To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
TEMAT 7: Tożsamość jednostki w procesie wychowania
Wpływ globalnego kapitalizmu na jaźń człowieka wg Senneta
Sennet twierdzi, że globalny kapitalizm niweczy wszelkie próby wypracowania przez człowieka trwałego, dojrzałego i zrównoważonego poczucia samego siebie. Wg niego dokonało się przejście ze świata pracy o sztywnych i ściśle określonych zasadach i hierarchii organizacji, gdzie samodyscyplina decydowała o kształcie i trwałości jaźni, do całkowicie nowej ekonomii korporacyjnego reengineringu nieustannych innowacji i rosnącego ryzyka, gdzie na znaczeniu zyskuje rozpadające się, zdestabilizowane i Rozproszone doświadczenie siebie. Gdy człowiek zostaje wciągnięty w świat abstrakcji i powierzchownych kontaktów, słabych więzi i relacji , gdy są one kształtowane przez nakaz podejmowania ryzyka i nieustannego wynajdowania siebie na nowo, władza tradycyjnych norm społ. i kult. Zaczyna ulegać osłabieniu. Zjawisko to może wydawać się pozytywne (jednostka może definiować się wciąż na nowo, tworzyć nowe i płynne role społ.), jednak częściej przybiera obraz negatywny (głęboki niepokój, wynikający z niemożności utrzymania spójności emocjonalnej przez jaźń- tzw. zjawisko dryfowania charakteru, korozji jaźni). Dzisiaj miejsce trwałej jaźni zajęła miejsce hipermarketowa tożsamość- chaotyczny zbiór strzępów doświadczeń przypadkowych pragnień, spotkań i kontaktów, przygodnych i tymczasowych zdarzeń. Także technologie informacyjne szkodliwie oddziaływają na lokalne społeczności, stosunki panujące w rodzinie oraz osobową tożsamość.
Tożsamości i jaźni a cyberprzestrzeń i sieć internetowa wg Sherry Turkle
Jednostki aktywne w sieci na np., czatach, eksperymentują z nowymi formami poczucia siebie, wynajdują siebie ciągle na nowo, badają, konstruują własną tożsamość. Turkle wartościuje to pozytywnie, tego rodzaju osiągnięcia technologiczne komunikacyjne dysponują wyzwolicielskim potencjałem odniesieniu do jaźni, a Internet zaprzecza staromodnym lękom kulturowym wynikającym z przekonania o zgubnym wpływie środków masowego przekazu. Np. w przypadku „seksu w sieci” ludzie bez trudu mogą zmienić swą płeć, orientację seksualną, osobowość, rasę, etniczność, przynależność klasową itd. Może stworzyć tożsamość internetową odmienną od rzeczywistej, czemu sprzyja charakter cyberseksu, fragmentaryczność epizodyczność. Przeobrażenie jaźni pozwala na eksperymentowanie z wielorakimi potencjonalnymi tożsamościamii wizerunkami. Współczesna kultura doświadczana jest w coraz większym stopniu jako chaotyczny zbiór fragmentów i epizodów. Życie w ponowoczesnym świecie jest nieciągłe, niespójne, rozpadające się , pozbawione konsekwencji. Internet stanowi społeczno-technologiczne pole, które daje najdoskonalszy wyraz ponowoczesnym tendencjom, na którym ludzie badają i rozwijają nowe formy jaźni
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)