Psychologia rozwoju człowieka

Nasza ocena:

5
Pobrań: 1127
Wyświetleń: 3409
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia rozwoju człowieka  - strona 1 Psychologia rozwoju człowieka  - strona 2 Psychologia rozwoju człowieka  - strona 3

Fragment notatki:

WYKŁAD 1 - TEORIE ROZWOJU    Sposoby ujmowania człowieka w rozwoju:  1.  Ontogenetyczny  Ukazywanie indywidualnej linii rozwoju człowieka (od poczęcia do śmierci); zmiany w rozwoju  indywidualnym  2.  Filogenetyczny  Ukazywanie człowieka na linii ewolucji od niżej do wyżej zorganizowanych organizmów; poszukiwanie  podobieństw u człowieka i zwierząt  3.  Antropogenetyczny  Ukazywanie rodowej historii człowieka i człowiekowatych    Ujęcie filogenetyczne:  1. Podobieństwo fizjologiczne człowieka i szympansa:  •  podobieństwo w budowie DNA - tylko 1% różnic  •  możliwość zarażenia się chorobami ludzkimi (żółtaczka, HIV)  •  podobieństwo w strukturze układu nerwowego (lewopółkulowa specjalizacja w przetwarzaniu  zawołań)  2. Podobieństwo w funkcji umysłu:  •  rozpoznawanie siebie w lustrze  •  zdolność do uczenia się nowego systemu znaków (język migowy)  •  rozróżnianie mniej od więcej  •  komunikacyjne różnicowanie wokalizacji na podstawie charakterystyk czasowych  1.  Badania Harlowa i temat przywiązania    Ujęcie antropogenetyczne:  Człowiekowate pochodzą od driopiteków, pojawiły się 2,5 - 3,3 milionów lat temu  1. Australopiteki - 1,7 mln lat temu:  •  dwunożny chód, uzębienie bez kłów, zmniejszone szczęki (roślinożercy)  2. Pitekantropus - 250 tys. lat temu:   •  wały nadoczodołowe, używana żuchwa (mięsożerny)  •  budowa tułowia i kończyn taka sama jak u człowieka  3. Człowiek neandertalski - 50 tys. lat temu:  •  pochyłe czoło, grube wały nadoczodołowe, duża puszka mózgowa  •  uprawiał myślistwo, zbieractwo, znał ogień, odzież, rytuał grzebania zmarłych; Afryka, Francja,  Azja    Psychologia rozwojowa  - dział psychologii obejmujący badania poświęcone wyjaśnianiu wszystkich  aspektów ludzkiego rozwoju od poczęcia do adolescencji, w kategoriach zmian ilościowych i  jakościowych, zachodzących w poszczególnych sferach rozwoju.   Rozwój prowadzi do pełnej dojrzałości fizycznej (dawanie życia) i psychicznej:  •  intelektualnej (zdolność do odnoszenia korzyści z doświadczenia)  •  emocjonalnej (panowanie nad sobą, zdolność do emocjonalnej samokontroli)  •  społecznej (gotowość do opanowania i samodzielnego pełnienia przypisanych ról).   Proces rozwojowy ma charakter progresywny.    Ch. Buhler: potrzeba badania rozwoju w biegu życia  Psychologia biegu życia  - dział psychologii obejmujący badania zjawisk rozwojowych w trakcie całego  cyklu życiowego, od poczęcia do śmierci.   Zmiany rozwojowe ujmowane są w kategoriach zadań, celów życiowych, pełnionych przez jednostkę  ról rodzinnych i zawodowych oraz uczestniczenia przez nią w wydarzeniach życiowych. 

(…)

… wydalania
retencyjny charakter analny - uparty, skąpy, kompulsywny
ekspulsywny charakter analny - okrutny, destruktywny, niesforny
właściwe pokierowanie przez rodziców treningiem czystości prowadzi do twórczości i produktywności
3-5 r.ż. faza falliczna (edypowa) - przyjemność czerpana z podrażnień organów płciowych oraz
związanych z tym fantazji
gdy kompleks Edypa jest rozwiązany, następuje identyfikacja…
… czynności rozwijają się w miarę ćwiczenia
2. im bardziej złożona jest jakaś czynność, tym większe znaczenie ma w jej rozwoju ćwiczenie
Czynności filogenetyczne pojawiają się wcześnie w ontogenezie, są nabywane bez ćwiczenia, np.
poruszanie się na dwóch nogach
Czynności ontogenetyczne są nabywane w toku rozwoju osobniczego, nie są przekazywane
genetycznie, są wyuczone przez jednostkę, np. pisanie.
Prawidłowości rozwojowe - pokazują kierunek rozwoju i poszczególne etapy, przez które rozwój
danej funkcji przechodzi, np. rozwój motoryczny przechodzi od czynności odruchowych do działań
intencjonalnych. W rozwoju emocjonalnym dziecko przechodzi od egocentryzmu do alterocentryzmu.
W rozwoju społecznym dziecko postępuje od postawy biorcy do postawy dawcy.
Rozwój w koncepcjach filozoficznych:
Hegel: idealizm…

• wzrost
• skłonności do chorób
hemofilia
• astygmatyzm
• grupa krwi
• zdolność do produkowania insuliny
• inteligencja
• talenty
• temperament
Podział komórki jajowej:
Kolejno powstają: morula, blastula, gastrula
Zagnieżdżenie się komórki w ściance macicy
Faza embrionalna:
Tworzą się i zaczynają funkcjonować wszystkie ważniejsze struktury zewnętrzne i wewnętrzne.
Zarodek mierzy 3,81-5,08 cm i waży…
… do zrozumienia, że nazwa jest czystym znakiem. Obdarzają
świadomością jedynie zwierzęta. Cechuje je artyficjalizm immanentny - kształtowanie zjawisk w
świecie przenoszone jest na naturę, która nadal przepojona jest celowością.
Do 11-12 r.ż. rzeczywistość rządzi wyjaśnianiem świata.
Egocentryzm - pośrednia forma myślenia między myśleniem niekomunikatywnym a myśleniem
komunikatywnym. Piaget dzielił egocentryzm…
… - przydzielenie ras psów do różnych zadań.
1. Badania Eysencka i Prella (1951):
• stwierdzono duży udział czynnika genetycznego w zakresie ekstrawersji i neurotyczności, wyższe
wskaźniki odziedziczalności stwierdzono u mężczyzn
Ekstrawersja - duże zapotrzebowanie na bodźce; neurotyczność - brak zrównoważenia
emocjonalnego
Ekstrawersja - 50% odziedziczalna
Neurotyczność - 42 %
1. badania Loehlina, 1992…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz