To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rozwój pracownika poprzez realizację kariery . Kariera -kolejne stanowiska pracy związane z określoną pozycją w hierarchii organizacji, które pracownik zajmuje w okresie zatrudnienia w danym przedsiębiorstwie. Kariery nie utożsamia się z awansem, gdyż jest to przesunięcie w górę, w bok rzadko w dół a awans tylko w górę.
3 podejścia firmy do kariery : 1.Sprawa kariery to sprawa indywidualna każdego pracownika, więc nie trzeba w nią ingerować. Wada: okazuje się, że częściej awansują osoby agresywne, spragnione władzy .
2.Polityka zbliżona do poławiacza pereł. Organizacja tu bardzo uważnie przygląda się pracownikom aby zbadać potencjał osoby. Jeśli osoba jest bardzo zdolna traktuje się ją szczególnie roztaczając nad nią opiekę. Stosuje się różne formy szkolenia np. staże. Wada: reszta pracowników czuje się dyskryminowana, pominięta.
3.Najlepsze podejście, polega na planowaniu karier. Taka organizacja ma plany karier, w których zestawia swoje przyszłe potrzeby kadrowe i ustala kandydatów do awansu. Te plany firma synchronizuje z planami indywidualnymi, te etapy synchronizacji to:
porozumienie w sprawie oceny potencjału pracownika
porozumienie w sprawie celów rozwoju ( org. identyfikuje swoje potrzeby kadrowe ), pracownik tu formułuje własne aspiracje zawodowe
porozumienie w sprawie planu rozwoju zawodowego i rozkładu kosztów związanych z tych rozwojem ( pracownik gotowy do poświęcenia czasu, finansów, itp.)
pomoc i doradztwo ze strony organizacji*monitoring rozwoju, czy zgodny z planem
Planowanie karier przynosi firmom wiele korzyści:
zmniejsza fluktuację ludzi ambitnych, zdolnych
zwiększa motywację do osiągania efektów i przechodzenia szkoleń
prowadzi do lepszego dopasowania kwalifikacji pracownika do zadań
przyciąga ambitnych i zdolnych ludzi
Należy pamiętać: o różnych typach karier i ,że wszystkim nie da się ich zaprojektować
Typy karier: Kariera menedżerska - polega na awansie pracownika w górę, stale rozszerzanie zakresu odpowiedzialności, powierzanie władzy oraz coraz większego zespołu ludzi. Celem pracownika jest zdobycie wysokiej pozycji i prestiżu. Tu pojawia się orientacja na awans a podstawa tej kariery to umiejętności menedżerskie.
Kariera specjalisty - polega na rozwoju kwalifikacji, które pracownik lubi lub jest w nich szczególnie uzdolniony. Pracownik chce być świetnym specjalistą. Tacy ludzie nie są zainteresowani stanowiskami kierowniczymi. Tu orientacja na wykorzystywanie stale pogłębianych umiejętności.
Kariera oparta na przedsiębiorczości - dla ludzi z inicjatywą. Tacy pracownicy muszą mieć swobodę działania, jak im się tego nie da to zmieniają instytucję. Tacy ludzie muszą mieć też swobodę w czasie pracy.
(…)
… nie może się frustrować) IV- stagnacja, okres żniw, odcina się tu kupony czegoś co się osiągnęło. Nie nabywa się tu nowych umiejętności. Pracownika wykorzystuje się w celu przekazywania doświadczenia młodym.
V- wycofanie się z działalności zawodowej lub mniejszy zakres uprawnień
Firmy, które planują kariery opracowują ścieżki awansu ( kariery)
stażysta referent
↓ ↓
referent ............
↓
samodzielny referent…
…, źle się też czują jako podwładni. Najlepiej dla nich być samodzielnym, niezależnym.
Kariera rozumiana jako dążenie do stabilizacji zawodowej- orientacja na bezpieczeństwo pracy i umacnianie własnej pozycji w organizacji. Głównym motorem takich ludzi jest więc więź emocjonalna z firmą. Pracownicy tacy są bardzo lojalni, ich celem jest utrzymanie kwalifikacji zawodowych na stałym poziomie. Zmienny…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)