Rozjazd - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 3332
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rozjazd - wykład - strona 1 Rozjazd - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Rozjazd - jest konstrukcja umożliwiającą przejazd pociągu z jednego toru na drugi a skrzyżowanie jest miejscem przecięcia dwóch torów w poziomie.
Wyróżniamy rozjazdy:
Zwyczajne - rozgałęzienie torów umożliwiające jazdę w dwóch kierunkach, w przypadku gdy rozgałęzienie jest położone w łuku układa się rozjazd zwyczajny łukowy wygięty i dostosowany do krzywizny. Składa się z: - zwrotnicy - służy do kierowania zestawów kołowych z jednego toru na drugi, złożona jest z dwóch przesuwających się poprzecznie po siodełkach szyn o specjalnym profilu zwanych iglicami oraz dwóch szyn nieruchomych zwanych opornicami
- krzyżownicy - jest ułożona w miejscu przecięcia się toków szynowych, umożliwia wraz z kierownicami przejazd zestawu kołowego przez miejsce krzyżowania się szyn. - szyny łączące Krzyżowe - umożliwiają jazdę w trzech kierunkach (rozjazd pojedynczy) lub w czterech kierunkach (rozjazd podwójny)
Skrzyżowania torów
Środek geometryczny rozjazdu nazywa się punktem przecięcia osi toru zasadniczego i stycznej do osi toru zwrotnego.
Skos rozjazdu - tangens kąta między osiami toru zasadniczego i zwrotnego wyrażony w ułamku 1/n.
Rozjazdy klasyfikuje się wg:
Typów szyn (np. S60, S49)
Rodzajów (zwyczajne Rz, łukowe jednostronne Rłj, krzyżowe pojedyncze Rkp, krzyżowe podwójne - Rkpd)
Konfiguracji (prawy - P, lewy - L)
Konstrukcji iglic (sprężyste - s, szynowo sprężyste - ss, czopowe - c)
Rodzaju podrozjazdnic (drewniane - d, betonowe - b)
Np. Rz S60-300-1:9-Lssd-k rozjazd zwyczajny z szynami S60 o promieniu toru zwrotnego równym 300m i skosie 1:9, lewostronny, z iglicami szynowo sprężystymi, podrozjazdnicami drewnianymi, odmiany izolowanej ze złączami klejono-sprężystymi
Rozjazdy nie powinny być układane w miejscach załomu profilu podłużnego, a w przypadku koniecznym załom powinien być zaokrąglony pionowym łukiem o promieniu co najmniej 2 tys. m dla załomu wklęsłego i 5 tys. m dla załomu wypukłego.
Zadania napędów zwrotnicowych:
Utrzymanie w krańcowym położeniu iglic rozjazdowych oraz ruchomych dziobów krzyżownic
Przestawianie iglic oraz krzyżownic, zapewniające bezpieczeństwo ruchu oraz przygotowanie drogi przebiegu pociągu
Napędy zwrotnicowe charakteryzują trzy siły:
Nastawcza - oddziaływanie silnika napędu
Trzymania - oddziaływanie od strony rozjazdu
Rozprucia - najmniejsza siła wymuszająca zmianę położenia iglic
Transport multimodalny - przewóz towarów przez co najmniej dwie różne gałęzie transportu
Transport intermodalny ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz