Stany (statusy) tożsamości wg Jamesa Marcii

Nasza ocena:

3
Pobrań: 357
Wyświetleń: 4102
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Stany (statusy) tożsamości wg Jamesa Marcii - strona 1 Stany (statusy) tożsamości wg Jamesa Marcii - strona 2 Stany (statusy) tożsamości wg Jamesa Marcii - strona 3

Fragment notatki:

Stany (statusy) tożsamości wg Jamesa Marcii (1987) Statusy ocenia się za pomocą 2 wymiarów: podejmowania poszukiwań, stawiania pytań (P); zaangażowania, podejmowania ról (Z). OCENA STATUSU KRYZYS
Poszukiwanie wiąże się z kryzysem, czyli z momentem w okresie dorastania, w którym stare wartości i decyzje podlegają ponownemu rozważeniu.
ZAANGAŻOWANIE
Stopień osobistych inwestycji, jakie jednostka czyni na rzecz swoich wyborów.
Stadium rozpadu (rozproszenia) tożsamości nie ma zaangażowania w żadną ideologię;
nie przechodzi się kryzysu;
może to być albo wczesny etap rozwoju (przed kryzysem) albo niepowodzenie w przejęciu zobowiązań po kryzysie; nie podjęto poszukiwań i nie ma zaangażowania. Stadium moratorium (tożsamościowego moratorium) rozważane są różne możliwości, decyzja jest jednak odkładana,
każda kultura wypracowuje inny wzór moratorium,
to przygotowanie do podjęcia zadań dorosłości, do wzięcia życie w swoje ręce. Stadium osiągniętej tożsamości jednostka przeszła kryzys i zaangażowała się w realizację dobrze zdefiniowanego zadania lub podjęła określone role; Konieczne było moratorium. Stadium tożsamości tymczasowej (zamknięcie) jednostka nie podjęła własnych poszukiwań i pozostaje przywiązana do wartości wywodzących się z okresu dzieciństwa;
doszło do przejęcia tożsamości, z pominięciem kryzysu, wyznaczonej przez kulturę lub rodziców; wybiera się coś, co jest z jakichś względów wygodne. NIEBEZPIECZEŃSTWA Zamęt tożsamościowy (brak ufności) - odwlekanie.
Tożsamość negatywna - lepiej być potępionym niż nikim. PODOKRESY
Wczesna adolescencja - wiek dorastania (od 11/12 do 15,0/16,0 r.ż.)
Późna adolescencja - wiek młodzieńczy (od 16/17 do 20/23 r.ż.) Sensowne wydaje się potraktowanie tego etapu jako okresu między dzieciństwem a dorosłością. Jako okresu przejściowego, w którym dziecko pod względem fizycznym, umysłowym i emocjonalnym zmienia się w dorosłego człowieka. RYTUAŁY Wypchnięcie dziecka z rodziny. Tabu nagości. Rytuały inicjacyjne. Rozwiązania prawne. Za centralne zjawisko tego okresu uważa się POKWITANIE /skok pokwitaniowy/
Zachodzą bardzo złożone zmiany hormonalne Podwzgórze przekazuje sygnały przysadce , która zaczyna wydzielać zwiększone ilości hormonów gonadotropowych.

(…)

… tego okresu uważa się POKWITANIE /skok pokwitaniowy/
Zachodzą bardzo złożone zmiany hormonalne
Podwzgórze przekazuje sygnały przysadce, która zaczyna wydzielać zwiększone ilości hormonów gonadotropowych. Te z kolei stymulują rozwój gruczołów jąder i jajników, które zaczynają wydzielać więcej hormonów - testosteronu u chłopców (poziom wzrasta 20 -18 razy) i u dziewcząt pewnej formy estrogenu, zwanej estradiolem (wzrasta 8 - 6 razy). Skok pokwitaniowy
U chłopców między 12 a 15 r. ż. przyrost około 20 cm i 20 kg. U dziewcząt między 10 a 12 r.ż. , mniej silny przyrost.
Szybsze dojrzewanie dziewcząt (średnio - 12;6 do 13;6 r. ż., u 95% wszystkich dziewcząt pomiędzy 11 a 15 r.ż.). Pogorszenie koordynacji.
Kształtują się cechy płciowe. Konsekwencje nieterminowego rozwoju płciowego. Kompleks Diany FAZY…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz