Psychologia cech Gordon Allport

Nasza ocena:

5
Pobrań: 2401
Wyświetleń: 4886
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Psychologia cech Gordon Allport - strona 1 Psychologia cech Gordon Allport - strona 2 Psychologia cech Gordon Allport - strona 3

Fragment notatki:


PSYCHOLOGIA CECH - GORDON ALLPORT 1). Życiorys  1897 r. - narodziny  Studia na Harvardzie  1919 r. - uzyskanie tytułu licencjatu (ekonomia, filozofia)  Nauczanie w Stambule  1922 r. - uzyskanie tytułu doktora z psychologii na Harvardzie  Studia w Berlinie, Hamburgu i Cambridge  Stanowisko wykładowcy na Wydziale Etyki Społecznej na Harvardzie  Stanowisko zastępcy profesora psychologii w Dartmouth College  1930 r. - powrót na Harvard  1963 r. - złoty medal Amerykańskiej Fundacji Psychologicznej  1964 r. - nagroda APA za wybitne osiągnięcia  1966 r. - mianowanie profesorem etyki społecznej  9 X 1967 r. - śmierć Wyróżnienia:  Przewodniczący APA  Przewodniczący Wschodniego Towarzystwa Psychologicznego (EPA)  Przewodniczący Towarzystwa Badań Psychologicznych nad Zagadnieniami Społecznymi Najważniejsze dzieła: o „Badanie reakcji A-S” o „Badanie wartości” o „Osoba w psychologii” 1968 r. o „Osobowość: interpretacja psychologiczna” 1937 r. o „Struktura i rozwój osobowości” 196 1 r. o „Ego w psychologii współczesnej” 1943 r. o „Jak stajemy się sobą: z podstaw psychologii osobowości” 1955 r. 2). Podstawowe założenia:  Skupienie na badaniach indywidualnych przypadków  Ważna rola świadomej motywacji i zmiennych motywacyjnych w ogóle  Ważna funkcja czynników racjonalnych  Brak zaufania do metod analizy stosowanych w naukach ścisłych  Niepowtarzalność jednostki oraz jej jednoczesna spójność  Ważne czynniki genetyczne  Ważne ego i Ja  Nacisk na pozytywne i świadome elementy motywacji  Ukształtowanie człowieka przez teraźniejszość („autonomia funkcjonalna” )  Nieufność wobec zbytniego przywiązywania wagi do operacjonalizacji ludzkiego zachowania oraz wobec nieumiarkowanego empiryzmu - pułapki, które mogą zahamować rozwój psychologii  Brak ciągłości pomiędzy normalnym a anormalnym - sprzeciw wobec psychoanalitycznego podejścia, które wg Allporta może wyjaśniać zachowania zaburzone, ale normalnych już nie  Odrzucenie determinizmu dziecięcego  Chęć polepszanie warunków społecznych  Brak możliwości wyjaśnienia w pełni zachowania człowieka - człowiek jest zagadką  Podejście eklektyczne - otwarta teoria osobowości ( systematyczny pluralizm ) - potem realizm heurystyczny

(…)

…  Kwestionariusze zindywidualizowane  Skale z własnymi punktami zakotwiczenia  Test repertuaru konstruktów  Odwrotna analiza czynnikowa Holt - krytyka Allporta  nie jest to uniwersalna teoria, z której da się wyprowadzić ogólne stwierdzenia  opisanie cech indywidualnych jest niemożliwe - jeżeli każdy ma inną to nadawanie im nazw doprowadzi do zamieszania  na podstawie badań jednostki nie wyprowadzi się praw ogólnych b). lata 30. XX wieku - moda na pośrednie metody mierzenia osobowości:  techniki projekcyjne - Allport je krytykował - jego zdaniem mogą one dostarczyć informacji o nieświadomych determinantach zachowania, ale tylko wtedy, gdy ich wyniki porównamy z przeprowadzonymi wcześniej badaniami bezpośrednimi  Allport konstruował techniki kwestionariuszowe  Uważał on, że techniki projekcyjne…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz