Psychologia rozwoju człowieka-wstępne zagadnienia

Nasza ocena:

3
Pobrań: 462
Wyświetleń: 1904
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia rozwoju człowieka-wstępne zagadnienia - strona 1 Psychologia rozwoju człowieka-wstępne zagadnienia - strona 2

Fragment notatki:

Zagadnienia wstępne Psychologia jako nauka zajmuje się:
OPISEM - co, jak?
WYJAŚNIENIEM - dlaczego?
PROGNOZĄ, PRZEWIDYWANIEM - co się stanie, gdy..?
KONTROLĄ ZACHOWAŃ LUDZKICH - co zrobić, żeby…?
Psychologia rozwoju człowieka jest nauką teoretyczną i praktyczną
„psychologia musi odrzucić obojętność i aktywnie uczestniczyć w życiu człowieka, pomagać w jego formowaniu” (Lew S. Wygotski)
TO PSYCHOLOGIA ROZWOJU CZŁOWIEKA, A NIE TYLKO ROZWOJU ROZMAITYCH FUNKCJI PSYCHICZNYCH
ZAŁOŻENIA Rozwijamy się wśród innych ludzi i dzięki nim.
Rozwijamy się przez całe życie.
Rozwijamy się w 3 sferach: soma, polis, psyche.
Życie ludzkie dzieli się na etapy.
Interakcja: osoba - otoczenie ma charakter dynamiczny.
Są różne rodzaje zmian rozwojowych.
HISTORYCZNE DATY Wilhelm Wundt - 1879 /Niemcy/ - laboratorium w Lipsku
Wilhelm T. Preyer (1841-1897), NIEMCY, 1882 - książka Dusza dziecka (The Mind of the Child) Granville Stanley Hall (1844 - 1924) 1882/Stany Zjednoczone/, wykłady o rozwoju dziecka w Bostonie PREKURSORZY Jan Amos Komensky /1592 - 1670/: Dzieci nie należy traktować jako zadatków na dorosłych, lecz starać się poznać ich dziecięcą naturę. Jan Henryk Pestalozzi /1746 - 1827/: trzeba stworzyć system oświaty dostosowany do możliwości i cech rozwojowych dzieci. Johann Nicolaus Tetens /1736 - 1807/: Badania nad naturą ludzką i jej rozwojem.
Friedrich August Carus /1770 - 1808/: rozwój to proces występujący przez całe życie oraz ciągłe zmaganie się z zachodzącymi w społeczeństwie zmianami - postępowymi i wstecznymi.
G. Stanley Hall /1844 - 1924/: Dzieci nie są miniaturkami dorosłych. Dr Milicent Washburn Shinn / 1858-1940/: Napisała w 1900 roku „ Biografię niemowlęcia” The Biography of a baby PREKURSORZY W POLSCE Jan Władysław Dawid /1859 - 1914/: „ Program postrzeżeń psychologiczno-wychowawczych nad dzieckiem od urodzenia do 20 roku życia”, „Zasób umysłowy dziecka. Przyczynek do psychologii doświadczalnej”, Przegląd Pedagogiczny. Aniela Szycówna /1869 - 1921/: „ Rozwój pojęciowy dziecka w okresie 6 - 12 lat. Badania nad dziećmi ”, „ Jak badać umysł dziecka ?”.
Józefa Jotejko /1866 - 1928/: pedologia, Polskie Archiwum Psychologii. STAROŻYTNOŚĆ, ŚREDNIOWIECZE, RENESANS
Większość wczesnych badań nad dziećmi wywodzi się nie tyle z zainteresowania samymi dziećmi, co z potrzeby znalezienia najlepszych sposobów wychowania ich na pożytecznych obywateli. ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz