Socjologia edukacji - paradygmat - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 224
Wyświetleń: 1981
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjologia edukacji  - paradygmat - omówienie - strona 1 Socjologia edukacji  - paradygmat - omówienie - strona 2 Socjologia edukacji  - paradygmat - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Paradygmat to wzorzec, model, zbiór fundamentalnych i naczelnych koncepcji oraz założeń obowiązujących w określonym czasie, nauce dotyczące istoty świata, natury, przedmiotu badań w dużej dziedzinie wiedzy.
Są tworzone wtedy gdy stwarzamy diagnozę.
Negacji podlega także system edukacyjny. W latach 80 tych nurt pedagogiczny negował:
Negacja konkretnej praktyki wychowawczej
Negacja zinstytualizowanego systemu kształcenia jako czynnika dehumanizacji stosunków społecznych
Negacja idei i funkcji wychowania i edukacji
Negacja filozoficznych i społeczno-pedagogicznych założeń i orientacji
Socjologia edukacji i jej systemu jest związany z problematyką:
określoną orientacją teorii socjologii edukacji występującej w określonej sytuacji społeczno-czasowej i ustrojowej analizowanej w aspekcie układu sił społecznych, potrzeb społecznych, organizacji życia społecznego
Ze stanem wpływów czynności edukacyjnych i wychowawczych zachowań, sposobem życia, poziomem akceptacji oraz realizacji modelu wychowania i icj rzeczywistych funkcji jej elementów jawnych i ukrytych oraz marginesu społecznego ubóstwa i patologii
Z mechanizmami regulacji, kontroli i oceny efektu tych wpływów bądź dezorganizacji i patologii
Edukacja pojmowana jak wprowadzenie człowieka ze stanu natury do kultury i cywilizacji oraz jako sposób na realizację teraźniejszości i przyszłości jako system u wiedzy, składającej się z praw, twierdzeń, teorii, analiz empirycznych, a jednocześnie nauka na różnych poziomach rzeczywistości społecznej edukacji - mikro, --makro - mezo edukacji
Różnie pojmowana przez różne państwa, ale wspólne cele:
Rozwijanie twórczego potencjału ludzi
Rozwijanie u uczącego si rozumienia świata przyrodniczego, świata społecznego w którym żyje oraz procesów pracy w tym społeczeństwie
Rozwijanie umiejętności pracy z innymi, w zakresie kontrolowania kolektywnego życia społeczeństwa
Zaproponowano następujące paradygmaty
Paradygmat społeczeństwa bez szkół
Łamanie dotychczasowych zasady edukacji.
Neguje powszechne przekonanie, że:
Kształcenie jest tylko wynikiem nauczania szkolnego
Kształcenie odbywa się tylko w szkole
Szkoła niweluje nierówności społeczne
Potrafi skutecznie przystosować się do najbliższego otoczenia
Odrzuca kształcenie instytucjonalne, proponuje zamiast szkół tzw. sieci kształcenia, które obejmowałby:
Dostępną sieć bibliotek, muzeów, zakładów pracy i innych instytucji
Ośrodki wymiany informacji oraz doświadczeń miedzy uczącymi się lub zainteresowanymi podobnymi problemami


(…)

… oraz doświadczeń miedzy uczącymi się lub zainteresowanymi podobnymi problemami
Ogłoszenia w mass mediach spotkań osób kształcących sę o określonych kierunku
Publikowanie na bieżącą rejestru nauczycieli, instruktorów, którzy mogliby udzielić informacji z określonych dziedzin
By to wprowadzić trzeba byłoby znieść powszechny obowiązek szkolny. Wniósł on ożywczy nurt krytyki dotychczasowego stanu.
Paradygmatyk szkoły…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz