RATUNKU! czyli trudne zachowania dzieci [autor: Marek Jaros] zachowanie właściwa reakcj a1 Zachowania agresywne fizycznie wobec rówieśników 1. uniemożliwić atak, jeśli trzeba używając siły (ochronić innych) 2. wyraźnie postawić granicę: Nie zgadzam się… 3. jeśli to konieczne, odizolować agresora pozwalając by ochłonął/odreagował – w obecności dorosłego 4. omówić sytuację – starając się zrozumieć perspektywę agresora i jednocześnie twardo odwołując się do norm 5. wspólnie wypracować strategię: Jak to zrobimy, żebyś dał radę przestrzegać norm? Zachowania agresywne fizycznie wobec dorosłych Jak wyżej. Używanie wulgarnych słów 1. Przypomnieć o normach. 2. Postawić granicę Obrażanie, wyśmiewanie innych 1. Przypomnieć o normach. 2. Postawić granicę Łamanie ustalonych norm 1. Przypomnieć o normach. 2. Postawić granicę 3. Zapowiedzieć konsekwencje łamania norm 4. Jeśli nie działa bezwzględnie zrealizować zapowiedziane konsekwencje Zachowania zagrażające zdrowiu lub życiu 1. Ochronić (dopuszczalne użycie siły w celu zatrzymania). 2. Kiedy wszyscy są bezpieczni można tłumaczyć, wyjaśniać, negocjować… Odmowa współpracy Zachęcać do współpracy (szanując autonomię) Wycofywanie się z kontaktu Zachęcać do kontaktu, podążać za…, komunikat: Ty też jesteś ważny. Odrzucanie dorosłego Nie pozwolić się odrzucić (szanując prawa człowieka oczywiście). Zachowania seksualne Drobne „wpadki” można zignorować. Bardziej nasilone zachowania – zatrzymać, odwołać się do norm społecznych i kulturowych. Edukować. Zadawanie osobistych pytań Wykorzystać okazję do objaśniania świata. Pytanie Czy pani sypia z tym panem? w rzeczywistości jest pytaniem o relacje kobiet i mężczyzn. Zadawanie trudnych pytań (seks, śmierć…) Odpowiadać NA PYTANIA* – prosto, konkretnie i zrozumiale (zgodnie z możliwościami poznawczymi pytającego). *Na pytanie Skąd się biorą dzieci? należy udzielić wyjaśnienia skąd się biorą dzieci – płynne przejście do nauki zakładania prezerwatyw jest pewną przesadą. 1 Punkty wskazują WŁAŚCIWĄ kolejność działań (np. najpierw zabieramy dziecku młotek a dopiero potem rozmawiamy z nim o słabościach pomysłu walenia młotkiem w głowę kolegi – nigdy odwrotnie) © Fabryka Projektów Społecznych www.fundacjafps.pl
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)