Realizm socjalistyczny w malarstwie radzieckim

Nasza ocena:

5
Pobrań: 70
Wyświetleń: 1134
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
 Realizm socjalistyczny w malarstwie radzieckim - strona 1

Fragment notatki:


REALIZM SOCJALISTYCZNY W MALARSTWIE RADZIECKIM
Po rewolucji październikowej pojawiają się tendencje do stworzenia sztuki zaangażowanej społecznie i politycznie. Nacisk na propagandowy i agitatorski charakter nowej sztuki rosyjskiej. NOŻ (Nowoje Obszczestwo Żiwopiscew) 1921
Ugrupowanie próbujące stworzyć nową sztukę realistyczną. Nie byli jednak konsekwentni i w ich dziełach pojawia się groteska i prymitywizm.
G. G. Riażski
Grupa Bytje
Twórcze poszukiwanie w zakresie kształtowania formy poprzez kolor. Malowali oddzielnymi, wyraźnymi pociągnięciami pędzla. Nawiązywali do postimpresjonizmu
Piotr P. Konczałowski
Aleksandr W. Kuprin
AChRR (Assocjacia Chudożnikow Rewoluciji) 1922
Chcieli przedstawić w sposób artystyczny i dokumentalny podniosły moment historyczny, kiedy dokonują się wielkie przemiany rewolucyjne. Sięgali do tematów z życia radzieckich żołnierzy , robotników, chłopów, portrety wodzów rewolucji i przodowników pracy. „heroiczny realizm”. Na pierwsze miejsce wysuwa się malarstwo portretowe (przywódcy rewolucji) i historyczno-rewolucyjne. Cechuje ich postawa realistyczna. Interesuje ich też pejzaż przemysłowy i budowy socjalizmu. Należeli tutaj dawni pieriedwiżnicy oraz
I. I. Brodski Fiodor S. Bogorodski
Aleksandr M. Gierasimow
Siergiej W. Gierasimow
Boris W. Ioganson
Paweł P. Sokołow-Skalia
Georgij G. Riażski
I. I. Brodski Odzwierciedla moralną i polityczną jedność narodu radzieckiego, przywiązanie do przywódców, maluje też pejzaże, Seria obrazów poświęconych Leninowi np. Lenin w Smolnym 1930; portrety przywódców partii
Pejzażyści
Boris N. Jakowlew
Aleksandr W. Morawow
Portreciści
Jewgienij A. Kacman
Aleksandr M. Gierasimow
Georgij G. Riażski
Portret i malarstwo historyczno-rewolucyjne
Siergiej W. Maliutin
Wasilij N. Mieszkow
Abram J. Archipow
Georgij K. Sawicki
Boris W. Ioganson
Malarstwo batalistyczne
Nikołaj S. Samokisz
Mitrofan B. Griekow
OMAChRR
OMCh 1927
Nacisk na zagadnienie formy i jej organicznego powiązania z treścią
P. P. Konczałowski
Ilia I. Maszkow
A. W. Krupin
Aristarch W. Lentułow
Cztery Sztuki 1925
Nacisk na stronę dekoracyjną obrazów, przewaga problemów formy nad treścią
Martiros S. Sarian
Paweł W. Kuzniecow
Kuzma S. Pietrow-Wodkin
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz