RZEŹBA LWOWSKA

Nasza ocena:

3
Pobrań: 168
Wyświetleń: 1211
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 RZEŹBA LWOWSKA - strona 1

Fragment notatki:

RZEŹBA LWOWSKA. Herman von Hutte zw. Czapką Akwizgrańczyk, kolportował niderlandyzm, hołduje sztuce północnej jednak na zrębie renesansu włoskiego, ulubione motywy: posążki geniuszów-puttów, stosowanie obok rzeźby pełnej reliefu, prostych pilastrów i kolumn, ograniczenie motywów ale też ich nadmierne typowe dla środowiska skupienie, silny czynnik niderlandyzmu gł. w partiach dekoracyjnych
- pomnik Czarnkowskich w Czarnkowie 1562-70 - postać męska
- ołtarz Hieronima Zapały w Katedrze Lwowskiej ok 1570 - nadmierne typowe dla środowiska skupienie motywów
- piętrowy nagrobek Jana i Zofii Sienińskich w Rymanowie 1574
- nagrobek bpa Walentego Herburta w Fulsztynie ok 1575
- nagrobek Anny Sieniawskiej 1582
Jan Zaremba Krakowianin działający we Lwowie, wpływ Hutte, - pomnik Czarnkowskich w Czarnkowie 1562-70 - postać żeńska
Sebastian Czeszek Krakowianin działający we Lwowie, wpływ Hutte, Henryk Horst zw. we Lwowie Endrychem Zgodliwym
Holender, działa we Lwowie od 1572, wzory sztuki północnej jak i sztuki lwowskiej (np. figury alabastrowe), współpracował z Czeszką, Zarembą i Janem Białym
- alabastrowy nagrobek Mikołaja i Hieronima Sieniawskich w Brzeżanach 1582-86
- nagrobek Jana Sieniawskiego w kaplicy zamkowej w Brzeżanach
- ołtarz Kampianów w Katedrze Lwowskiej
- pomnik Św. Jacka w kościele Dominikanów w Krakowie 1583 - przerobiony na stalle w kościele Św. Idziego
Kurczenie się elementów włoskich i potęgowanie renesansu północnego gł. wpływów Florisa i Colyna Andrzej Bemer zw. Andrysz mularz
Artysta lwowski działający we Wrocławiu Jan Pfister Wrocławianin, czołowy artysta 1 poł XVII w we Lwowie, uczeń Wilhelma van dem Blocke od którego przejął styl niderlandzki
- kaplica Kampianów
- kaplica Boimów - epitafium Boimów
- nagrobki w kaplicy Sieniawskich w Brzeżanach
- tarnowski nagrobek Ostrogskich 1612 i 1620
Kaplica Boimów we Lwowie zw. Ogrojcową 1607-17
- praca zbiorowa
- dekoracja w kamieniu i stiuku
- fundatorem Jerzy Boima
- przeładowanie dekoracją, horror vacui , manierystyczna ozdobność
Twórczość rzeźbiarska związana z tradycją krakowską Tryptyk w kościele Jezuitów we Lwowie Stanisława Driara - forma ołtarza szafkowego
Aleksander Prochenkowicz Wyrównana gładka powierzchnia, fałdy szat układają się w drobne równoległe rowki, , nastrój spokoju i ciszy, sztywno leżące na tumbach figury - tradycja gotycka


(…)

… w Hodowicy
Twórczość Pinzla mieszcząca się w kręgu oddziaływania sztuki południowoniemieckiej, wyróżnia się na tle współczesnej sobie rzeźby epoki rokoka szczególną ekspresją i dramatyzmem przedstawień. Dynamika konwulsyjnie wygiętych ciał, ukazanych z całym naturalizmem napiętych mięśni, ścięgien i żył potęgowana jest poprzez pełne wyrazu traktowanie draperii, skłębionych niespokojnie wokół postaci, nieraz…
… w ołtarzu bocznym Niepokalanego Poczęcia w Leżajsku i personifikację Snycerstwa w bocznym ołtarzu Św. Józefa w Zbarażu. Pierwsza odznacza się poruszeniem mistyka, druga dziewczęcą lekkością tancerki. Żywe, pełne afektacji gesty, fałdy szat załamują się na wzór krystalicznych tworów
- Pierwsze datowane rzeźby pojawiają się w k. bernardynów w Leżajsku.
- Dekoracja k. bernardynów w Zbarażu.
- Rzeźby ołtarzowe…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz