To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Gerc. Notatka składa się z 4 stron.
WPPS II Wykład 04.04 - Krzysztof Gerc, PSYCHOLOGIA REHABILITACJI Psychologia zdrowia , problemy:
jak je mierzyć?
jak je chronić?
jak je odzyskiwać? rehabilitacja neuropsychologiczna - stymulacja z wykorzystywaniem naturalnych skłonności człowieka do poprawy
jak je poprawiać? Psychologia rehabilitacji - czerpie z psychologii klinicznej, dotyczy upośledzenia fizycznego i umysłowego; zaburzenia otępienne - degradacja intelektualna i zmiany w ośrodkowym układzie nerwowym, występują po okresie dojrzewania, u osoby wcześniej sprawnej. Prewencja :
choroba/ przeciwdziałanie - zdrowie/ utrzymywanie status quo Promocja zdrowia :
zdrowie/ potęgowanie ( poprzez podnoszenie jakości życia) - choroba/ przeciwdziałanie Podejście patogenetyczne (akcent na czynniki chorobotwórcze) i salutogenetyczne (czynniki pomnażające zdrowie, psychologia rehabilitacji). Poczucie koherencji i osamotnienia - bycie w rzeczywistości, którą się odbiera jako niechcianą, stan, który jest niechciany. Psychologia rehabilitacji jako nauka stosowana: medycyna psychosomatyczna wywodzi się z koncepcji psychodynamicznej psychologia rehabilitacji korzysta z koncepcji uczenia się społecznego (podobna do nurtów behawioralnych)
czerpie z koncepcji fenomenologicznej (osoby ludzkiej) V. Frankla
nawiązuje do podejścia interakcyjnego - typologia systemów rodzinnych
wykorzystuje koncepcje psychologii stosowanej (konceptualizacja normy i zdrowia) oraz koncepcje psychologii organizacji (zdrowy system)
3 modele pracy z dzieckiem autystycznym:
koncepcja psychodynamiczna (więź z rodziną), prof. A. Gardziel
behawioralna (czystość podejścia, stosowanie trendu), metoda kary i nagrody (nagrodą jest wolny czas)
metoda „3 i”, zmodyfikowana opcja Kauflanów, podejście eklektyczne
Spektrum autystyczne: 75 % przypadków to upośledzenie umysłowe, 20- 25 % autyzm wysokofunkcjonujący (np. Sawanci, Zespół Aspergera)
Strata z powodu niepełnosprawności nabytej jest podobna do żałoby po śmierci!
Dla dzieci ze słabym lub lekkim upośledzeniem jest taka sama podstawa programowa. Psychologia Rozwojowa : „Rozwój człowieka jest ciągłym procesem przystosowania.”, „Przyjęcie genetycznej perspektywy w wyjaśnianiu stałości i zmienności ludzkiego zachowania.” - prof. Brzezińska
Autyzm można diagnozować już w wieku 6 mscy! (na podstawie synaptogenezy )
Prof. Kwiatkowski - operacja na rocznym chłopczyku, w którego wjechał samochód, w normie intelektualnej.
Skąd czerpie psychologia rehabilitacji?
z psychologii klinicznej - wiedza o stosowaniu metod diagnostycznych i technik pomocy w problemach psychicznych, powstałych w wyniku leczenia
(…)
… autonomiczne
z psychologii rozwojowej- integruje zasady psychologii z problemami zdrowotnymi wieku dziecięcego
z psychologii poznawczej- wiedza o zmianie procesów poznawczych pod wpływem niepełnosprawności
Afazja motoryczna/ alaria- uszkodzenie okołoporodowe
Cel psychologii rozwojowej- zbieżny z psychologią rehabilitacji: badanie i wyjaśnianie różnych, obserwowanych u ludzi, wzorców zmian w ciągu życia, w szczególności wzorców ich rozwoju
Rodzinne wzory rozwojowe (rodziców), problemem bywa neutralizacja problemów przez rodziców.
Koncepcja rozwoju:
klasyczna - badania longitudinalne, kumulacja i integracja zmian kierunkowych
psychologia rozwoju człowieka w biegu życia - rozwój trwa w całym wymiarze życia indywidualnego
Tradycje:
teoretyczne
metodologiczne - zmiany w perspektywie nomotetycznej (z normatywnego…
…
przy schorzeniach somatycznych do poradni przychodzą ludzie, którzy niekoniecznie cierpią najbardziej
pochodna kryterium - zaburzony ten, kto zwraca się o pomoc
kryterium statystyczne - zachowania normalne są zgodne z normą standardową, anormalne- niezgodne z nią (ale co np. z wadą wzroku?)
nie jest w pełni jednoznaczne (wyniki graniczne)
niewystarczające naukowo, użyteczne praktycznie, często stosowane
kryterium…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)