Rodzaje podpór - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 49
Wyświetleń: 763
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rodzaje podpór - wykład - strona 1 Rodzaje podpór - wykład - strona 2

Fragment notatki:

RODZAJE PODPÓR (ŁOŻYSKOWAŃ):
1 o kontakcie suchym w warunkach atmosferycznych lub próżni
2 o kontakcie przez graniczne warstwy smaru związane chemicznie z podłożem samosmarujące nazywane też samosmarowymi
3 smarowana smarami stałymi o budowie płytkowej np. grafitem i plastycznymi
4 smarowana-łożysko hydrostatyczne wymagajace dostarczenia smaru pod ciśnieniem
5 smarowana- łożysko hydrodynamiczne; dla powstania nośnej warstwy smaru spełnić należy warunki odnośnie lepkości smaru, względnego ruchu powierzchni, zbieżności sczeliny
6 z przegubem sprężystym z warstwą elastomeru, dopuszczalne są jedynie niewielkie ruchy postępowo-zwrotne
7 z przegubem sprężystym ze sprężynami metalowymi; ruch postępowo zwrotny
8 toczna. Łożysko toczne
9 magnetyczna
Najczęściej stosowane: 2;3;4;5;8
Smar - każda substancja którą stosujemy dla zmniejszenia oporów ruchu. Jest więc nim: olej smar plastyczny, powietrze w łożyskach aerodynamicznych, woda np. w łożyskach śrub okrętowych, płynny metal np. sód w łożyskach pomp reaktorów atomowych; ciało stałe np. grafit, dwusiarczek molibdenu.
Jest to więc ciało trzecie wprowadzane miedzy ruchome elementy.
Łożyska samosmarujące - takie które w całym okresie swojej eksploatacji nie wymagają dostarczania ani wymiany smaru. Są one wykonane z materiałów porowatych nasyconych smarem, który w trakcie eksploatacji jest wyciskany z porów i wypełnia szczelinę smarną.
Stosuje się je do usprawnienia eksploatacji przez eliminację czynności obsługowych.
Materiałami są: modyfikowane drewno, lignofol, lignoston, spieki proszków metali np. żelaza, miedzi aluminium z dodatkami grafitu. W tulejce ze spieków metalowych stosunek objętości czystego metalu do objętości tulej wynosi 70-80%
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz