Pytania do egzaminu magisterskiego na Wyższej Szkole Ekonomii i Prawa im. Edwarda Lipińskiego w Kielcach
WYŻSZA SZKOŁA EKONOMII i PRAWA im. prof. E. Lipińskiego w Kielcach PYTANIA DO EGZAMINU MAGISTERSKIEGO
z przedmiotów podstawowych i kierunkowych (jedno z nich jest losowane na egzaminie magisterskim) Miary elastyczności popytu i ich znaczenie.
Teoria wyborów konsumenta w gospodarce rynkowej - znaczenie, zasady, ograniczenia.
Zachowanie przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji doskonałej, oligopolu, monopolu.
Metody pomiaru dochodu narodowego.
Popytowe i podażowe determinanty wzrostu dochodu narodowego.
Budżet państwa - pojęcie, cechy, funkcje i zasady budżetowe oraz jego struktura.
Deficyt budżetowy - mechanizm jego powstawania i metody ograniczania.
Aktywna i pasywna polityka fiskalna państwa.
Przyczyny inflacji i metody jej przeciwdziałania.
Typy bezrobocia, przyczyny i skutki jego występowania.
Cykl życia produktu - jego główne fazy
Marketing mix - jego elementy i znaczenie.
Strategia przedsiębiorstwa- cel i proces jej tworzenia i różne poziomy.
Cele i zadania analizy SWOT.
Banki - ich otoczenie i rodzaje.
System bankowy w Polsce - jego elementy.
Rezerwa obowiązkowa - przyczyny i skutki jej tworzenia.
Cel i przedmiot zarządzania finansami przedsiębiorstw.
Rynek finansowy- pojęcie, funkcje, struktura i uczestnicy. Podstawowe instrumenty rynku kapitałowego - charakterystyka.
Amortyzacja - metody jej ustalania i sens ekonomiczny .
Wynik finansowy - w wariancie kalkulacyjnym i porównawczym rachunku zysków i strat.
Pojecie kursu walut i czynniki kształtujące jego wysokość.
Podatki - istota, cechy ,funkcje i ich klasyfikacja.
Analiza finansowa - pojęcie, cel, zakres przedmiotowy , rodzaje i jej odbiorcy. Sprawozdania finansowe jednostki - cele, cechy jakościowe, rodzaje i ich układ.
Metody ekonomicznej oceny projektów inwestycyjnych . Pojęcie i klasyfikacja kosztów oraz rodzaje i metody ich kalkulacji.
Źródła i złote zasady finansowania zasobów przedsiębiorstw.
Dźwignie rozwoju przedsiębiorstwa- rodzaje i ich znaczenie .
Literatura 1. Bankowość. Podręcznik akademicki, Pr. Zb. pod red. W. Jaworskiego i Z. Zawadzkiej, Poltext, Warszawa 2003
2. Bednarski L., Analiza finansowa w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2004
3. Bodie Z., .Merton R., Finanse, PWE, Warszawa 2003
4. Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWN, Warszawa 2001
5. Dresler Z., Czekaj J., Zarządzanie finansami przedsiębiorstw, PWN, Warszawa 2002
6. Elementarne zagadnienia ekonomii, Red naukowa R. Milewski, PWN, Warszawa 2004
7. Podstawy marketingu
(…)
… 2004
7. Podstawy marketingu, Pr. Zb. pod red. Jerzego Altkorna, Instytut Marketingu, Kraków 2000
8. Gierusz B., Podręcznik samodzielnej nauki księgowania, ODDK, Gdańsk 2002
9. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2003
10. Rachunek wyników, Pod red. Edwarda Nowaka, Difin, Warszawa 2004
11. Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, PWN…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)