R. Bednarz- Grzybek, Historia myśli pedagogicznej, Reformacja i jej skutki dla oświaty Skutki reformacji dla oświaty: ćwiczenia fizyczne, taniec, jazda konno, brano pod uwagę ambicje człowieka, kary fizyczne to ostateczność, Szkoła nastawiona na ucznia,odejscie od bicia, przycz.ref.:sekularyzacja kosciola,nepotyzm(faworyzow.),symonia(hand.godnosciami kosiola)nikolaizm(łamaniezas.celibatu)ref.wpr.nauke j.ojczystego. Marcin Luter - ubóstwo, mieszczanie i chłopi popierają Lutra, Luter zachęcał chłopów do wali, do powstań przeciwko ludziom uprz, w szkołach średnich- gimnazjach- trzeba było znac dodatkowo łącine i grekę, człowieka może zbawić wiara w Boga- Luter, odrzuca instytucje kościelną, pismo Św jest głównym źródłem wiary, w latach 20- tych sejm w spiże chcieli by Luter odstąpił od swoich poglądów, szkoła Melanchtona w sumie trwała 6 lat, ale można było ją skończyć w 5, wspołne języki- łacina i greka triwium- retoryka, dialektyka, logika, w Saksonii reforma szkoł średnich Jan Strum - szkoła 10 klasowa, gimnazjum humanistyczne w Strasburgu, wazna zjaomośc religii w języku narodowym pobożnośc rozumna i wymowna, każda kl trwa rok retoryka, religia, greka, logika, uczniowie lepsi występowali w formie pomocy dla nauczyciela lub innych uczniów, Strum był przez 40 lat rektorem tej szkoły, powtórki, psalmy, pieśni religijne, nauka zajmowała skromne miejsce. Szkoły kalwińskie- bardziej demokratyczne, nie uznawał papiestwa, kultu Świętych, celibatu, większości sakramentów, postawy moralne brał z biblii, wiara w predystenacje, w przeznaczenie w zbawienie, surowy tryb życia, wstrzemięźliwość, poparcie szlachty, pracowitośc daje zarobek, uznał 2 porządki kościelny i świecki, odzielił je od siebie, w Genewie tworzył podstawy swojej religii, każdy człowiek powinien znac pismo Św kościoł powinien być instytucją skromną, szkoła ma przygotowywac urzędników, handlowców, pracowników, cel: dbac o doboro uczniów, kalwin zyskują popularność wśród szlachty małopolskiej i litewskiej
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)