Rodzaje pamięci i proces uczenia się

Nasza ocena:

4
Pobrań: 294
Wyświetleń: 1771
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rodzaje pamięci i proces uczenia się - strona 1

Fragment notatki:

METODY I TECHNIKI UCZENIA SIĘ 18.11.2012 1. Rodzaje pamięci z punktu widzenia bodźców :
PAMIĘĆ OBRAZOWA - przejawia się w zapamiętywaniu i odtwarzaniu bodźców działających na zmysły wzroku i słuchu (pamięć wzrokowa i słuchowa)
PAMIĘĆ SŁOWNO LOGICZNA (ABSTRAKCYJNA) - przejawia się w zapamiętywaniu i odtwarzaniu doświadczeń wypowiedzianych słownie, ujętych w logiczne związki. Pamięć abstrakcyjna jest warunkiem powodzenia w nauce szkolnej oraz w innych rodzajach pracy umysłowej.
PAMIĘĆ RUCHOWA - ma szczególne znaczenie w tych rodzajach działalności człowieka, które opierają się na sprawnościach motorycznych.
PAMIĘĆ UCZUCIOWA - przejawia się w łatwym zapamiętywaniu zdarzeń, które są ściśle powiązane z naszymi przeżyciami.
2. Rodzaje pamięci. Podział ze względu na metodę zapamiętywania :
- pamięć mechaniczna - uczenie się przez powtarzanie np. tabliczka mnożenia, słówka
- pamięć logiczna - uczenie za pomocą logicznego kojarzenia (uczony materiał stanowi element większej całości, którą chcemy przyswoić)
Pamięć można opisać w aspekcie zawartości :
- zdarzenia i fakty (tzw. pamięć epizodyczna) zdolność zapamiętywania pojedynczych inf.
- wiedza to synteza ogromnej liczby informacji np. posługiwanie się językiem obcym
- pamięć proceduralna zawiera informacje o tym jak się poruszamy, jak działamy, jak żyjemy
- pamięć operacyjna - są to informacje, które są aktualnie dostępne w pamięci dla pracy nad jakimś problemem
3. Jakość zasobów pamięciowych zależy od tego co pamiętamy (albo czego nie zapomnieliśmy) i od tego czego uczymy się na nowo lub powtórnie.
Do zapamiętania konieczna jest koncentracja (stałe skupienie uwagi) oraz aktywna postawa wobec materiału, który chcemy przyswoić (czyli świadoma intencja zapamiętania).
4. Dlaczego zapominamy? Dlaczego zapamiętujemy?
Uwaga to najważniejszy aspekt przyswajania nowych informacji.
Uwaga jest cechą procesów poznawczych, skierowaniem świadomości na określony przedmiot, zjawisko lub własne przeżycie.
5. KONCENTRACJA - wypracowanie nawyku ponownego skupiania się gdy myśli zaczynają błądzić. Rodzaje koncentracji :
- głębokie i trwałe zainteresowania przedmiotem, którym mamy się zajmować (autosugestia-powtarzanie sobie, że mnie to interesuje, że nam się to przyda)
- zrównoważenie napięcia psychicznego (ani silne ani słabe, stan gotowości)
- wyciszenie wszystkich problemów emocjonalnych, które odwracają naszą uwagę
6. Skupienie uwagi może być świadome i mimowolne :


(…)

… do wypełnienia brakujących lub niejasnych elementów wspomnień.
- wraz z upływem czasu w pamięci człowieka pojawia się coraz więcej rzekomych wspomnień o minionych zdarzeniach
9. Dlaczego zapominamy?
- o zapominaniu mówimy wówczas, gdy stwierdzamy, że w jakimś momencie przypominamy sobie mocniej niż dawniej
- zapominanie może być chwilowe lub trwałe
- chwilowe - mimo że w danym czasie nie możemy sobie czegoś…
… różnice pomiędzy ludźmi zarówno w zakresie łatwości popadania w stan stresu i typie reakcji na stresory. 15. Czy stres szkodzi pamięci?
- niemal każda sytuacja wywołująca silne emocje może ograniczyć zdolność uczenia się i zapamiętywania. Stres można kontrolować. Ważne jest aby w codziennym życiu znaleźć czas na relaks (spacer, ćwiczenia oddechowe, medytacje), nauczyć się nabierać dystansu do wszystkiego…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz