To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
A. Sakramenty uobecnieniem zbawczych misteriów Chrystusa. W sakramentach Chrystus jest obecny w sposób niewidzialny, ale rzeczywisty. Wszystkie wydarzenia z życia Jezusa uobecniają się w sakramentach - acta et passa Christi. Chrystus jest obecny w sakramentach na sposób misteryjny. Wszystko, co dotyczy sakramentów wynika z naszej wiary. Wymiar Boski Jezusa sprawia, że sakramenty mają charakter wiecznotrwały i że prowadza do rzeczywistego, faktycznego spotkania z Bogiem
B. Sakramenty jako znaki: - znaki naturalne - zrozumiałe dla wszystkich
- znaki sztuczne - zrozumiałe dla niektórych - znaki mieszane - częściowa naturalne, częściowo sztuczne, do nich należą sakramenty
Funkcje sakramentów jako znaków:
przypominają misteria Chrystusa - comne morativa signa zapewniają, że człowiek w tym momencie spotyka się z łaską Bożą - signa demonstrativa uobecniają dzieła Chrystusa (całe życie od momentu Wcielenia) - signa presentativa sprawiają to co oznaczają - signa causalia zapewniają zbawienie i do niego przygotowują - signa prognostica F . Materia i forma znaku sakramentalnego Pojęcie materii i formy do sakramentologii przenosi św. Tomasz Akwinata Materia - to, co samo siebie nie określa, zwykle jest podwójna (np. woda przy chrzcie - jako materia I jako czynność - materia II - polanie). Forma - nadaje sens znakowi sakramentalnemu, słowa, aktualnie lepiej posługiwać się pojęciami: Czynności Słowa Każdy sakrament ma dwie materie i formę, np. sakrament chrztu: materia I - woda, materia II - polanie głowy, forma - słowa „ja ciebie chrzczę…” Sakramenty najwyższym wyrazem kultu Do Soboru Watykańskiego II mówiło się o kulcie oddzielnym od sakramentu : Bóg Sakramenty - odgórne działanie Boga przy otwarciu człowieka (sakrament) Człowiek Ex opere operato
Jeśli chodzi o kult było odwrotnie:
Bóg
Kult - dwie oddzielne rzeczywistości
Człowiek Ex opere operantis
Od Vaticanum II mówi się, że sam sakrament jest najwyższym wyrazem kultu, te rzeczywistości połączono, i tak kult sprawuje sam Chrystus, ale żeby był kultem trzeba go przeżywać, być świadomym, wiedzieć co oznacza, uczestniczyć w nim. Oddzielenie rzeczywistości sakramentu od kultu powoduje uboższe owoce duchowe w życiu człowieka. Chodzi o kult uświęcający - połączenie pobożności prywatnej z liturgią i działalnością Kościoła. Sakrament jest relacją między osobami, dlatego jest także kultem. Jest to personalistyczne rozumienie sakramentologii. Mówimy o darze i o przyjęciu daru. Przyjmując łaskę Bożą wyświadczamy miłosierdzie Bogu (encyklika JPII). Sakramenty są spotkaniem człowieka z Trójca Świętą. Każdy sakrament jest działaniem całej Trójcy św. Działanie Osób Boskich w sakramentach jest wspólne (apropriacje), a poszczególnym osobom tylko przypisywane.
(…)
… Boskich w sakramentach jest wspólne (apropriacje), a poszczególnym osobom tylko przypisywane.
Problem zdefiniowania sakramentu:
- św. Augustyn uważa sakrament jako znak rzeczy świętej, signum sacrum. Widzialny kształt niewidzialnej łaski (też określenie Augustyna). Ok. XII w. dopowiada się, że musi to być znak skuteczny (głownie za zasługą Piotra Lombarda) - taką definicję zaakceptował sobór Trydencki…
…, płynie kanałem, którym są sakramenty. Ustanowienie sakramentów przez Chrystusa:
· fakt ustanowienia - dogmat ogłoszony na Soborze Trydenckim (Chrystus ustanowił sakramenty). Powołuje się on na władzę związania sakramentu z łaską. Chrystus nie musiał ustanawiać sakramentów, tak bardzo wyraźnie. Wyraźnie ustanowił: Chrzest, Eucharystię.
· sposób ustanowienia - sakrament namaszczenia…
… chorych, niewyraźny sposób ustanowienia przez Chrystusa, ale jego praktyka była obecna od początku (uczniowie Chrystusa chodzili do chorych). Sakrament Bierzmowania jest ściśle związany ze Chrztem, wyodrębniony później. On nie musiał być ustanowiony bezpośrednio. Kościół rozdziela sakrament Bierzmowania i Chrztu. Sakramenty są ustanowione w kościele na zasadzie władzy kluczy Apostołów
Sposoby stanowienia…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)