Socjalizacja przez szkołę - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 560
Wyświetleń: 1638
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Socjalizacja przez szkołę - omówienie - strona 1 Socjalizacja przez szkołę - omówienie - strona 2 Socjalizacja przez szkołę - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

Klaus Tillmann „Socjalizacja przez szkołę- a zarazem wprowadzenie do podstawowych teorii
socjologicznych.”
W społeczeństwach „przednowoczesnych”, poza codziennym życiem nie było żadnych urządzeń
społecznych, które służyłyby np.: wychowaniu, opiece nad starcami lub opiece zdrowotnej. W
dzisiejszych rozwiniętych społeczeństwach przemysłowych, specjalne zadania są wykonywane w
różnoraki sposób przez oddzielne urządzenia społeczne, nazywane „instytucjami”- organizacja,
zakład lub po prostu urządzenie, które spełnia określone zadanie według określonych reguł przebiegu
pracy i podziału funkcji na współpracujących pracowników; dysponuje wyposażeniem materialnym,
pracują w niej osoby, które wobec siebie pozostają w sformalizowanych stosunkach.
Instytucja a socjalizacja.
Instytucje spełniają różne funkcje, jedną z nich jest właśnie socjalizacja. Zajmują się tym przedszkola,
szkoły, uniwersytety powszechne i domy młodzieży.
Instytucje o zadaniach pedagogicznych są określane jako system wychowawczo- oświatowy;
socjalizacja przebiega w nich planowo jako główne zadanie.
W niemal wszystkich obszarach społecznych powstały zróżnicowane instytucje, które dzięki ciągłej i
regularnej pracy gwarantują wypełnianie nałożonych na nie funkcji;
Instytucje odciążają i dają bezpieczeństwo; jednostka odbiera je także jako „coś, co istnieje
obiektywnie i jest nieuchronne; każdy musi nauczyć się z nimi obchodzić; jeśli tego nie uczyni lub
czynie w stopniu niedostatecznym, zostają zastosowane środki przymusu.”
We wszystkich instytucjach ludzie komunikują się i współpracują ze sobą, wywierając przy tym na
siebie wpływ i zmieniając osobowość- są obszarem dla procesów socjalizacji; treści i formy
komunikowania się zmieniają się w zależności od instytucji, określają je zadania, struktura i historia
instytucji.
Szkoła jako instytucja.
Szkoła jest instytucją obowiązkową, do której na podstawie przepisów prawnych wszyscy muszą
uczęszczać; jest jedyną instytucją publiczną, której nikt nie może uniknąć pomiędzy 6 a 18 rokiem
życia;
System szkolny- całość złożona z usystematyzowanych norm, sformalizowanych oczekiwań co do ról
i wyposażenia materialnego; jego zadaniem jest troska o socjalizację całego dorastającego pokolenia;
by osiągnąć ten cel, zatrudnia się specjalnie wykształcony personel;
Szkoła spełnia swoje zadania głównie przez to, że nauczyciele w sposób planowy, systematyczny i
ciągły prowadzą lekcje; instytucja ma zapewnić dzieciom codzienne zajęcia, treściowo i metodycznie
zgodne z zaleceniami państwa- praca pedagogiczna osadzona jest głęboko w strukturach
organizacyjnych- nauczanie prawie dziesięciu milionów uczniów wymaga organizacyjnego
zabezpieczenia, co bez wyspecjalizowanego aparatu jest niemożliwe; zorganizowane procesy
nauczania są włączone w w kierowany przez państwo aparat władzy, uczenie się może być w skutek
tego kontrolowane administracyjnie oraz poddawane wpływom politycznym- szkoła zatem zapewnia
nie tylko ciągłość nauczania, ale stwarza zarazem przesłanki ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz