Schyłek filozofii starożytnej .
Myśl starożytna, coraz obfitsza różnorodnością rozwiązań, zmierzała ku syntezie i podsumowaniu dotychczasowych wysiłków i osiągnięć jakby w perspektywie bliskiego już końca świata antycznego . Zanim jednak to się stało, oto na przestrzeni dziejów nastąpiło niezwykłe spotkanie dwóch, jakże odmiennych, sposobów myślenia i tłumaczenia oraz uzasadniania istniejącego świata - tradycji greckiej i tradycji judaistycznej, skoncentrowanej wokół świętych pism Biblii. Izrael wszedł w krąg języka i myślenia greckiego w 332 roku przed Chrystusem, kiedy to Aleksander Wielki zajął Jerozolimę . Żydzi znaleźli się pod wpływem greckiego racjonalizmu i w otoczeniu kultury hellenistycznej - tak w Palestynie, jak i w diasporze. Wizja Boga, proponowana przez judaizm wydała się wielu Grekom atrakcyjna do tego stopnia, że zdecydowali się go czcić obok swoich dotychczasowych bogów. Judaizm realizujący się w zebraniach modlitewnych i rozważaniu Pisma w synagogach (gdzie nie składano krwawych ofiar), kojarzył się ze spotkaniami w modnych ówcześnie szkołach filozoficznych. Prawdziwy dialog między tymi dwiema kulturami zapoczątkowało przetłumaczenie Pisma Świętego na język grecki. Przekład ten - zwany Septuagintą - stworzył możliwość poznania prawd religii monoteistycznej światu hellenistycznemu.
Gdy filozofowie greccy zastanawiali się nad przyznaniem miejsca w wyjaśnianej przez siebie rzeczywistości, Żydzi posiadali już Boga, całkowicie odmiennego od skonstruowanego intelektualnie rozumienia Absolutu. W odróżnieniu od niego - ledwie świadomego istnienia rzeczywistości, do którego człowiek jest podobny przez fakt posiadania rozumu, Bóg Biblii jest uwikłany w świat, od człowieka dzieli go przepaść, a poznanie i próbowanie zrozumienia go możliwe jest dzięki Objawieniu, które człowiekowi dał. Przede wszystkim jest Bogiem jedynym, istniejącym jako „Ktoś”, z kim wchodzi się w żywą, bezpośrednią relację. Prozelityzm - misja zdobycia nowych wyznawców wśród mieszkańców ówczesnego helleńskiego świata, a może raczej fascynacja grecką kulturą, zwłaszcza filozofią, chęć budowania szerszej formuły dla monoteistycznej wiary żydowskiej spowodowała swoisty „romans” judaizmu z myślą greckich mędrców. Najwybitniejszym tego wyrazem stała się działalność Filona z Aleksandrii. Por. D. Dembińska-Siury , Plotyn , Warszawa 1995, 7 . Por . A. Świderkówna , Biblia w świecie greckim , Gniezno 1996, 7.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)