To tylko jedna z 11 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Roland Barthes: MIT I ZNAK MIT JEST SŁOWEM Język potrzebuje szczególnych warunków aby stać się mitem. Mit to system porozumiewania się, przekazywania. Mit ≠ przedmiot; pojęcie, idea. To forma, sposób znaczenia. Mit nie określa przedmiotu jako przekazu, lecz sposób, w jaki go wypowiada. Wszystko może być mitem; świat podsuwa nieskończenie wiele mitycznych możliwości. Nie ma mitów wiecznych. Mowa jest przekazem - on może składać się z pism i przedstawień, wypowiedzi pisanej, fotografii, filmu, reportażu, widowiska, sportu, reklamy wszystko to może być podporą mitycznej mowy. Mowa mityczna - składa się z materii przepracowanej - staje się właściwym środkiem porozumiewania. Wszystkie tworzywa mitu zakładają istnienie świadomości znaczeń - można rozumować nimi niezależnie od tworzywa. Język, wypowiedź, mowa = „każda jednostka czy całość znacząca - tak słowna jak wzrokowa” Mitem zajmuje się inna nauka semiologia MIT JAKO SYSTEM SEMIOLOGICZNY Semiologia jest nauką o formach bada znaczenia niezależnie od ich treści. Mitologia także należy do semiologii (jako nauka formalna) i do ideologii (jako nauka historyczna) bada formy idei. Wszelka semiologia zakłada związek między dwoma terminami SIGNIFIANT (znaczenie) i SIGNIFIÈ (znaczone). Związek ten stanowi różnoważność.
Istnieje: Element znaczący znak
Element znaczony (forma skojarzenia 1. i 2. )
Znaczące - puste; znak - pełny, z sensem, treścią
Wg de Saussure'a: SIGNIFIÈ - obraz akustyczny
SIGNIFIANT - pojęcie ZNAK - stosunek pojęcia i obrazu
Wg Freuda: To, co psychiczne, jest nawarstwieniem różnoważności (wartości zastępczych). Pierwszy termin to jawna treść ludzkiego zachowania; drugi - to treść ukryta lub właściwa (np. substrat snu); trzeci - stosunek 1. i 2. sen. Semiologia zachowuje jedność tylko na poziomie formy - nie treści. Jej teren jest ograniczony; odnosi się tylko do jednego języka. Semiologia odczytuje lub rozszyfrowuje. Mit = trójwymiarowy schemat: element znaczący + element znaczony = znak
Mit = system szczególny - tworzy się wychodząc od łańcucha semiologicznego. To wtórny system semiologiczy. Tworzywo mityczne - słowa ogarniane przez mit - sprowadzone zostaje do czystej funkcji znaczącej. Jest dla mitu jedynie surowcem. Sprowadzone zostało do statusu języka. Mit widzi jedynie całość znaków, znak globalny, końcowy termin pierwszego łańcucha semiologicznego.
(…)
…. Taki jest to początek nowej perypetii - argumentuje - nie przeraża. Colt jest tu językiem. Przedłuż przebieg czasu. To „logos” nie „praxis”. Zawiesza czas i zmąca retorykę. Befsztyk i frytki
Befsztyk współuczestniczy w mitologii krwi - jak wino. To mięso w „stanie czystym” Jedzenie befsztyka reprezentuje więc pewną naturę i pewną moralność. Jest mediumiczną substancją, która prowadzi ku pierwotnym siłą natury. Wino i befsztyk to we Francji pożywienie elementarne - nie uspołecznione ile unarodowione. Wspierał patriotyzm francuski (generał de Castires po rozejmie zażądał frytek było to rytualnym epizodem powrotu do odnalezionego plemienia Francuzów. „Frytka jest gastronomicznym znakiem francuskości.”
„NAUTILIUS” i „Statek pijany”
U Verne'a wyobrażenie podróży oznacza przebadanie zamkniętej przestrzeni. Egzystencjalne…
… lingwistyczny, język lub podobne sposoby przedstawień)
Metajęzyk - (sam mit = język wtórny)
Do znaczącego w micie można podejść z dwóch stron:
Jako do końcowego terminu systemu lingwistycznego
Jako do początkowego terminu systemu mitycznego
Znaczące = sens (w micie - Forma) Znaczone = pojęcie
Znak - w micie, to co znaczące zostało utworzone ze znaków języka. JĘZYK
Znaczące
Znaczone
ZNAK
MIT
Forma
Pojęcie…
…. salutujący Murzyn forma ma sens nikły, zubożały; jako pojęcie francuskiego imperializmu zostaję związane z całością świata: z historią Francji, z jej kolonialnymi przygodami, obecnymi trudnościami. To, co wszczepie się w pojęcia, to nie rzeczywistość ile pewna znajomość rzeczywistości. Przechodząc do sensu, do formy obraz traci zwartość - by łatwiej przyjąć zawartość pojęcia. Wiedza utworzona w pojęciu…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)