Fragment notatki:
pdf. Notatka zawiera 21 slajdów wraz ze schematami i porusza zagadnienia takie jak: poprawianie błędów księgowych, storno czarne zupełne, storno czarne częściowe, storno czerwone, poziomy podział konta, konta syntetyczne, konta analityczne, zasada zapisu powtarzalnego, pionowy podział konta, konta wynikowe, koszty i straty, wydatek, przychody i zyski, funkcjonowanie kont wynikowych, klasyfikacja kosztów i strat, koszty zwykłej działalności operacyjnej. Notatka zawiera również informacje dotyczące pojęć takich jak: amortyzacja, zużycie materiałów i energii, usługi obce, podatki i opłaty, wynagrodzenia, ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia, pozostałe koszty rodzajowe, koszty działalności podstawowej, koszty ogólnego zarządu, rozliczenie kosztów rodzajowych, pozostałe koszty operacyjne, koszty finansowe, straty nadzwyczajne, klasyfikacja przychodów i zysków, przychody z działalności operacyjnej, pozostała przychody operacyjne, przychody finansowe, zyski nadzwyczajne, zasada współmierności kosztów i przychodów,.
Poprawianie błędów księgowych odbywa się poprzez:
1)
skreślenie zapisu błędnego, ale tak by pozostał czytelny i umieszczenie nad nim
(lub obok) zapisu prawidłowego, wraz z podpisem osoby dokonującej
poprawienia;
2)
dokonanie storna.Storno to sposób poprawiania błędów bez dokonywania skreśleo:
- storno czarne zupełne: zapis błędny anulowany jest poprzez zapis po
przeciwnych stronach tych samych kont, na których dokonano zapisu
błędnego, a następnie wprowadzany jest zapis prawidłowy.
- storno czarne częściowe: zapis błędny anulowany jest tylko na koncie,
na którym wystąpił błąd, poprzez zapis korygujący po przeciwnej jego
stronie (gdy niewłaściwe było konto lub zapisana kwota była za wysoka)
lub poprzez uzupełnienie zapisu po tej samej stronie co zapis błędny
(gdy konto było prawidłowe, lecz kwota za niska)
- storno czerwone: zapis korygujący dokonywany jest na tych samych
kontach i na tych samych stronach, na których dokonano zapisu
błędnego, ale ze znakiem ujemnym.
1POZIOMA PODZIELNOŚD KONTPoziomy podział konta – polega na wprowadzeniu do planu kont danego
podmiotu w miejsce jednego konta, dwóch lub więcej kont bardziej szczegółowych. W efekcie takiego podziału:
a) konto dzielone przestaje funkcjonowad, jego miejsce zajmują konta
powstałe w wyniku podziałunp. „Aktywa trwałe”
„Wartości niematerialne i prawne”
„Rzeczowe aktywa trwałe”„Należności długoterminowe”„ Inwestycje długoterminowe”
b) konto dzielone funkcjonuje nadal (jako konto syntetyczne), a konta
powstałe w wyniku podziału funkcjonują obok niego (jako konta analityczne).
2POZIOMA PODZIELNOŚD KONTKonta syntetyczne – konta zawierające zapisy zbiorcze dotyczące całych grup zasobów i źródeł ich finansowania. Zbiór prowadzonych kont syntetycznych stanowi księgę główną. Pomiędzy kontami syntetycznymi obowiązuje zasada zapisu podwójnego. Konta analityczne – konta służące do uszczegółowienia zapisów na koncie syntetycznym. Zbiór kont analitycznych stanowi księgi pomocnicze.np. „Rozrachunki z dost. i odb.”
„Należności od X”
„Należności od Y”„Zobowiązania wobec A”„Zobowiązania wobec B”
„Materiały”
„Materiały podstawowe” „Materiały pomocnicze”
3POZIOMA PODZIELNOŚD KONT
Pomiędzy kontami analitycznymi a kontem syntetycznym, do którego zostały
one utworzone obowiązuje:ZASADA ZAPISU POWTARZANEGO
tj. zapis na danym koncie analitycznym odbywa się:
- po tej samej stronie, - w tej samej kwocie,- na podstawie tego samego dowodu
co na koncie syntetycznym, dla którego
(…)
…, środków trwałych w budowie, wartości
niematerialnych i prawnych;
- odpisane przedawnione zobowiązania;
- otrzymane odszkodowania, kary, grzywny, darowizny.
PRZYCHODY FINANSOWE – wynikające z przeprowadzonych przez jednostkę operacji
finansowych np.:
- przychody z tytułu dywidend, odsetek;
- przychody ze sprzedaży aktywów finansowych;
- dodatnie różnice kursowe;
- dyskonto otrzymane przy nabyciu weksli…
… przelewem czynsz za lokal za pierwsze półrocze 6 000
16
POZOSTAŁE KOSZTY OPERACYJNE – koszty poniesione w bieżącym okresie, które ze
zwykłą działalnością jednostki są związane w sposób pośredni np.:
- koszty związane ze sprzedażą i likwidacją środków trwałych, środków trwałych w
budowie, wartości niematerialnych i prawnych;
- odpisane należności przedawnione, umorzone, nieściągalne;
- obciążające jednostkę…
… społeczne i inne świadczenia” – koszty składek na
ubezpieczenia społeczne w części płaconej przez pracodawcę, odpisy na
Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeo Pracowniczych,
Zakładowy Fundusz Świadczeo Socjalnych, szkolenia pracowników,
świadczenia wynikające z przepisów bhp.
7. „Pozostałe koszty rodzajowe” – koszty nie zakwalifikowane do powyższych
tj. np. koszty podróży służbowych, używanie…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)