Rekreacja-wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 581
Wyświetleń: 3451
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Rekreacja-wykład - strona 1 Rekreacja-wykład - strona 2 Rekreacja-wykład - strona 3

Fragment notatki:


Rekreacja to sposób uzyskania rozrywki lub osiągnięcia odnowy względnie jako odnowę sił oraz kondycji psychicznej do pracy” słowniku Webstera
zespół zachowań, które podejmowane są poza obowiązkami zawodowymi, rodzinnymi i społecznymi. Służą one wypoczynkowi, rozrywce oraz rozwojowi psychospołecznemu człowieka -Winiarski
różnego rodzaju zajęcia, podejmowane w czasie wolnym, dobrowolnie, dla przyjemności, autoekspresji, formacji własnej osobowości, odnowy i pomnażania sił psychofizycznych-wolańska
forma aktywności umysłowej lub fizycznej podejmowana poza obowiązkami zawodowymi, społecznymi domowymi i nauka. Stosowana w celu odpoczynku i rozrywki.
Przyczynia się do rozwoju zainteresowań i osobowości podwyższenia aktywności
Rola rekreacji we współczesnym świecie nabiera znaczenia w związku z koniecznością zapobiegania sytuacjom stresowym i chorobom cywilizacyjnym skracaniem czasu pracy.
2.Rekreacja charakteryzuje się:
- aktywnością
- dobrowolnością (rozwiązywanie krzyżówek)
-Bezinteresowność
-przyjemnością
3. Rekreacja dokonuje się poprzez
Oderwanie od czynników wywołujących zmęczenie
Działalność wyrównawczą organizmu zmierzają do uzupełnienia ubytków energetycznych
Wykorzystanie bodźców środowiska
Przywrócenie równowagi w systemie nerwowym
4. Rekreacja obecne znaczenie
To zespół zachowań, które realizuje człowiek w czasie wolnym,
To proces wypoczynku człowieka-regeneracja biologiczna
To proces rozwijającego się dynamicznie zjawiska społeczno ekonomicznego, podstawę stanowi wzrost dochodów ludności. Zwiększenie zasobów czasu wolnego oraz ujawnianie się i zróżnicowanie związanych zmian form zachowań ludzi.
4.Formy aktywności stosowane w rekreacji ruchowej są zróżnicowane ze względu na: ….
5. Cechy rekreacji ruchowej
Łatwość nauczania i uczenia się, opanowania i organizowania,
Możliwość zastosowania w każdym terenie sztucznym i naturalnym,
Elastyczność w stosowaniu reguł i zasad
Dostępność do wszystkich,
Wszechstronność, atrakcyjność
KRYTERIA KLASYFIKACJI FORM AKTYWNOŚCI: a) ze względu na intensywność wysiłku - relaksacyjne (np. wędkowanie, spacerowanie, fotografowanie) - średnio intensywne (np. gry rekreacyjne, narciarstwo zjazdowe, jogging) - intensywne (np. pływanie długodystansowe, bieganie na nartach, wiosłowanie) b) stopień trudności - łatwe (np. chodzenie, bieganie, wiosłowanie, wędkowanie) - średnio trudne (np. tenis stołowy) - trudne (np. sztuki walki) c) miejsce - formy plenerowe, terenowe ( w powirtrzu, gorach w wodzie) - w pomieszczeniach - pod dachem ( aerobik, bilard)

(…)

… i zademonstrowania cech sprawności fizycznej jednostki lub zespołu wspólnego spędzania czasu.
9. Formy dydaktyczne w działalności rekreacji forma zabawowa i jej odmiany:
naśladowcza - występują tu ruchy naśladujące pracę człowieka, zjawiska w przyrodzie, poruszanie się zwierząt,
ilustracji (opowieści ruchowej - wykonywanie ruchów ilustrujących opowieść),
zabawy ze śpiewem, orientacyjno porządkowe, rzutne, bieżne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz