Ratunku - czyli trudne zachowania dzieci

Nasza ocena:

5
Pobrań: 14
Wyświetleń: 735
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Ratunku - czyli trudne zachowania dzieci  - strona 1

Fragment notatki:

RATUNKU! czyli trudne zachowania dzieci [autor: Marek Jaros] zachowanie właściwa reakcj a1 Zachowania agresywne fizycznie wobec  rówieśników 1. uniemożliwić atak, jeśli trzeba używając siły  (ochronić innych) 2. wyraźnie postawić granicę:  Nie zgadzam się… 3. jeśli to konieczne, odizolować agresora pozwalając  by ochłonął/odreagował – w obecności dorosłego 4. omówić sytuację – starając się zrozumieć  perspektywę agresora i jednocześnie twardo  odwołując się do norm 5. wspólnie wypracować strategię:  Jak to zrobimy,  żebyś dał radę przestrzegać norm? Zachowania agresywne fizycznie wobec  dorosłych Jak wyżej. Używanie wulgarnych słów 1. Przypomnieć o normach. 2. Postawić granicę Obrażanie, wyśmiewanie innych 1. Przypomnieć o normach. 2. Postawić granicę Łamanie ustalonych norm 1. Przypomnieć o normach. 2. Postawić granicę 3. Zapowiedzieć konsekwencje łamania norm 4. Jeśli nie działa  bezwzględnie  zrealizować  zapowiedziane konsekwencje Zachowania zagrażające zdrowiu lub życiu 1. Ochronić (dopuszczalne użycie siły w celu  zatrzymania). 2. Kiedy wszyscy są bezpieczni można tłumaczyć,  wyjaśniać, negocjować… Odmowa współpracy Zachęcać do współpracy (szanując autonomię) Wycofywanie się z kontaktu Zachęcać do kontaktu, podążać za…, komunikat:  Ty  też jesteś ważny. Odrzucanie dorosłego Nie pozwolić się odrzucić (szanując prawa człowieka  oczywiście). Zachowania seksualne Drobne „wpadki” można zignorować. Bardziej  nasilone zachowania – zatrzymać, odwołać się do  norm społecznych i kulturowych. Edukować. Zadawanie osobistych pytań Wykorzystać okazję do objaśniania świata. Pytanie  Czy pani sypia z tym panem?  w rzeczywistości jest  pytaniem o relacje kobiet i mężczyzn. Zadawanie  trudnych pytań (seks, śmierć…) Odpowiadać NA PYTANIA* – prosto, konkretnie i  zrozumiale (zgodnie z możliwościami poznawczymi  pytającego).  *Na pytanie  Skąd się biorą dzieci? należy udzielić wyjaśnienia skąd  się biorą dzieci – płynne przejście do nauki zakładania prezerwatyw  jest pewną przesadą.   1 Punkty wskazują WŁAŚCIWĄ kolejność działań (np.  najpierw  zabieramy dziecku młotek a dopiero potem rozmawiamy z nim  o słabościach pomysłu walenia młotkiem w głowę kolegi – nigdy odwrotnie)                          © Fabryka Projektów Społecznych                                   www.fundacjafps.pl ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz