Stosunki i służba dyplomatyczna

Nasza ocena:

5
Pobrań: 294
Wyświetleń: 1519
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Stosunki i służba dyplomatyczna  - strona 1 Stosunki i służba dyplomatyczna  - strona 2 Stosunki i służba dyplomatyczna  - strona 3

Fragment notatki:

STOSUNKI I SŁUŻBA DYPLOMATYCZNA I. ŹRÓDŁA PRAWA DYPLOMATYCZNEGO Prawo dyplomatyczne  prawo regulujące oficjalne stosunki między państwami
-określa funkcje misji dyplomatycznych oraz przywileje i immunitety dyplomatyczne
-przez długi okres czasu było prawem zwyczajowym
-kodyfikacja prawa dyplomatycznego nastąpiła w XIX w.
 Regulamin Wiedeński (1815r.) - pierwszy dokument o znaczeniu umowy m-dowej w zakresie p.
dyplomatycznego
-dotyczył stopni pierwszeństwa przedstawicieli dyplomatycznych
-został uzupełniony Protokołem Akwizgrańskim (1818r.)
 Konwencja Wiedeńska o stosunkach dyplomatycznych (1961r.) - stworzona przez Komisję Prawa
Międzynarodowego
-weszła w życie w 1964r., a Polska ratyfikowała ją w 1965r.
 Konwencja Wiedeńska o misjach specjalnych(1969r.)
 Konwencja Wiedeńska o stosunkach państw z organizacjami międzynarodowymi (1975r.)
-w dziedzinie stosunków dyplomatycznych istnieje wiele zasad protokołu i grzeczności, które nie mają charakteru
obowiązujących norm prawa m-dowego
-istotne znaczenie odgrywają również normy prawa wewnętrznego II. USTANOWIENIE I UTRZYMYWANIE STOSUNKÓW DYPLOMATYCZNYCH 1) Czynne i bierne prawo legacji  wynika ono z zasady przedstawicielstwa
a) czynne prawo legacji - prawo wysyłania przedstawicieli dyplomatycznych
b) bierne prawo legacji - prawo przyjmowania przedstawicieli dyplomatycznych
-wszystkie państwa posiadają czynne i bierne prawo legacji, a oprócz państw korzysta z niego Stolica Apostolska 2) Ustanowienie stosunków dyplomatycznych  nawiązanie i utrzymywanie stosunków dyplomatycznych zależy od
zgody zainteresowanych państw
-państwa, jeżeli nie łączą ich żadne więzi i interesy, mogą nie odczuwać potrzeby ustanowienia stosunków
dyplomatycznych 3) Zerwanie stosunków dyplomatycznych  może być reakcją na postępowanie państwa ocenianie jako naruszenie
praw, interesów lub godności drugiego państwa
-może być stosowane jako sankcja wobec państwa naruszającego pokój lub dopuszczającego się aktu agresji (decyzję
o tym podejmuje Rada Bezpieczeństwa) III. CZŁONKOWIE MISJI DYPLOMATYCZNEJ 1) Kategorie członków misji  KW członkami misji określa wszystkie osoby zatrudnione w misji dyplomatycznej
-najważniejszą osobą wśród członków misji jest szef misji
-pozostałe osoby to personel misji (personel dyplomatyczny, administracyjny, techniczny) 2) Klasy szefów misji  szef misji stoi na czele i kieruje pracą personelu misji
-jest on akredytowany w państwie przyjmującym
akredytacja - zespół czynności lub dokumentów warunkujących podjęcie misji przez przedstawiciela


(…)

… zgody na zaproponowaną
osobę (tzw. udzielenie agrément)
-obowiązek uzyskania agrément wynika z art. 4 KW
-państwo odmawiające udzielenia agrément musi podać przyczyny odmowy
-po uzyskaniu agrément państwo wysyłające powinno przedstawić mianowanemu szefowi misji tzw. listy
uwierzytelniające, które wręcza on głowie państwa przyjmującego
listy uwierzytelniające - dawniej listy kredencyjne (kredensy…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz