Schemat zastępczy silnika indukcyjnego i parametry schematu W silnikach indukcyjnych, tak jak w transformatorach, istnieja dwa uzwojenia :
pierwotne (stoan) i wtórne (wirnik) .Wszystki wielkosci zwiazane ze stojanem będą miały indeks 1, a zwiazane z wirnikiem 2 .
Wirujące pole magnetuczne w uzwojeniach i nieruchomego wirnika SEM o wartości :
z1, z2 - liczba zwojow jednej fazy uzwojenia stojana i wirnika
k1, k2 - wspołczynnik uzwojenia i stojana Pole mag. wiruje względem wirnika z predkością (n1-n) , to czestotliwosc pradu f2 wynosi :
Przyjmiemy, żę obwód stojana jest reprezentowany przes skupioną rezystancje R1 i reaktancje , a obwód wirnika przez rezystancje R2 i reaktancje Pod wpływem SEM E2s w uzwojeniu wirnika płynie prąd : Rezystancje R2/s przedstawia się w postaci : R2/s=R2+[(1-s)/s]R2
Zgodnie z drugim prawem Kirchoffa :
Równanie odpowiada schematowi zastępczemu silnika indukcyjnego pokazanemu na poniższym rysunku : Rezystancja IFe odwzorowywuje straty mocy czynnej w rdzeniu stojana, a reaktancja X moc
bierną do wytworzenia strumienia głównego .Pod względem strukturalnym schem. zastepczy silnika indukcujnego jest podobny od schem transformatora .Reaktancja pierwotnego i wtórnego obwodu silnika są wieksze od podobnych reaktancji transformatora. Ze względu na szczeliny powietrzne między stojanem a wirnikiem , reaktancja X silnika jest mniejsza niż
transformatora , w konsekwencji czego prąd jałowy silnka jest duży i wynosi : (0,25-0,75)In .
Na podstawie schematu zastępczego prowadzi się analizę wielu zjawisk fizycznych zachodzących przy biegu jałowym , obciążeniu lub w stanie zwarcia silnika indukcyjnego .
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)