To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Rewolucje w transporcie: Koło Silnik parowy Kontener Dla przewoźnika nie ma znaczenia rodzaj ładunki i jego ilość znajdująca się w kontenerze. Rodzaje przewóz multimodalnych: Przewozy kontenerowe lądowo-morskie [najważniejsze] Przewozy lądowo-promowe Prz ewozy szynowe-drogowe [kombinowane] Przewóz wagonami samochodów ciężarowych jednoczłonowych, samochodowych ciężarowych z przyczepami (tzw. pociągów drogowych) oraz ciągników z czepami (Rollende Landstrasse) Przewóz wagonami samych naczep siodłowych (trailer) Przewóz wagonami nadwozi wymiennych (swap body, Wechselbehalter) [double stack - wagony do przewożenie dwóch kontenerów jeden na drugim - są stosowane w USA, w Europie nie można ich stosować na nisko położone trakcje. W USA jeden pociąg może wieźć 2000 kontenerów. Przewóz multimodalny powinien się odbywać na podstawie jednej umowy o przewóz. Potrzebny jest zatem podmiot zarządzający całym lądowo-morskim procesem transportowym. Podmiotem tym stał się operator przewozów multimodalnych. W przewozach lądowo-morskich w tej roli występują armatorzy oraz spedytorzy. Operator zajmuje się organizacją procesu transportowego, zawierając we własnym imieniu umowy przewozowe, przeładunkowe, składowe i inne. Do niego należy decyzja, z usług których podmiotów skorzysta przy realizacji dostawy. Podmioty te są odpowiedzialne za wykonanie zleconych im czynności tylko wobec operatora. Aby operator transportu multimodalnego mógł w pełni wykazać swe zdolności organizatorskie, klient musi zawrzeć kontrakt handlowy na odpowiednich warunkach, czyli określić sposób dostawy towaru. Ostatnia wersja Incoterms z 2000 r. zawiera interpretację 13 formuł, spośród których szczególnie przydatne dla organizatorów przewozów multimodalnych są następujące: EXW, DDP, FCA, CPT i CIP [od 2011 roku będzie 11 formuł]. Przejęcie gestii transportowej na całej lub znaczącej części trasy dostawy umożliwia pełne włączenie się operatora w organizację kompleksowego procesu przewozowego i tym samym zwalnia strony kontraktu handlowego od zajmowania się sprawami transportowymi. Armatorzy przystosowali na potrzeby transportu multimodalnego dotychczas używane konosamenty, dodając do nich nowe klauzule. Ze względu jednak na różnice, występujące pomiędzy dokumentami, ICC (International Chamber of Commerce - Międzynarodowa Izba Handlowa) ogłosiła w 1973 r. Ujednolicone reguły dla dokumentu przewozowego, znowelizowane w 1975 roku. Spotkały się one z pozytywnym odbiorem i zaczęto stosować je w praktyce.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)