Sposoby opracowania strategii

Nasza ocena:

3
Pobrań: 21
Wyświetleń: 469
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Sposoby opracowania strategii - strona 1 Sposoby opracowania strategii - strona 2

Fragment notatki:

sposoby opracowania strategii:
Sposób przedsiębiorczy - silny przywódca zazwyczaj założyciel firmy, podejmuje mniej lub bardziej intuicyjnie odważne, ryzykowne decyzje; to znaczy, że opiera się on na własnym sądzie, ukształtowanym przez zdobyte przez niego doświadczenie. Przy centralizacji władzy w rękach naczelnego dyrektora organizację przedsiębiorczą motywuje jeden nadrzędny cel, tj. nieustający wzrost. Sposób dostosowawczy - nazywany również "nauką przebrnięcia”:
÷ przedsiębiorca traktuje otoczenie jako siłę, którą należy opanować; ÷ kierownik dostosowujący nie reaguje na poszczególne sytuacje w miarę ich pojawiania się. W takiej sytuacji strategia przedsiębiorstwa składa się zwykle z dramatycznych skoków w warunkach niepewności. Przedsiębiorstwo dostosowujące się posuwa się nieśmiało, małymi kroczkami naprzód. Przedsiębiorca stara się wyprzedzić konkurencję, zaś kierownik dostosowujący się reaguje zazwyczaj defensywnie na działania konkurentów. W wyniku sprzecznych żądań udziałowców dochodzi do braku wyraźnych zadań dla kierownictwa czego efektem jest dostosowawcze, cząstkowe formułowanie strategii. Sposób planowy - zapewnia on ramy i silne dążenie do wytyczenia kierunku, którego brak pozostałym sposobom. W tym przypadku planiści na najwyższym szczeblu postępują systematycznie zgodnie z przyjętą procedurą. Zmusza ona ich do analizy otoczenia i organizacji po to, by mogli opracować plan na przyszłość. Praca planistyczna wiąże się również z pewnego rodzaju ryzykiem, jednak wybory dokonywane przez planistów cechuje systematyczność, co oznacza, że oparte są na racjonalnej ocenie okazji i zagrożeń stwarzanych przez otoczenie i dostosowane do ogólnych możliwości przedsiębiorstwa.
Istotą procesu formułowania strategii jest dążenie do znalezienia odpowiedzi na cztery zasadnicze pytania:
1- jaką pozycję zajmuje obecnie przedsiębiorstwo i jakie są jego możliwości rozwojowe?
2 - jaką pozycję chciałoby zająć w przyszłości i jakie cele chce osiągnąć w okresie strategicznym, tj. w okresie, na jaki jest opracowywana strategia?
3 - co mu utrudnia obecnie i co może utrudnić w przyszłości osiągnięcie pożądanej pozycji?
4 - co powinno i co musi uczynić, aby przesunąć się z pozycji obecnie zajmowanej na pozycję pożądaną i osiągnąć sukces?
Strategia jest czynnikiem łączącym niżej wymienione elementy :
- otoczenie, które stale się zmienia, ale nie w sposób ciągły (równomierny); - określenie pozycji organizacji w otoczeniu;
- system zarządzania organizacją, w której niejednokrotnie trudno określić i wybrać kierunki działania alokacji zasobów koniecznych do realizacji tych celów: ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz