Socjologia zarządzania

Nasza ocena:

3
Pobrań: 427
Wyświetleń: 2219
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjologia zarządzania - strona 1

Fragment notatki:

Oprócz podstawowych wiadomości z zakresu socjologii, m.in.: funkcje socjologii,metody socjologiczne w notatce są zawarte informacje dotyczące bezpośrednio zarządzania. Notatka podejmuje takie zagadnienia jak: osobowość społeczna, środowisko społeczne, model osobowości i związane z tym: cechy biogenne, psychogenne, socjogenne. Dodatkowo są zaprezentowane koncepcje takie jak: teoria osobowości społecznej Arnoldo Rose'a, teoria x y oraz koncepcja Riesman'a. Omawia również takie terminy jak: osobowość autorytarna, model kierowania - asertywno - responsywny, propaganda. Charakteryzuje ponadto 3 typy zarządzania, a także wymienia metody socjotechniczne wykorzystywane w propagandzie, m.in. irradjacja, symplifikacja, suplemacja itp. Dodatkowo definiuje pojęcia związane z kwestią taką jak: grupa społeczna i krąg społeczny, tj. Kręgi, publiczność, zbiegowisko, tłum, warstwa społeczna. Ostatnie pojęcie omawia odwołując się do takich autorów jak: Max Webber, Parsons, Ossowski, oraz Szczepański

Peter Berger - celem dydaktycznym socjologii jest wyprodukowanie socjologów amatorów (takich osób, które nie przejdą obojętnie obok dziurki od klucza; ciekawość świata, chęć zrozumienia etc.) - najgorszy produkt: osoba z wykształceniem wyższym bez ciekawości poznawczej. Badanie opinii publicznej to nie socjologia, dopiero pytanie „dlaczego” to S.
S. to rozumienie nauki zajmującej się problemami socjalnymi. W zakładzie pracy socjolog zajmował się „wczasami pod gruszą”, ziemniakami na zimę etc.-to też nie jest socjologia ale praca socjalna. Socjologia nie jest dyscypliną zajmującą się patologiami, może jedynie w niewielkim stopniu poruszać te zagadnienia. Statystyka, demografia, inżynieria społeczna (manipulacja, propaganda, reklama) to też nie socjologia. SOCJOLOGIA jest po trochu wszystkim, to dyscyplina naukowa, która w sposób naukowy i zgodnie z procedurą metodologiczną dąży do poznania rzeczywistości społecznej.
3 FUNKCJE socjologii:
1. naukowa, poznawcza - rzeczywistość
2. praktyczna, użytecznościowa - jakie przesłanki, praktyczne zastosowanie
3. obywatelska- poprzez publikacje, popularyzowanie twierdzeń wpływa na świadomość społeczną obywatela, ludzi, społeczeństwa.
CELE SOCJOLOGII - Cel diagnostyczny - (opis i wyjaśnienie)
1. Opis-jak jest? np. jakie postawy/ opinie, kultura picia, co młodzież robi z wolnym czasem etc.
2. Wyjaśnienie - dlaczego tak jest? od czego to zależy? Przyczyna?
3. Terapeutyczny - co zrobić?
4. Prognostyczny
Nie zapominać, iż każda prawidłowość jest zależna od wielu czynników, np. inny wariant dla rodziny.
METODY SOCJOLOGII
1. survey (badania terenowe za pomocą ankiety):
- wywiad-przez ankietera, który wypełnia ankietę po zadaniu pytań /respondent-osoba badana/
- ankieta - bezpośrednio
W/w to narzędzia pozornie do siebie podobne, ale zwykle kwestionariusz dla ankietera jest bardziej skomplikowany.
WYWIADY: swobodny (tam gdzie zagadnienie jest nowe, np. obyczaje świąteczne u Pigmejów), pogłębiony, niski stopień standaryzacji i wysoki stopień standaryzacji (do każdego pytania mają konkretne odpowiedzi), zamknięte i otwarte (swoboda wypowiedzi).
ANKIETY: środowiskowa (np. w sklepie wśród mieszkańców tego samego domu)
audytoryjna (np. na sali wykładowej) jest ekonomiczna, efektywna, pozwala zbadać dużą grupę ludzi, od razu całość ankiet wraca, presja grupy (wszyscy robią);
pocztowa (jeśli dotyczy problemów respondenta wtedy efektywność jest większa) prasowa - ma cele edukacyjne i poznawcze, najczęściej nie wycinają z gazet ale

(…)

… edukacyjne i poznawcze, najczęściej nie wycinają z gazet ale chociaż przeczytają, zastanowią się, omówią (często ankieta w gazecie jest ukrytą formą reklamy)
handlowa - dołączana do dóbr i usług (np. w banku, doklejona do produktu)
wywiad telefoniczny - można uzyskać wynik w 24 h.
internetowa, badania telemetryczne (oglądalność i ocena programów tv)
Metoda obserwacji:
1. uczestniczącej - osoba prowadząca obserwację jest uczestnikiem grupy obserwowanej;
2. nie uczestniczącej - spora część grupy
3. jawnej - osoby obserwowane wiedzą o tym;
4. ukrytej - osoby obserwowane nie wiedzą o tym.
np. markety: 2/4 kamery, ścisły monitoring;
- wyjście/wejście w supermarkecie musi być tak ustawione aby klient zapoznał się z ofertą sklepu, promocjami;
- głodny konsument kupi więcej-bodźce natury kulinarnej;
- dot. muzyki…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz