To tylko jedna z 34 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Samochody hybrydowe i elektryczne
Ewa Piętniewicz, Rafał Buga,
•
Wydział Chemiczny,
•
Politechnika Warszawska
•
Historia
W kwietniu 1900 roku, na Wystawie
Światowej odbywającej się w Paryżu,
austriacka firma Hofwagen Fabrik
Jacob Lohner & Co. z Wiednia
zaprezentowała oryginalny pojazd z
napędem elektrycznym.
Jego konstrukcja opracowana została w
latach 1897-1899, a autorem był młody
Ferdynand Porsche.
Źródłem energii była bateria
akumulatorów ołowiowych o łącznej
pojemności 300Ah.
Masa własna kompletnego pojazdu
wynosiła ok. 1000kg, w tym masa
akumulatorów 415kg.
Wprowadzenie
Przyjmując, że lawinowo zwiększająca się ilość pojazdów na świecie będzie nadal
wykorzystywać wyłącznie silniki wewnętrznego spalania, powstaje pytanie o
możliwość utrzymania skażenia środowiska naturalnego na rozsądnym poziomie, a
także o wystarczalność zasobów ropy naftowej.
Jedną z odpowiedzi jest wprowadzenie do transportu drogowego pojazdów o napędzie
niekonwencjonalnym, wykorzystujących wyłącznie silnik elektryczny zasilany
z elektrochemicznego źródła energii elektrycznej (EV - Electric Vehicle) lub silnik
elektryczny i silnik wewnętrznego spalania (HEV - Hybrid Electric Vehicle).
Cechy pojazdów elektrycznych
ZALETY:
niezależność od ropy naftowej oraz od jej cen na rynkach światowych;
zmniejszenie kosztów zużycia energii przez pojazd nawet o 80%;
sprawność przetwarzania energii w elektrycznych układach napędowych wynosi
ok. 70-80%, podczas gdy pojazdów spalających paliwo ok. 15-20%;
niska emisja hałasu w porównaniu do pojazdów z silnikami spalinowymi;
brak szkodliwych toksyn, które są zawarte w spalinach pojazdów spalinowych;
około cztery razy niższe koszty eksploatacji w porównaniu do pojazdów z silnikami
spalinowymi;
w razie wypadku małe ryzyko detonacji pojazdu, poparzenia lub spalenia się osób
podróżujących;
WADY:
ograniczony zasięg i długi czas ładowania baterii
akumulatorów, duża masa i wysoka cena baterii
akumulatorów;
ograniczona żywotność akumulatorów,
emisja zakłóceń elektromagnetycznych;
wrażliwość na warunki atmosferyczne
Parametry samochodów elektrycznych
Większość pojazdów elektrycznych wykorzystujących
tradycyjne akumulatory ma zasięg ok. 80km. Nowe
modele używające akumulatorów NiMH lub Li-Ion są
w stanie przejechać bez ładowania do 300km.
Ładowanie prądem o napięciu 120V AC i natężeniu
20A zajmuje najczęściej ok. 10 godzin.
Typowy pojazd posiada od 12 do 24 akumulatorów.
Są to 6-voltowe baterie projektowane specjalnie do
napędzania w pojazdach elektrycznych, łączone ze
sobą celem otrzymania napięcia od 96 do 144V.
Prędkość samochodów elektrycznych produkowanych
obecnie jest w przedziale 50-120km/h.
Cena typowego zestawu kształtuje się na poziomie
8000÷15000 $.
Silniki w pojazdach elektrycznych
Samochodowe magazyny energii
Elementem niezbędnym do prawidłowej pracy silników elektrycznych stosowanych
w pojazdach jest źródło – magazyn energii, którym najczęściej jest akumulator.
Najczęściej
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)