Rodzina z problemem alkoholowym

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 1155
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rodzina z problemem alkoholowym - strona 1 Rodzina z problemem alkoholowym - strona 2 Rodzina z problemem alkoholowym - strona 3

Fragment notatki:

1. Cechy charakterystyczne dla rodziny z problemem alkoholowym:
 Niszczenie życia uczuciowego.
 Zamiast poczucia bezpieczeństwa, zaufania i miłości, rodzina przeżywa lęk i zagrożenie, gniew i wstyd, poczucie krzywdy i poczucie winy.
 Brak źródeł oparcia i wzajemnej pomocy.
 Życie rodzinne zamiast dostarczać oparcia staje się największym obciążeniem i źródłem problemów.
 Utrata kontaktu i zrozumienia .
 Zamiast otwartości i prawdy, pojawia się coraz więcej kłamstw, manipulacji i udawania.
 Izolacja od świata zewnętrznego.
 Trudności finansowych i ograniczenia perspektyw bytowych całej rodziny
2. Co to jest osoba współuzależniona?
Jest to osoba, członek rodziny, który chroni rodzinę przed wydaniem, że owa rodzina ma
problem alkoholowy. Współuzależnienie jest formą przystosowania się do istniejącego nieprawidłowego układu relacji w rodzinie. Cechy współuzależnienia to
 uporczywa koncentracja myśli, uczuć, postępowania wokół alkoholika i jego picia,
 poczucie konieczności kontrolowania jego postępowania i odpowiedzialności za
niewłaściwe zachowanie po wypiciu,
 ochrona przed konsekwencjami picia, rezygnacja z własnych potrzeb, gotowość do
poświęcania siebie,
 lęk przed porzuceniem i negowanie własnej wartości, zamartwianie się o przyszłość,
 huśtawka emocjonalna- rozpacz, utrata nadziei, rozczarowanie, naiwna wiara w
przyrzeczenia poprawy, poczucie krzywdy, zaburzenia psychosomatyczne i nerwice,
 próby dominacji i przejmowania wszystkich obowiązków domowych,
 złość i kłótnie wybuchające z byle powodu, beznadziejność, użalanie się nad sobą.
3. Role pozwalające przetrwać w rodzinie alkoholowej:
Główny rozgrywający:
 jest nim zazwyczaj współmałżonek alkoholika lub jego rodzic
 obowiązki osoby współuzależnionej przeniesione są na tę osobę, jej rola polega na
utrzymywaniu kierowniczej roli wewnątrz rodziny
 często chroni osobę uzależnioną, ukrywa jej chorobę, udaje, że wszystko jest w porządku, dlatego w stosunku do rodzica używa się określenia współuzależniony
Bohater rodzinny:
 zazwyczaj jest nim najstarsze dziecko, które próbuje naprawić istniejącą sytuację
 w domu przejmują obowiązki dorosłych, jak układanie pijanego ojca do łóżka, opiekuje się młodszym rodzeństwem, sprząta
 w szkole takie osoby wyróżniają się w nauce, sporcie lub w jednym i drugim
 taki bohater może być najbardziej uważnym, bystrym, zasługującym na zaufanie, a
przy czym najpopularniejszym dzieckiem w szkole
 te dzieci przestrzegają reguł, zawsze kończą zadaną pracę domową w wyznaczonym
terminie, często zajmują czołowe funkcje w samorządzie szkolnym i w zajęciach pozaszkolnych
mają nadmiernie rozwinięte poczucie odpowiedzialności, potrzeby wykazywania się,
perfekcjonizm
 nie wiedzą co to zabawa i relaks, stają się poważnymi, małymi dorosłymi
 w dorosłym życiu się potrafią się oderwać od pracy, staja się pracoholikami
 odnoszą wielkie sukcesy w obranym przez siebie zawodzie i szybko wspinają się po
szczeblach kariery
 przesadnie przejęci pracą i karierą na bok odsuwają swoje odczucia i potrzeby, mają
trudności z nawiązywaniem bliższych znajomości i wyrażaniem swoich uczuć wobec innej osoby
 żyją w ciągłym napięciu, są sztywni, nie ustępliwi i wpadają w panikę w spontanicznych, nie dających się przewidzieć sytuacjach
Kozioł ofiarny:
 jest obiektem, na którym spotykają się problemy i frustracje rodziny
 wdaje się w bójki, wchodzi w konflikt z prawem, używa narkotyków, albo ucieka z
domu
 jest to dziecko, które przeszkadza w trakcie zajęć szkolnych, to takie dziecko, o którym nauczyciel nie będzie w stanie zapomnieć
 w pracy zawodowej prawie nigdy nie udaje im się zrobić czegoś tak, jak powinno
 dostarczają nieustannych niepowodzeń z powodu autodestrukcyjnych skłonności
 w pracy nie stosują się do obowiązujących reguł-wybierają drogę na skróty, tym samym narażając się szefowi
 są nieprzystosowani do życia w społeczności, nie potrafią współżyć z innymi, wdają
się w ciągłe kłótnie
 w skutek braku umiejętności podtrzymywania więzi społecznych stają się autsaiderami
 sprawiają wrażenie dziwaków, zaś w głębi duszy są samotne, okaleczone, pełne lęku
i złości
Dziecko zagubione:
 dziecko zostaje poza zasięgiem rodzinnych kłótni, skulone w koncie bawi się lalką
lub leży na łóżku bawiąc się w sufit i śniąc na jawie
 pozostaje na uboczu i nigdy nie sprawia rodzinie kłopotów
 odizolowuje się od rodziny i żyje we własnym świecie, w poczuciu krzywdy i samotności
 to dzieci średnie, które nie potrafią znaleźć sobie miejsca ani w swoich rodzinach,
ani w szkole
 jako dorośli nie umieją się odnaleźć w pracy zawodowej ani w ogóle w świecie
 są to dzieci niedostrzegane, których nikt nie widzi i nikt ich nie pamięta
 nie są ani rozrabiakami, ani prymusami szkolnymi, dlatego nauczyciele mają problem z zapamiętaniem ich
 są samotni
 mają niewielu znajomych

kryją głęboko swoje uczucia
 Niekiedy swój gniew obracają przeciwko sobie i robią sobie krzywdę, usiłując popełnić samobójstwo lub biorąc narkotyki
 W pracy trzymają się na uboczu
 Niewiele mówią, wolą pracować oddzielnie

Zawsze wykonują to, co im się karze i nie robią wokół siebie szumu
 Pracodawcy pomijają ich w podwyżkach i awansach, bo wcale nie zwracają na nich
uwagi
 Mają niewielu przyjaciół i nawiązują też niewiele długotrwałych związków
 Na zewnątrz nieśmiałe i pełne rezerwy, zagubione dzieci czują się samotne, okaleczone i niezdolne do stawiania czoła problemom
Maskotka:
 Odwraca uwagę od rodzinnego problemu i skupia ją na sobie, zgrywając się, przymilając lub błaznując
 Jego rola polega na tym, żeby ulżyć rodzinie w ciężkiej sytuacji, rozweselając ją
swoim humorem i żartami
 Bywają nimi młodsze dzieci, często nazywane beniaminkami rodziny
 Starają się by nastrój był optymistyczny, wszyscy byli szczęśliwi i by nie brać niczego na poważnie
 Ciężko do nich dotrzeć, bo kryją się za murem śmiechu
 Dziecko jest klasowym błaznem, znajduje się w centrum uwagi i nie cofnie się przed
niczym, byle tylko rozśmieszyć towarzystwo
 Nie stanowi poważnego problemu, ale nauczyciel może opatrzyć go etykieta nieznośnego
 Błazen na zewnątrz się zgrywa i rozśmiesza, ale wewnątrz płacze
 W pracy mają opinię kawalarzy, rozweselających wszystkich obecnych
 Każdy lubi ich towarzystwo, gdyż zmuszają wszystkich do śmiechu, ale nikt nie bierze ich poważnie
 Pracodawcy odnoszą się do nich nieufnie
 W życiu towarzyskim maskotki są duszą towarzystwa i ludzie skupują się wokół
nich
 Jak aktorzy komediowi mają zawsze na podorędziu żarty i anegdoty, aby zabawić
obcych
 Pod tą przykrywką z trudem radzą sobie ze stresem, są smutne, wystraszone, niepewne i samotne.

4. Po co są to role?
Każde dziecko w alkoholowym domu rodzinnym zaczyna grać jakąś rolę, czy nawet kombinacje ról, po prostu po to, a by przetrwać. Role, w których każda jest odmienna od pozostałych służą do tego samego celu: do ukrycia choroby, która nazywa się alkoholizm. Te role
odciągają uwagę obserwatorów od rzeczywistych problemów i uczuć skrywanych za fasadą.
Role te służą jako zbiorowy system ochronny tak, by rodzina mogła funkcjonować, a jej poszczególni członkowie mieli choćby niewielkie poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji.
5. Na jakie problemy narażone są dzieci w rodzinach z problemem alkoholowym?
a) Zdrowie i bezpieczeństwo:
 Brak atmosfery poczucia bezpieczeństwa psychicznego
 Ciągły stres i słabe zdrowie utrudniają dzieciom naukę oraz nawiązywanie
kontaktów interpersonalnych
 Przemoc, kłótnie oraz inne zaburzenia towarzyszące alkoholizmowi wywierają na dzieci destrukcyjny wpływ, że tracą one biologiczną odporność i coraz
częściej zapadają na choroby somatyczne
b) Alkoholowy Zespół Płodowy(FAS):
 Rozwija się na skutek picia alkoholu przez matkę w czasie ciąży
 Dzieci mają niską urodzeniową wagę ciała
 opóźnione tempo rozwoju fizycznego
 dzieci są drażliwe, nadpobudliwe, mają opóźniony rozwój umysłowy
 mogą występować wady serca, zaburzenia dobowego rytmu snu, małe rozmiary głowy oraz zniekształcenia w budowie twarzoczaszki pod postacią obfitego owłosienia, skrócenia szpary powiekowej, zmarszczki nakątnej,
spłaszczonej rynienki pod nosowej, wąskich szpar powiekowych, szerokiej
nasady nosa, wąskiej górnej wargi, krótkiego nosa oraz małego podbródka
 zmiany zachowania dziecka widoczne są w okresie przedszkolnym i szkole
podstawowej
c) zaburzenia psychosomatyczne:
 bóle głowy, bezsenność, osłabienie, nudności, bóle zębów oraz problemy
związane z odżywianiem
 nerwowość spowodowana nie zabezpieczeniem poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego
 obgryzanie paznokci, drżenie, tiki nerwowe, bezsenność, rozstrój żołądka
 astma, alergia, anemia, kaszel, przeziębienia, nadwaga lub niedowaga
d) zachowania kompulsywne:
 dzieci alkoholików często próbują łagodzić lęk sięgając po alkohol lub inne
środki chemiczne, pracę, jedzenie, seks
 istnieje ryzyko, że zostaną alkoholikami, pracoholikami, nałogowymi hazardzistami, będą nałogowo wydawać pieniądze, uprawiać seks i zastaną narkomanami
 zaburzenia jedzenia (nadmierne objadanie się, bulimia, anoreksja
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz