To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Technika zadawania pytań Istnieje wiele sposobów włączenia określonego pytania w kontekst innych pytań.
Zawężanie zakresu pytań - od pytań ogólnych do szczegółowych, gdy chcemy wykryć najbardziej spontaniczne i charakterystyczne reakcje badanego. W miarę jak wzrasta niechęć badanego do dalszych wypowiedzi na dany temat, klinicysta musi zwykle zadawać coraz bardziej szczegółowe pytania.
Progresja - od pytań mających luźny związek z faktami do sedna (spotykasz się z kobietami? lubisz je ? a seks?:)
Pytania uwikłane - zamaskowanie pytań diagnostycznych. Np. w kontekście pytań o stan zdrowia można zahaczyć o stosunek do seksu.
Pytania naprowadzające - Używa się, gdy pytania są tendencyjne. Pytania naprowadzające mają na celu jakby odwrócenie uwagi i uzyskanie szczerej odpowiedzi na pytanie właściwe. Przykład : Pytamy białego czy nie lubi czarnych : Jak głęboka jest Twoja niechęć do czarnych ? :-) Ale trzeba uważać, żeby nie przegiąć.
Pytania odroczone - Kiedy klinicyście w trakcie wywiadu nasuwa się jakieś pytanie, ale odkłada je na później, włączając je w inny wątek, np. gdy w tym kontekście temat jest mniej groźny.
Pytania projekcyjne - aby uzyskać informacje o postawach i ocenach badanego, poprzez prośbę o opis innych ludzi, lub siebie.
Należy zwrócić uwagę na : Bogactwo, ubóstwo opisu w szczegóły
Cechy powierzchowne czy wnikliwe
Wykroczył poza przyjęte ogólniki czy nie
Czy cechy wymieniane u osób lubianych mogą służyć za wskaźnik własnego ideału osobowości
Jakie potrzeby osobiste pacjenta wskazuje dokonany przez niego wybór (dominujący, uległy...)
Niezłe pytanie „Jakie są pańskie dobre i złe strony” (często nie chcą mówić o dobrych).
Levinson i jego pytania pomagające odkryć postawy autorytarne :
np. „Co napełnia cię największym wstrętem”, „Co starałbyś się przede wszystkim wpoić swojemu dziecku”, „Przed czym chroniłbyś najbardziej swoje dziecko”, „Jakie mogą być powody popełnienia przez kogoś samobójstwa” Lęk u prowadzącego wywiad : Teoretyczne studiowanie różnych metod prowadzenia wywiadu może być niekorzystne dla początkującego klinicysty. Może się za bardzo trzymać i wywiad stanie się nużący. Trzeba : wypracować własny styl, do metod podchodzić krytycznie,
uświadomić sobie własne lęki, niepokoje i ich skutki
Przyczyny lęku u badającego : brak doświadczenia
wywiad jako próba sprawdzenia własnej wartości
przerażenie tendencją pacjenta do ukrywania danych
(…)
…, albo w ogóle nie mówić)
Nadmierne poczucie odpowiedzialności nadgorliwość
Skutki lęku u badającego :
osłabienie jego wrażliwości i inwencji
wywołanie niepożądanych form zachowania się (gadulstwo, przesadne zapewnianie pacjenta, że może czuć się jak u siebie w domu, usprawiedliwianie się z konieczności zadawania pewnych pytań wzmaga czujność pacjenta)
występowanie „manier”, jak ciągły uśmiech, mocno ściągnięte…
… lubią o sobie mówić
traktowanie roli klinicysty raczej, jako kogoś, kto usuwa zapory w mówieniu, niż jako „sędziego śledczego”
1
„KONTAKT” Wallen - Psych. kliniczna - r. 6 …
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)