rating ubezpieczeniowy

Nasza ocena:

5
Pobrań: 161
Wyświetleń: 2674
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
rating ubezpieczeniowy - strona 1

Fragment notatki:

pdf.

Notatka to referat na temat: Rating ubezpieczeniowy i porusza takie zagadnienia, jak: definicje ratingu i ratingu ubezbieczeniowego, poziomy analizy ratingowej, rodzaje ratingów ubezpieczeniowych, jakość ratingu, podmioty nadające ocenę, proces oceny ratingowej, skala ratingowa, sposoby wykorzystywania ratingu przez uczestników rynku ubezpieczeniowego, ograniczenia w wykorzystywaniu ratingu ubezpieczeniowego, wybór elementów oceny zakładów ubezpieczeń, przykładowa struktura oceny.

Ponadto notatka zawiera stronę tytułową oraz literaturę. Dodatkowo opatrzona jest wykresami, rysunkami i tabelami.

Notatka pozwoli na usystematyzowanie i uzupełnienie wiedzy z przedmiotu Podstawy modelowania ryzyka w ubezpieczeniach . Pozwoli na przygotowanie się do zajęć i egzaminu.

UNIWERSYTET EKONOMICZNY 
PODSTAWY MODELOWANIA RYZYKA W UBEZPIECZENIACH           Rating ubezpieczeniowy            Sabina Pieron Joanna Zagrobelny Robert Żuber              Kraków 2011  Obecnie  na  rynkach  finansowych  dużą  rolę  odgrywa  rating  jako  system  oceny 
wiarygodności kredytowej firm i przedsiębiorstw oraz wypłacalności zakładów ubezpieczeń. Rating  ubezpieczeniowy,  rozumiany  jako  ocena  zdolności  zakładów  ubezpieczeń  do regulowania  zobowiązań  polisowych  –  ekonomicznych  gwarancji  realności  ochrony ubezpieczeniowej  –  to  jeden  z  podstawowych  problemów  zarówno  teoretycznych,  jak  i praktycznych,  w  czasie  gdy  rosnący  stopień  skomplikowania  rynku  ubezpieczeniowego stwarza konieczność wypracowania coraz doskonalszych metod oceny zakładów ubezpieczeń i ich produktów. 
 1.  Definicje ratingu i ratingu ubezbieczeniowego 
W  literaturze  przedmiotu  możemy  znaleźć  wiele  niejednorodnych  definicji  ratingu. 
Wśród  definicji  opisujących  rating  w  sposób  ogólniejszy  wyróżnia  się  dwa  podejścia.  W pierwszym ujęciu rating jest definiowany jako proces nadania oceny, zaś w drugim przypadku rating  przedstawiony  jest  jako  wynik  takiego  procesu.  Obydwie  definicje  są  możliwymi interpretacjami  tego  pojęcia  i  istnieją  równolegle.  Natomiast  definicja  ratingu ubezpieczeniowego  jest  tożsama  z  ogólną  definicją  ratingu.  Różnica  polega  na  tym,  iż uszczegółowiony  został  jedynie  przedmiot,  którym  są  albo  zakłady  ubezpieczeń,  albo  ich produkty  oraz  zakres  oceny,  mający  charakter  ściśle  ubezpieczeniowy.  Rating ubezpieczeniowy  jest    zatem  oceną  zakładów  ubezpieczeń  i/lub  ich  produktów.  Ocenie poddawana  jest  jakość,  która  jest  rozumiana  jako  zdolność  do  spełnienia  określonych wymogów ( oczekiwań odbiorców – produkty, zasady realności ochrony ubezpieczeniowej – zakłady  ubezpieczeń).  Poszczególne  zakłady  ubezpieczeń  są  kwalifikowane  na  podstawie wyniku  analizy  do  odpowiednich  klas  ratingowych,  prezentowanych  za  pomocą  symboli, zazwyczaj  nienumerycznych.  W  praktycznym  rozumieniu  ów  definicji  jest  to  po  prostu zdolność zakładu ubezpieczeń do wypłaty odszkodowań i świadczeń w terminie oraz zgodnie z warunkami umowy.  
 2.  Poziomy analizy ratingowej 
Na  ocenę  ratingową  składa  się  zazwyczaj  kilka  poziomów,  od  najbardziej  ogólnego, 
jakim  jest  analiza  otoczenia  –  kraju,  po  najbardziej  szczegółowy  –  analizę  poszczególnych 

(…)

….
7. Skala ratingowa
Wyniki procesu oceny ratigowej są przedstawione w postaci skali porządkowej. Czynniki
jakościowe i ilościowe są agregowane do jednego wyniku i na tej podstawie kwalifikowane
do określonej klasy ratigowej. Skala ratingowa składa się z klas oznaczonych zazwyczaj
symbolami literowymi. Każdy symbol oznacza opinię agencji ratingowej dotyczącą jakości
zakładu ubezpieczeń, bądź…
… ubezpieczeń. Agencje
ratingowe podkreślają swoją rolę w zachęcaniu kierujących zakładami ubezpieczeń do
odpowiedniego nimi zarządzania. Choć, zakłady ubezpieczeń nie są głównymi odbiorcami
ratingów ubezpieczeniowych , mogą w dużej mierze wykorzystać informacje zawarte w
ocenie, szczególnie, że ubezpieczyciel ma dostęp do szczegółowego raportu.
Sposoby wykorzystania ratingu przez zakład ubezpieczeniowy…
… w terminie oraz zgodnie
z warunkami umowy.
2. Poziomy analizy ratingowej
Na ocenę ratingową składa się zazwyczaj kilka poziomów, od najbardziej ogólnego,
jakim jest analiza otoczenia – kraju, po najbardziej szczegółowy – analizę poszczególnych
produktów. Z tego powodu agencje ratingowe prezentują poziomy analizy w postaci piramidy
(rys. 1).
Rys. 1 Poziom analizy ratingowej
Poziom I
Rating krajowy
Poziom II…
… danych,
periodyczna weryfikacja oceny ratingowej, znajomość czynników i relacji
decydujących o jakości zakładu ubezpieczeń i jego usługi.
 Niezależność agencji ratingowej – podmioty rynku nie mają wpływu na na proces
oceny. Wymóg obejmuje: metody i procedury ratingowe oraz nadanie oceny
zakładowi ubezpieczeń.
 Zrozumiałość procesu oceny – możliwość prześledzenia procesu oceny w informacji
dodatkowej…

poszczególnymi klasami jakości. Agencje używają często modyfikatorów by pokazać różnice
w jakości w obrębie tej samej klasy, np. za pomocą modyfikatora (+/ – ) czy też poprzez cyfry
( 1, 2, 3).Ważne jest także odpowiednie zdefiniowanie znaczenia modyfikatorów, zazwyczaj
nie oznaczają tendencji, co może sugerować + czy - . Modyfikator informuje jedynie o
miejscu, jakie zakład ubezpieczeń zajmuje w ramach danej…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz