To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Socjotechnika jest prób¹ praktycznego podejœcia do socjologii, traktowana bywa jako dyscyplina odrêbna lub jako jedna z mo¿liwych funkcji tej nauki. Przez socjotechnikê rozumie siê zespó³ ogólnych zaleceñ dotycz¹cych tego, jak przy uwzglêdnieniu istniej¹cych ocen spo³ecznych dokonywaæ œwiadomie przekszta³ceñ po to, aby osi¹gn¹æ zamierzone spo³ecznie cele. Pionierami koncepcji socjotechnik byli myœliciele XX wieku. I tak L.Petra¿ycki rozwija³ idee polityki prawa, to jest nauki wê¿szej ni¿ socjotechnika, zajmuj¹cej siê tym, w jaki sposób za pomoc¹ œrodków prawnych dokonywaæ racjonalnych zmian ¿ycia spo³ecznego. Jego myœl rozwija³ R.Pound na gruncie amerykañskim. W.Lenin zajmowa³ siê socjotechnik¹ rewolucji formu³uj¹c zalecenia mówi¹ce o tym, jak dokonywaæ przekszta³ceñ w ramach wielkich struktur spo³ecznych. G.Myrdal podejmowa³ problem rozwi¹zywania konfliktów spo³ecznych przez u¿ycie œwiadomej wiedzy socjologicznej. On te¿ a póŸniej K.Popper rozpowszechniali rozmaite dyrektywy socjotechniczne i przyczynili siê do podjêcia analizy i refleksji dotycz¹cych socjotechniki jako takiej. Na gruncie polskim socjotechnik¹ zajmowa³ siê St. Ossowski. Obecnie refleksja socjotechniczna zwraca siê ku czterem g³ównym rejonom ¿ycia spo³ecznego: prawo, problematyka w³adzy, œrodki masowego oddzia³ywania i wychowanie. Problematyka socjotechniczna mo¿e dotyczyæ ma³ych grup i wielkich struktur. O ile socjotechniczne oddzia³ywanie na ma³e grupy jest stosunkowo ³atwo sprawdzalne o tyle skutecznoœæ socjotechnicznego oddzia³ywania na wielkie struktury jest bardzo z³o¿ona. Mo¿na wyró¿niæ trzy podstawowe sposoby patrzenia na socjotechnikê: 1. z punktu widzenia zaradnoœci zbiorowej, tej, która faktycznie w ¿yciu spo³ecznym funkcjonuje oraz tej , która powinna byæ stosowana. Wyró¿niamy tu zaradnoœæ zastan¹ i zaradnoœæ funkcjonaln¹. 2. z punktu widzenia organizacji ¿ycia naukowego w zakresie nauk spo³ecznych uwzglêdniaj¹c zagadnienia dotycz¹ce organizacji badañ naukowych ich stosunku do spo³ecznego zapotrzebowania na wyniki analiz, itd. 3. z punktu widzenia klasyfikacji nauk ¿eby wprowadziæ ³ad w nagromadzone doœwiadczenia porz¹dkowanie refleksji i badañ naukowych. Te trzy sposoby powoduj¹ rozmaite konsekwencje metodologiczne i teoretyczne. Rozbudowuj¹c socjotechnikê brano pod uwagê jej dwa aspekty: teoretyczny i metodologiczny z po³o¿eniem akcentu na ten drugi. Socjotechnika rozwijaj¹c siê pokonywa³a rozmaite trudnoœci wynikaj¹ce z w³asnych twórczych poszukiwañ metodologicznych i merytorycznych oraz z dyskusji, jak¹ toczy z innymi naukami pokrewnymi w ramach wspólnego zakresu wyznaczonego przez nauki spo³eczne. Wyró¿niamy socjotechnikê w sensie œciœlejszym i w sensie szerszym. W sensie œciœlejszym socjotechnika sprawdza przydatnoœæ zaradnoœci zbiorowej nagromadzonej przez
(…)
… skutki.
Nauki teoretyczne zajmuj¹ siê opisywaniem i wyjaœnianiem œwiata, natomiast nauki praktyczne jego
przekszta³caniem.
Wœród nauk praktycznych centralne miejsce zajmuje prakseologia jako nauka o skutecznym dzia³aniu.
Socjotechnika jest zastosowaniem prakseologii do nauk spo³ecznych.
Socjotechnika mo¿e byæ wykorzystywana do celów moralnie ocenianych jako „dobre” lub” z³e”.
Przyk³adem dobrego…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)