To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
RZEŹBA LWOWSKA. Herman von Hutte zw. Czapką Akwizgrańczyk, kolportował niderlandyzm, hołduje sztuce północnej jednak na zrębie renesansu włoskiego, ulubione motywy: posążki geniuszów-puttów, stosowanie obok rzeźby pełnej reliefu, prostych pilastrów i kolumn, ograniczenie motywów ale też ich nadmierne typowe dla środowiska skupienie, silny czynnik niderlandyzmu gł. w partiach dekoracyjnych
- pomnik Czarnkowskich w Czarnkowie 1562-70 - postać męska
- ołtarz Hieronima Zapały w Katedrze Lwowskiej ok 1570 - nadmierne typowe dla środowiska skupienie motywów
- piętrowy nagrobek Jana i Zofii Sienińskich w Rymanowie 1574
- nagrobek bpa Walentego Herburta w Fulsztynie ok 1575
- nagrobek Anny Sieniawskiej 1582
Jan Zaremba Krakowianin działający we Lwowie, wpływ Hutte, - pomnik Czarnkowskich w Czarnkowie 1562-70 - postać żeńska
Sebastian Czeszek Krakowianin działający we Lwowie, wpływ Hutte, Henryk Horst zw. we Lwowie Endrychem Zgodliwym
Holender, działa we Lwowie od 1572, wzory sztuki północnej jak i sztuki lwowskiej (np. figury alabastrowe), współpracował z Czeszką, Zarembą i Janem Białym
- alabastrowy nagrobek Mikołaja i Hieronima Sieniawskich w Brzeżanach 1582-86
- nagrobek Jana Sieniawskiego w kaplicy zamkowej w Brzeżanach
- ołtarz Kampianów w Katedrze Lwowskiej
- pomnik Św. Jacka w kościele Dominikanów w Krakowie 1583 - przerobiony na stalle w kościele Św. Idziego
Kurczenie się elementów włoskich i potęgowanie renesansu północnego gł. wpływów Florisa i Colyna Andrzej Bemer zw. Andrysz mularz
Artysta lwowski działający we Wrocławiu Jan Pfister Wrocławianin, czołowy artysta 1 poł XVII w we Lwowie, uczeń Wilhelma van dem Blocke od którego przejął styl niderlandzki
- kaplica Kampianów
- kaplica Boimów - epitafium Boimów
- nagrobki w kaplicy Sieniawskich w Brzeżanach
- tarnowski nagrobek Ostrogskich 1612 i 1620
Kaplica Boimów we Lwowie zw. Ogrojcową 1607-17
- praca zbiorowa
- dekoracja w kamieniu i stiuku
- fundatorem Jerzy Boima
- przeładowanie dekoracją, horror vacui , manierystyczna ozdobność
Twórczość rzeźbiarska związana z tradycją krakowską Tryptyk w kościele Jezuitów we Lwowie Stanisława Driara - forma ołtarza szafkowego
Aleksander Prochenkowicz Wyrównana gładka powierzchnia, fałdy szat układają się w drobne równoległe rowki, , nastrój spokoju i ciszy, sztywno leżące na tumbach figury - tradycja gotycka
(…)
… w Hodowicy
Twórczość Pinzla mieszcząca się w kręgu oddziaływania sztuki południowoniemieckiej, wyróżnia się na tle współczesnej sobie rzeźby epoki rokoka szczególną ekspresją i dramatyzmem przedstawień. Dynamika konwulsyjnie wygiętych ciał, ukazanych z całym naturalizmem napiętych mięśni, ścięgien i żył potęgowana jest poprzez pełne wyrazu traktowanie draperii, skłębionych niespokojnie wokół postaci, nieraz…
… w ołtarzu bocznym Niepokalanego Poczęcia w Leżajsku i personifikację Snycerstwa w bocznym ołtarzu Św. Józefa w Zbarażu. Pierwsza odznacza się poruszeniem mistyka, druga dziewczęcą lekkością tancerki. Żywe, pełne afektacji gesty, fałdy szat załamują się na wzór krystalicznych tworów
- Pierwsze datowane rzeźby pojawiają się w k. bernardynów w Leżajsku.
- Dekoracja k. bernardynów w Zbarażu.
- Rzeźby ołtarzowe…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)