To tylko jedna z 9 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rozwój mostów drewnianych w dziejach ludzkości cz 2
Most Cezara przez Ren jest najbardziej znany spośród zbudowanych przez Rzymian mostów drewnianych. Wybudowano go w 59 (55?) r. p.n.e. przez wojska Cezara ścigającego Germanów. Most zbudowano w ciągu 10 dni od chwili zgromadzenia materiałów. Na rys. 2.6 pokazano rekonstrukcję tego mostu. Miał on 400 m długości i 12 m szerokości, długość przęseł wynosiła 8 h- 10 m.
Sto pięćdziesiąt lat po moście Juliusza Cezara, dokładnie w 103 r. n.e., na rozkaz cesarza Marcusa Ulipusa Trajana, na granicach imperium rzymskiego, na kilometrowej przeszkodzie, którą stanowił Dunaj, doradca cesarza - Apollodo- ros zbudował most (rys. 2.7). W ówczesnych warunkach można go było nazwać gigantem. Ustrój niosący mostu stanowiły łuki drewniane, połączone promienistymi tężnikami i usztywnione belkami kratowymi dwuzastrzałowymi. Natomiast podpory wykonano z kamienia. Most składał się z 21 przęseł o rozpiętości 36 m każde. Fundamenty podpór o szerokości dochodzącej do 18 m ustawiano na skale przy głębokości wody do 6 m. Rozpór przejmowały podpory, które dzięki swojej masywności nie doznały uszkodzeń. Rozszyfrowanie roli elementów, które w efekcie okazały się poręczami, sprawiło kłopot wielu badaczom. Niektórzy potraktowali ją jako element niosący o znaczącym współdziałaniu. Informacje na temat tej konstrukcji można odczytać z płaskorzeźb na kolumnie Trajana na Forum Romanum w Rzymie. W wyniku badań archeologicznych obiektów pochodzących z pierwszego tysiąclecia naszej ery, odkryto w wielu miejscach Europy resztki mostów drewnianych na palach, które niekiedy pozwalają na odtworzenie konstrukcji tych obiektów.
Mosty z X i XI wieku były najczęściej mostami leżajowymi, o prostej konstrukcji. Trudno określić daty ich powstania, gdyż nie dotrwały do naszych czasów.
Ibrahim ibn Jakub podróżując po Europie Środkowej w X wieku wspomina o bardzo długim moście znajdującym się na terenie dzisiejszej - wówczas słowiańskiej - Meklemburgii. Badania archeologiczne w pełni potwierdziły jego relacje. Na jeziorze na północ od Berlina, na terenach dawnych Słowian Połabskich, powstał z lądem stałym. Był to most imponującej długości 750 m (900 m) i szerokości około 3 m, który częściowo przechodził nad wodą, a częściowo po gruncie bagnistym, na którym usypano groblę na ruszcie z pni brzozowych. Całkowita długość tak umocnionego przejścia wynosiła 2,5 km (rys. 2.9) [19], [106].
Pomost z obu stron podtrzymywały po dwa pale dębowe długości 4,5 m wbite w odstępach co 2 m. Pale wewnętrzne wbijano pionowo, zewnętrzne ukośnie. Na pale nasadzano oczepy z prostokątnymi otworami, a na nich układano belki podłużne przykryte poprzecznymi balami dębowymi. Były one przymocowane 30 cm dębowymi kołkami do dwóch belek krawędziowych biegnących wzdłuż obu stron pomostu. Podobne rozwiązania konstrukcyjne odkryto na Ostrowie Lednickim k/Gniezna [60].most Teterów (rys. 2.8), łączący gród
(…)
….
Drewniane bale obrabiano siekierami, a z braku żelaznych gwoździ i klamer łączono je za pomocą czopów drewnianych, co wymagało już pewnej biegłości ciesielskiej.
Średniowieczne mostki drewniane świadczą o rozwijających się w ciągu wieków umiejętnościach i smaku artystycznym swoich twórców, którzy poza wymyślnym sposobem łączenia poszczególnych elementów, wprowadzali jako urozmaicenie starannie…
… wytrzymałość konstrukcji nośnej. Wymaga to wynoszenia podpór ponad poziom wody albo podwieszenia jezdni na wieszakach. System taki był często stosowany w średniowieczu.
Pokonywanie przeszkód większych szerokości uzyskiwano przez wprowadzenie sprężystych podparć za pośrednictwem rozpór i zastrzałów z wieszakami. Krokiem w tym kierunku były także pierwsze kratownice stosowane najpierw do budowy poręczy…
… przęsła mostu Cezara. W przeciwieństwie natomiast do tamtego, tu pojawiają się izbice w celu rozbijania kry i dodatkowo jedno przęsło zwodzone ze względu na potrzeby żeglugi.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)