Średniowieczna pieśń religijna polska - opracowanie utworów

Nasza ocena:

5
Pobrań: 2135
Wyświetleń: 5369
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Średniowieczna pieśń religijna polska - opracowanie utworów - strona 1 Średniowieczna pieśń religijna polska - opracowanie utworów - strona 2 Średniowieczna pieśń religijna polska - opracowanie utworów - strona 3

Fragment notatki:

BOGURODZICA
Z opracowania: „Średniowieczna pieśń religijna polska” oprac. M. Korolko:
-nie jest to utwór jednorodny, tylko stanowi połączenie tropów pochodzących z różnych czasów, złączonych w jedną całość dzięki wspólnemu ich wykonywaniu.
-wyróżnia się w utworze trzy główne części: a) archaiczna, zakończoną refrenem Kyrie Eleison (postać pierwotna), b) tzw. pieśń wielkanocną (zaczyna się od słów „Nas dla wstał z martwych Syn Boży), oraz c) pieśń pasyjną, od słów „Ciebie człowiecze dał Bog przekłoć siebie”
-część najstarsza jest najbardziej kunsztownie skonstruowana, misterny paralelizm, jednakowo długie wersy(tzw. klony). Z opinii badaczy wynika, że tekst pochodzi z przełomu XIII/XIV w.
-pieśń wielkanocna została dołączona do Bogurodzicy w XV wieku. Jest tropem do końcowego Alleluja z łacińskiej antyfony procesyjnej Cum rex gloriae opowiadającej o wstąpieniu Jezusa do otchłani (miejsca oczekiwania na zmartwychwstanie), a śpiewanej podczas rezurekcji w Wielką Sobotę. -pieśń pasyjna stanowi szereg samodzielnych treściowo tropów, których wspólnym tematem jest zbawienie ludzi przez mękę Chrystusa i wezwanie do pokuty. -rozwijała się przez cały wiek XV i większą część XIV-go. -znajduje się w niej nawet modlitwa za króla, co pozwala mniemać, że była traktowana za czasów jagiellońskich jako hymn państwowy („carmen partiam” - Jan Długosz użył tego stwierdzenia)
Z opracowania „Średniowiecza” T.Michałowskiej:
- nie znamy daty narodzin pieśni, autora, dokładnej, pierwotnej wersji.
-pierwszy przekaz pieśni: kcyński, obejmuje dwie zwrotki wraz z nutami. Został sporządzony anonimową ręką na tylnej wyklejce oprawy kodeksu, zawierającego kazania wikariusza Macieja z Kcyni, w pobliżu Gniezna, Zakończył swą pracę - jak sam informuje - 28 lipca 1407r.
-drugi przekaz pieśni: krakowski, obejmował 13 zwrotek bez nut, również sporządzony anonimowo na karcie kodeksu łacińskiego (1408r.)
Oba przekazy sporządzono w podobnym okresie, w innych miejscach, co świadczy o popularności pieśni. Przekaz krakowski stał się jednak podstawą większości późniejszych kopii.
Późniejsze przekazy: np. w Statucie Jana Łaskiego (1506r.) - wersja drukowana.
Kryteria wyodrębnienia trzech części pieśni: a)czas powstania i genezy, b)sposób i zasięg funkcjonowania, c)tematyka, d)właściwości formalne, e) cechy językowe, f) melodia.
Część archaiczna: wstępna apostrofa włożona w usta zbiorowości kieruje się ku Marii, rodzicielki Chrystusa, wybranej przez Boga („Matko zwolena”). Maria występuje w pierwszej strofie jako pośredniczka między modlącym się ludem a swym Synem, dwukrotnie nazywanym Bogiem, a raz „gospodzinem”. Dalsze zwrotki zawierają prośby do Maryi, aby wybłagała u swego Syna łaski dla wiernych i zesłała im je na ziemi, lub aby spuściła go powrotem na ziemię. W drugiej zwrotce chór zwraca się bezpośrednio do Chrystusa nazwanego „bożycem” (tj. synem Boga). Znaczenie tej strofy w przybliżeniu: Synu Boży, ze wzglądu na Twego Chrzciciela (Jana Chrzciciela) wysłuchaj głosów („usłysz głosy”) i spełnij pragnienia („napełń myśli”) ludzkie. Słuchaj modlitwy, którą („jąż”) zanosimy do Ciebie i racz nam dać to o co („jegoż”)prosimy.


(…)

…. Stanisława. Funkcjonowała także jako pieśń rycerska i państwowa. Odegrała rolę modlitwy bojowej w bitwie pod Grunwaldem 1410r. Dziś także jest odśpiewywana podczas uroczystych obchodów państwowych i kościelnych.
JEZUS CHRYSTUS, BÓG CZŁOWIEK, MĄDROŚĆ OĆCA SWEGO
Najstarsza znana polska pieśń pasyjna. Jest przekładem popularnych w późnośredniowiecznej Europie Godzinek o Męce Pańskiej.
Ułożona…
… tomiku utwór, potraktował go jako jednolite pod względem kompozycyjnym, wierszowane kazanie z dodatkiem exemplum - kaznodziejskiego przykładu o bluźnierstwach z Budzynia (dziś Budapeszt).
Kończy się apostrofą do Jezusa i prośbą o łaskę, dobrą śmierć i uchowanie od piekła.
21 zwrotek, rymy regularne, po 8 sylab w zwrotkach cztero-wersowych.
TRZY MARYJE POSZŁY:
Należy do pieśni wielkanocnych
Jest to fragment Ewangelii św. Marka przeniesiony w formę wierszowaną
Początki pierwszej i drugiej zwrotki pieśni wprowadził Mikołaj z Wilkowiecka do Historyi o chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim
Każda zwrotka kończy się zwrotem Alleluja!
Opisuje moment odnalezienia pustego grobu przez Maryję, Marię Magdalenę i matkę Jakuba i spotkanie z aniołem zwiastującym zmartwychwstanie.
8 zwrotek
Cztero-wersowe zwrotki…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz