśniacy i szlachta czy też kapitaliści i robotnicy . Ponieważ ci, którzy posiadają lub kontrolują środki produkcji, mają władzę, mogą manipulować symbolami kulturowymi, tworzyć ideologie uzasadniające posiadaną przez nich władzę i przywileje, a zarazem negujące roszczenia innych do własności i władzy. A jeśli zajdzie potrzeba, potrafią zastosować przymus fizyczny i represje wobec tych, którzy kwestionują ich stan posiadania i prawo do rządzenia. Jednak Marks uważał, że ów podstawy konfliktów interesów pomiędzy posiadającymi własności i władzę a pozbawionymi ich prowadzi w sposób nieunikniony do sytuacji, w której może dojść do rewolucji wywołanej przez tych, którzy pozbawieni są wpływu na wyniki własnej pracy, niewiele posiadają i nie mają żadnego udziału we władzy
(…)
…, Lenski Jean, Human Societies: An Introduction to Macrosociology, New York 1991.
Lenski Gerhard, Power and Privilege, New York 1986.
Marks Karol, Przyczynek do krytyki ekonomii politycznej, Berlin 1959.
Weber Max, Economy and Society: An Outline of Interpretive Sociology, Berkeley 1978.
Ziębiński Zygmunt, Elementy socjologii, Poznań 1994.
Znaniecki Florian, Prawa psychologii społecznej, Warszawa 1991…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)