To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Paradygmat to wzorzec, model, zbiór fundamentalnych i naczelnych koncepcji oraz założeń obowiązujących w określonym czasie, nauce dotyczące istoty świata, natury, przedmiotu badań w dużej dziedzinie wiedzy.
Są tworzone wtedy gdy stwarzamy diagnozę.
Negacji podlega także system edukacyjny. W latach 80 tych nurt pedagogiczny negował:
Negacja konkretnej praktyki wychowawczej
Negacja zinstytualizowanego systemu kształcenia jako czynnika dehumanizacji stosunków społecznych
Negacja idei i funkcji wychowania i edukacji
Negacja filozoficznych i społeczno-pedagogicznych założeń i orientacji
Socjologia edukacji i jej systemu jest związany z problematyką:
określoną orientacją teorii socjologii edukacji występującej w określonej sytuacji społeczno-czasowej i ustrojowej analizowanej w aspekcie układu sił społecznych, potrzeb społecznych, organizacji życia społecznego
Ze stanem wpływów czynności edukacyjnych i wychowawczych zachowań, sposobem życia, poziomem akceptacji oraz realizacji modelu wychowania i icj rzeczywistych funkcji jej elementów jawnych i ukrytych oraz marginesu społecznego ubóstwa i patologii
Z mechanizmami regulacji, kontroli i oceny efektu tych wpływów bądź dezorganizacji i patologii
Edukacja pojmowana jak wprowadzenie człowieka ze stanu natury do kultury i cywilizacji oraz jako sposób na realizację teraźniejszości i przyszłości jako system u wiedzy, składającej się z praw, twierdzeń, teorii, analiz empirycznych, a jednocześnie nauka na różnych poziomach rzeczywistości społecznej edukacji - mikro, --makro - mezo edukacji
Różnie pojmowana przez różne państwa, ale wspólne cele:
Rozwijanie twórczego potencjału ludzi
Rozwijanie u uczącego si rozumienia świata przyrodniczego, świata społecznego w którym żyje oraz procesów pracy w tym społeczeństwie
Rozwijanie umiejętności pracy z innymi, w zakresie kontrolowania kolektywnego życia społeczeństwa
Zaproponowano następujące paradygmaty
Paradygmat społeczeństwa bez szkół
Łamanie dotychczasowych zasady edukacji.
Neguje powszechne przekonanie, że:
Kształcenie jest tylko wynikiem nauczania szkolnego
Kształcenie odbywa się tylko w szkole
Szkoła niweluje nierówności społeczne
Potrafi skutecznie przystosować się do najbliższego otoczenia
Odrzuca kształcenie instytucjonalne, proponuje zamiast szkół tzw. sieci kształcenia, które obejmowałby:
Dostępną sieć bibliotek, muzeów, zakładów pracy i innych instytucji
Ośrodki wymiany informacji oraz doświadczeń miedzy uczącymi się lub zainteresowanymi podobnymi problemami
(…)
… oraz doświadczeń miedzy uczącymi się lub zainteresowanymi podobnymi problemami
Ogłoszenia w mass mediach spotkań osób kształcących sę o określonych kierunku
Publikowanie na bieżącą rejestru nauczycieli, instruktorów, którzy mogliby udzielić informacji z określonych dziedzin
By to wprowadzić trzeba byłoby znieść powszechny obowiązek szkolny. Wniósł on ożywczy nurt krytyki dotychczasowego stanu.
Paradygmatyk szkoły…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)