Reformy zarządu w Prusach w XVIII wieku

Nasza ocena:

3
Pobrań: 539
Wyświetleń: 2513
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Reformy zarządu w Prusach w XVIII wieku - strona 1 Reformy zarządu w Prusach w XVIII wieku - strona 2

Fragment notatki:


Reformy zarządu w Prusach w XVIII wieku Posiadłości Hohenzollernów od początku XVII wieku rozległe terytorialnie nie stanowiły zwartej całości i nie posiadały jednolitej i scentralizowanej administracji.
Zunifikowanie zarządu państwem umożliwiło dopiero powstanie Królestwa Prus, co miało miejsce w 1701 r
Głównymi autorami reformy administracji państwa, ale także jego potęgi militarnej byli kolejni władcy Prus : Fryderyk Wilhelm I oraz jego syn Fryderyk II Wielki, którzy rządzili w latach 1713 - 1786. Administracja oparta na nowej zawodowej kaście urzędników rekrutowanych także spoza stanu szlacheckiego zorganizowana została zgodnie z założeniami epoki : sprawna, szybka w działaniu i fachowa.
Administracja w Prusach w II połowie XVIII wieku Król w Prusach sprawował rządy osobiste. Koordynował całą działalność podległych mu ministrów. Przyjmował ich raporty lecz decyzje podejmował sam w formie nakazów gabinetowych bądź marginaliów będących odręcznymi decyzjami władcy.
Przez pewien czas funkcjonowała w Prusach u boku króla Tajna Rada Stanu, jednak z uwagi na niechęć monarchy szybko zaczęła tracić na znaczeniu i ostatecznie została zniesiona przez Fryderyka II.
Administracja centralna Centralne, kolegialnie zorganizowane instytucje resortowe oparte zostały na zasadach centralizmu i biurokratyzmu. Nie utworzono jednak jednego organu rządowego, lecz na początku XVIII wieku powołano trzy ministerstwa. Generalny Dyrektoriat - powstał z połączenia Generalnego Komisariatu Wojny z Generalną Dyrekcją Finansów - obradował pod przewodnictwem króla i zajmował się sprawami administracji (policji), wojska oraz finansów.
Wewnętrznie dzielił się na pięć tzw. realnych departamentów, na których czele stali ministrowie. Rozdział kompetencji pomiędzy poszczególne departamenty oparty był jeszcze częściowo na kryterium terytorialnym a częściowo już na rzeczowym (nowocześniejszym).
Z czasem powstawały kolejne departamenty. Te nowe jednostki posiadały już charakter wyłącznie resortowy. Ministerstwo Gabinetowe - utworzone w 1728 r. - zajmowało się sprawami zagranicznymi Ministerstwo Sprawiedliwości - wyodrębnione od 1737 r. zajmowało się sprawami związanymi z wymiarem sprawiedliwości oraz sprawami wyznaniowymi
W praktyce pełna jedność zarządu państwowego realizowana była wyłącznie przez samego króla, w jego gabinecie (tzw. rządy gabinetowe), a ministrowie zachowywali jedynie uprawnienia czysto wykonawcze, o ściśle zakreślonych granicach.
Administracja lokalna Scentralizowana i ujednolicona była również od XVIII w. administracja szczebla lokalnego, której struktura podporządkowana została potrzebom armii.


(…)

… wykonawcze, o ściśle zakreślonych granicach.
Administracja lokalna
Scentralizowana i ujednolicona była również od XVIII w. administracja szczebla lokalnego, której struktura podporządkowana została potrzebom armii.
W latach 1713-1723 terytorium państwa podzielono na:
Departamenty Kamer - na ich czele stały organy kolegialne - Kamery Wojny i Domen ściśle podporządkowane Generalnemu Dyrektorium
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz