Radiofonia i telewizja

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 784
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Radiofonia i telewizja - strona 1 Radiofonia i telewizja - strona 2 Radiofonia i telewizja - strona 3

Fragment notatki:


=======================================================================
RADIOFONIA I TELEWIZJA
OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA PROBLEMATYKI RADIOFONII I TELEWIZJI
I GENEZA KRRIT
Problemy radiofonii i telewizji należy postrzegać obecnie w pierwszej kolejności przez
pryzmat praw i wolności obywatelskich. Art. 14. w I rozdziale Konstytucji brzmi: „RP
zapewnia wolność prasy i innych środków społecznego przekazu.” Łšczy się on z art. 54. (
Rozdział II „Wolności, prawa i obowišzki Człowieka i obywatela”, podtytuł „Wolności i prawa
osobiste”):
„1. Każdemu zapewnia się wolność wyrażania swoich poglšdów oraz pozyskiwania i
rozpowszechniania informacji.
2. Cenzura prewencyjna środków społecznego przekazu oraz koncesjonowanie prasy sš
zakazane. Ustawa może wprowadzić obowišzek uprzedniego uzyskania koncesji na
prowadzenie stacji radiowej lub telewizyjnej.” Oprócz wolności słowa i wyrażania swoich poglšdów istnieje jeszcze szereg innych zasad i
wartości konstytucyjnych, takich jak np.: prawo do informacji ochrona moralności publicznej,
swoboda działalności gospodarczej.
Konieczność poddania problematyki zwišzanej z radiofoniš i telewizjš uregulowaniu
prawnemu o znacznie szczegółowym charakterze niż w przypadku prasy wynika z tego, że:
- przekaz radiowy i telewizyjny musi być - z uwagi na wymagania techniczne - poddany
ścisłym regułom dotyczšcym częstotliwości i zasięgu nadawania. Mowa tu o niezbędnej
przesłance w realizacji zadań państwa, jakš jest sprawna łšczność;
- przekaz radiowy i telewizyjny pełni znaczšcš rolę w kształtowaniu postaw moralnych
społeczeństwa oraz jego wiedzy i preferencji politycznych;
- istnieje obawa ukształtowania się tendencji monopolistycznych i co za tym idzie -
zawężenia tzw. pluralizmu zewnętrznego. Podstawš tej obawy jest fakt emitowania
programów radiowych i telewizyjnych przy niezbędnym nakładzie poważnych środków
finansowych, co ogranicza liczbę potencjalnych nadawców. W okresie PRL-u charakterystyczny był państwowy monopol radia i telewizji oraz ich
włšczenie w polityczny mechanizm sprawowania władzy. Zarzšd radiem i telewizjš należał do


(…)

… i politycznie odseparowanych od aktualnej
większości parlamentarnej;
4) na stworzeniu szczególnego organu konstytucyjnego - Krajowej Rady Radiofonii i
Telewizji, której zadaniem jest rzetelne organizowanie całokształtu działalności mediów
elektronicznych. Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji jest organem konstytucyjnym określonym w Rozdziale
IX Konstytucji „Organy kontroli państwowej i ochrony prawa…
… też być odczytywane na tle zasad
wyrażonych w art. 10 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka i orzecznictwa
ukształtowanego na jego podstawie. Kompetencjami, funkcjami sš:
1) f-cja prawodawcza (wydawanie rozporzšdzeń, np. na podstawie ustawy
rozporzšdzenie określajšce tryb postępowania i zagwarantowania partiom politycznym
prezentacji swoich programów), 2) f-cja koncesyjna ( Rada rozstrzyga zasady przyznawania…
… mechanizm sprawowania władzy. Zarzšd radiem i telewizjš należał do
Komitetu ds. Radia i Telewizji Polskie Radio i Telewizja, który formalnie stanowił jeden z
centralnych organów administracji, podporzšdkowany premierowi. W rzeczywistości poddany
był bezpośredniemu kierownictwu PZPR. Dopiero po 1989 zaczęto zmierzać do stworzenia
jakiś elementów niezależności i pluralizmu. Spory polityczne…
… upoważnień ustawowych Rada w wykonywaniu w/w kompetencji
wydaje rozporzšdzenia
Publiczna radiofonia i telewizja działa w formie jednoosobowych spółek akcyjnych
Skarbu Państwa. Na szczeblu ogólnokrajowym działajš dwie spółki: Telewizja Polska SA (w
jej skład wchodzš też rozgłośnie regionalne) i Polskie Radio SA, na szczeblu regionalnym
działajš spółki radiofonii regionalnej. Forma spółki akcyjnej oznacza…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz