Psychologia kliniczno-wychowawcza dzieci i młodzieży - wykład 3

Nasza ocena:

5
Pobrań: 294
Wyświetleń: 2485
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia kliniczno-wychowawcza dzieci i młodzieży - wykład 3 - strona 1

Fragment notatki:

Temat wykładu brzmiał: Pojęcie rodziny dysfunkcyjnej, model rodziny jako źródło zaburzeń dziecka. W notatce zostały podane i opisane następujące zagadnienia: cechy funkcjonalnej rodziny, zasoby tkwiące w rodzinie i w każdym z jej członków wg Virginii Satir, funkcjonalne zasady rodzinne, dysfunkcjonalny system rodzinny. W notatce podane i opisane są również cechy rodzin dysfunkcjonalnych: przymus kontroli, perfekcjonizm, wzajemne oskarżanie się, zaprzeczenie pięciu wolnościom, zasada nie mów, podtrzymywanie niezdrowych relacji, brak zaufania, sztywne role. Kolejnymi zagadnieniami opisanymi w notatce są: współuzależnienie, model rodziny kompulsywnej, model rodziny z przemocu, zorganizowanie wokół przemocy fizycznej lub seksualnej, zaburzenia u dziecka po traumie nadużycia seksualnego, zaburzenia u dziecka doświadczającego przemocy fizycznej, rodziny splątane, rodziny wyobcowane, rodziny sztywne, rodziny chaotyczne, okres wczesnego dzieciństwa, elementy systemu przywiązania, etapy rozwoju ufnej więzi emocjonalnej, więź typu A, B, C, D

WYKŁAD 3
Pojęcie rodziny dysfunkcyjnej. Model rodziny jako źródło zaburzeń dziecka.
CECHY FUNKCJONALNEJ RODZINY:
- rodzina zabezpiecza przetrwanie i optymalny rozwój wszystkich swoich członków
- w rodzinie z sukcesem realizuje się proces socjalizacji
- wśród zaspakajanych potrzeb (fizycznych, intelektualnych, duchowych) znaczące są przede wszystkim potrzeby psychiczne, emocjonalne
- rodzina kształtuje zdrowe poczuje „JA” dzieci
- rodzice z zaangażowaniem wywiązują się z zadań wynikających z ich roli, uzupełniając się wzajemnie (na zasadzie równości dwóch samorealizujących się istot)
- w zdrowej rodzinie każda osoba ma dostęp do swoich naturalnych zasobów i korzysta z zasobów innych osób
VIRGINIA SATIR: PIĘĆ WOLNOŚCI
(zasoby tkwiące w rodzinie i w każdym z jej członków)
Wolność do postrzegania i słyszenia (percepcji) tego, co jest obecne tu i teraz, a nie tego, co było, będzie lub powinno być.
Wolność od myślenia tego, co się myśli, a nie tego, co powinno się myśleć.
Wolność do czucia tego, co się czuje, a nie tego, co powinno się czuć.
Wolność do pragnienia i wybierania tego, czego się chce, a nie tego, co powinno się chcieć.
Wolność do wyobrażania sobie swojej własnej samorealizacji i podążania za nią, a nie granie sztywnej roli czy ciągłe troszczenie się o bezpieczeństwo.
FUNKCJONALNE ZASADY RODZINNE:
- rodzina jako całość służy wszystkim jednostkom
- zasady są jawne, jednoznaczne, tłumaczone i negocjowane
- promowanych jest pięć wolności
- relacje oparte są na dialogu i równości
- role w rodzinie są wybierane i elastyczne: podlegają zmianom
- każdy członek jest tak samo ceniony jako osoba, może pozwolić sobie na indywidualność
- komunikacja jest bezpośrednia, adekwatna, oparta na faktach
- rodzice robią to, co mówią, że zrobią; dbają o samodyscyplinę
- problemy są zauważane i konstruktywnie rozwiązywane
- błędy są wybaczane; traktowane są jako okazja do uczenia się
DYSFUNKCJONALNE RODZINY POCHODZENIA
DYSFUNKCJONALNY DYSFUNKCJONALNA
MĄŻ ŻONA
DYSFUNKCJONALNY
ZWIĄZEK
DYSFUNKCJONALNA
RODZINA
DYSFUNKCJONALNY SYSTEM RODZINNY
Wysoki poziom chronicznego niepokoju
Zacieranie się lub usztywnienie granic
Jednostki poświęcają się dla rodziny
Pogmatwane, niejasne, ukryte reguły
System sztywny i statyczny, sztywne role
Niewyodrębnione, splątane JA członków rodziny


(…)

… role i reguły
- nieefektywne sposoby pokonywania trudności i konfliktów
- niemożność zmiany, zmiany rozwojowe jako punkty zapalne
- konflikty jako stały element interakcji, diada małżonków także w permanentnym konflikcie
- zaburzenia zachowania lub uległość i podporządkowanie jako potencjalna odpowiedź ze strony dziecka
- zaburzenia odżywiania (bulimia) jako ochrona stabilności rodziny, ale i jako możliwość przejęcia kontroli przez dziecko
RODZINY CHAOTYCZNE
Niekonsekwencja
- nieprzewidywalność, brak jakiegokolwiek przywództwa (każdy członek może spróbować porządzić)
- bardzo łagodna dyscyplina lub jej brak
- ambiwalencja emocji i zachowań, z tendencją do skrajności
- brakuje stałości - dramatyczne zmiany ról i zasad, częste ich redefiniowanie, działania są chaotyczne, impulsywne
- negocjowanie…
… na rzecz rodziny)
PROBLEM RODZINY DYSFUNKCJONALNEJ: WSPÓŁUZALEŻNIENIE
- w każdej rodzinie dysfunkcjonalnej istnieje pierwotny stresor (uzależnienie, przemoc, choroba, strata), lżejszy (np. lęki) lub bardziej poważny (np. traumy)
- ktokolwiek lub cokolwiek zaczyna kontrolować rodzinę na tyle, że jest to dla innych zagrażające, inicjuje dysfunkcję
- każdy członek rodziny na swój sposób próbuje przystosować się do stresu i zyskać nad nim kontrolę, staje się hiperczujny, generuje zachowanie umożliwiające przetrwanie (walczy lub ucieka), negując przy tym siebie
- w ten sposób wszyscy stają się osobami kierującymi z zewnątrz: współuzależniają się od stresora
- zachowania chroniące są jednocześnie destrukcyjne
Współuzależnienie - rozpoznawalny wzór sztywnych cech osobowości, zakorzenionych w zinternalizowanym…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz