Fragment notatki:
pdf.
Notatka to referat na temat: Rating ubezpieczeniowy i porusza takie zagadnienia, jak: definicje ratingu i ratingu ubezbieczeniowego, poziomy analizy ratingowej, rodzaje ratingów ubezpieczeniowych, jakość ratingu, podmioty nadające ocenę, proces oceny ratingowej, skala ratingowa, sposoby wykorzystywania ratingu przez uczestników rynku ubezpieczeniowego, ograniczenia w wykorzystywaniu ratingu ubezpieczeniowego, wybór elementów oceny zakładów ubezpieczeń, przykładowa struktura oceny.
Ponadto notatka zawiera stronę tytułową oraz literaturę. Dodatkowo opatrzona jest wykresami, rysunkami i tabelami.
Notatka pozwoli na usystematyzowanie i uzupełnienie wiedzy z przedmiotu Podstawy modelowania ryzyka w ubezpieczeniach . Pozwoli na przygotowanie się do zajęć i egzaminu.
UNIWERSYTET EKONOMICZNY
PODSTAWY MODELOWANIA RYZYKA W UBEZPIECZENIACH Rating ubezpieczeniowy Sabina Pieron Joanna Zagrobelny Robert Żuber Kraków 2011 Obecnie na rynkach finansowych dużą rolę odgrywa rating jako system oceny
wiarygodności kredytowej firm i przedsiębiorstw oraz wypłacalności zakładów ubezpieczeń. Rating ubezpieczeniowy, rozumiany jako ocena zdolności zakładów ubezpieczeń do regulowania zobowiązań polisowych – ekonomicznych gwarancji realności ochrony ubezpieczeniowej – to jeden z podstawowych problemów zarówno teoretycznych, jak i praktycznych, w czasie gdy rosnący stopień skomplikowania rynku ubezpieczeniowego stwarza konieczność wypracowania coraz doskonalszych metod oceny zakładów ubezpieczeń i ich produktów.
1. Definicje ratingu i ratingu ubezbieczeniowego
W literaturze przedmiotu możemy znaleźć wiele niejednorodnych definicji ratingu.
Wśród definicji opisujących rating w sposób ogólniejszy wyróżnia się dwa podejścia. W pierwszym ujęciu rating jest definiowany jako proces nadania oceny, zaś w drugim przypadku rating przedstawiony jest jako wynik takiego procesu. Obydwie definicje są możliwymi interpretacjami tego pojęcia i istnieją równolegle. Natomiast definicja ratingu ubezpieczeniowego jest tożsama z ogólną definicją ratingu. Różnica polega na tym, iż uszczegółowiony został jedynie przedmiot, którym są albo zakłady ubezpieczeń, albo ich produkty oraz zakres oceny, mający charakter ściśle ubezpieczeniowy. Rating ubezpieczeniowy jest zatem oceną zakładów ubezpieczeń i/lub ich produktów. Ocenie poddawana jest jakość, która jest rozumiana jako zdolność do spełnienia określonych wymogów ( oczekiwań odbiorców – produkty, zasady realności ochrony ubezpieczeniowej – zakłady ubezpieczeń). Poszczególne zakłady ubezpieczeń są kwalifikowane na podstawie wyniku analizy do odpowiednich klas ratingowych, prezentowanych za pomocą symboli, zazwyczaj nienumerycznych. W praktycznym rozumieniu ów definicji jest to po prostu zdolność zakładu ubezpieczeń do wypłaty odszkodowań i świadczeń w terminie oraz zgodnie z warunkami umowy.
2. Poziomy analizy ratingowej
Na ocenę ratingową składa się zazwyczaj kilka poziomów, od najbardziej ogólnego,
jakim jest analiza otoczenia – kraju, po najbardziej szczegółowy – analizę poszczególnych
(…)
….
7. Skala ratingowa
Wyniki procesu oceny ratigowej są przedstawione w postaci skali porządkowej. Czynniki
jakościowe i ilościowe są agregowane do jednego wyniku i na tej podstawie kwalifikowane
do określonej klasy ratigowej. Skala ratingowa składa się z klas oznaczonych zazwyczaj
symbolami literowymi. Każdy symbol oznacza opinię agencji ratingowej dotyczącą jakości
zakładu ubezpieczeń, bądź…
… ubezpieczeń. Agencje
ratingowe podkreślają swoją rolę w zachęcaniu kierujących zakładami ubezpieczeń do
odpowiedniego nimi zarządzania. Choć, zakłady ubezpieczeń nie są głównymi odbiorcami
ratingów ubezpieczeniowych , mogą w dużej mierze wykorzystać informacje zawarte w
ocenie, szczególnie, że ubezpieczyciel ma dostęp do szczegółowego raportu.
Sposoby wykorzystania ratingu przez zakład ubezpieczeniowy…
… w terminie oraz zgodnie
z warunkami umowy.
2. Poziomy analizy ratingowej
Na ocenę ratingową składa się zazwyczaj kilka poziomów, od najbardziej ogólnego,
jakim jest analiza otoczenia – kraju, po najbardziej szczegółowy – analizę poszczególnych
produktów. Z tego powodu agencje ratingowe prezentują poziomy analizy w postaci piramidy
(rys. 1).
Rys. 1 Poziom analizy ratingowej
Poziom I
Rating krajowy
Poziom II…
… danych,
periodyczna weryfikacja oceny ratingowej, znajomość czynników i relacji
decydujących o jakości zakładu ubezpieczeń i jego usługi.
Niezależność agencji ratingowej – podmioty rynku nie mają wpływu na na proces
oceny. Wymóg obejmuje: metody i procedury ratingowe oraz nadanie oceny
zakładowi ubezpieczeń.
Zrozumiałość procesu oceny – możliwość prześledzenia procesu oceny w informacji
dodatkowej…
…
poszczególnymi klasami jakości. Agencje używają często modyfikatorów by pokazać różnice
w jakości w obrębie tej samej klasy, np. za pomocą modyfikatora (+/ – ) czy też poprzez cyfry
( 1, 2, 3).Ważne jest także odpowiednie zdefiniowanie znaczenia modyfikatorów, zazwyczaj
nie oznaczają tendencji, co może sugerować + czy - . Modyfikator informuje jedynie o
miejscu, jakie zakład ubezpieczeń zajmuje w ramach danej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)