To tylko jedna z 10 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Polska architektura od Jana III Sobieskiego do Stanisława
Augusta
Architektura po wojnach połowy XVII wieku zaczęła się ponownie odradzać w okresie
panowania Jana Sobieskiego. Od lat 1670. wprowadzano formy dojrzałego baroku, których
doskonałym przykładem jest królewska rezydencja w Wilanowie. Rozbudowany przez
spolonizowanego Włocha Augustyna Locciego (1650-1730) ze skromnego dworu pałac wraz
z założeniem ogrodowym był typową rezydencją barokową, czerpiącą swoje formy ze wzoru
pałacu wersalskiego. Jego przestrzenne założenie, rozczłonkowana bryła, bogata dekoracja
sztukateryjna i malarska były charakterystyczne dla realizacji architektonicznych dojrzałego
baroku. Program ikonograficzny i wyposażenie wnętrz było wyrazem sarmatyzmu
reprezentowanego przez Sobieskiego. Jego mecenat, nawiązujący do antyku, gloryfikował
ideały rycersko-ziemiańskie. Popularyzował typ wiejskiej siedziby, jaką był Wilanów, pełnej
dzieł sztuki i bogatego rzemiosła artystycznego, często o motywach i wpływach wschodnich.
Ta próba łączenia w sztuce elementów wschodnich i zachodnich, znana pod mianem
sarmatyzmu, rozejdzie się szeroko po kraju i będzie żywa na prowincji prawie do końca
XVIII wieku. Jej najlepszym wyrazem w architekturze będzie najczęściej drewniany dwór
szlachecki z portykiem lub gankiem kolumnowym.
Obok mecenatu królewskiego niezwykle silną pozycję posiadał mecenat kościelny. Po
ostatecznym zwycięstwie kontrreformacji oraz po wojnach, które wzmocniły ducha
katolickiego w narodzie, powstawało dziesiątki nowych świątyń o bogatym programie
dojrzałego baroku. Jedną z ciekawszych realizacji drugiej połowy XVII wieku był wileński
kościół św. Piotra i Pawła na Antokolu. Zbudowany jako wotum za szczęśliwe ocalenie
podczas wojen z Moskwą przez Michała Kazimierza Paca, posiada malowniczo rozwiązaną
fasadę, znakomite stiuki Pertiego oraz iluzjonistyczne malowidła Palloniego. W podobnym,
dość dynamicznym stylu dojrzałego baroku zrealizowano kościół akademicki św. Anny w
Krakowie. Jego twórcą był najwybitniejszy architekt drugiej połowy XVII wieku w Polsce,
Tylman z Gameren (1632-1706). Ten holenderski z pochodzenia budowniczy wraz z włoskim
sztukatorem Baltazarem Fontaną (1658-1738) stworzył jeden z najciekawszych obiektów
sakralnych doby baroku. Wzorowany na rzymskim kościele San Andrea della Valle budynek
posiada dwuwieżową fasadę o wypukłych gzymsach dynamizujących formę oraz znakomite
wnętrze, które ozdobiły sztukaterie i “mała architektura” ołtarzy stworzonych przez Fontanę.
Kościół św. Anny był w twórczości Tylmana wyjątkowy. Bowiem jego projektant należał do
architektów nurtu klasycyzującego, operującego formami monumentalnymi, z wielkimi
porządkami kolumnowymi lub pilastrowymi, ale bez nadmiernej dekoracji zewnętrznej. Takie
były kościoły, pałace, dwory i nagrobki, które wykonywał dla króla i oświeconej elity np.
rodziny Lubomirskich czy Krasińskich. Królewskim założeniem urbanistycznym był
warszawski Marywil (Marie-Ville), wielkomiejskie założenie
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)