To tylko jedna z 18 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
VI. Przygotowanie transakcji eksportowej i importowej
1.Rozpoznanie i badanie rynku zagranicznego
2.Oddziaływanie na rynek zagraniczny, nawiązywanie kontaktów z partnerami zagranicznymi
3.Przygotowanie negocjacji kontraktowych:
Eksport – przygotowanie oferty (szerokie omówienie zagadnienia oferty w handlu
zagranicznym)
Import – oferta od strony importera – analiza ofert
4.Negocjacje kontraktowe
1. ROZPOZNANIE I BADANIE RYNKU ZAGRANICZNEGO.
Pierwszym krokiem jaki powinien podjąć przedsiębiorca, który chce sprzedać lub kupić swój towar za
granicą, jest przeprowadzenie rozpoznania rynku i jego szczegółowego badania. Proces ten powinien
być przeprowadzony zgodnie z wytyczonym strategicznym programem działania. W związku z tym
firma musi podjąć rozpoznanie rynków, które pozwoli na :
•
wybór najbardziej trafnego rynku ( czy rynków ) sprzedaży/zakupu, z punktu widzenia
interesów przedsiębiorstwa;
•
zmniejszenie ryzyka niepowodzenia zamierzonej operacji;
•
wybór i przystosowanie dysponowanych metod i form działania do warunków
występujących na danym rynku.
Nie ma jednolitych schematów postępowania, dla różnych towarów oraz dla różnych przeprowadzenie
szczegółowych badań rynkowych, które pozwolą podjąć decyzję czy i gdzie eksportować swój towar
lub skąd i w jaki sposób importować.
Badania rynku stanowią narzędzie, które pomoże usprawnić pracę i ułatwi podjęcie właściwej
decyzji. Istnieją przedsiębiorstwa , które nie korzystają z badań rynku i także odnoszą sukces w
sprzedaży/zakupie towarów za granicą. W tym wypadku jednak kieruje nimi zdolność przewidywania,
wyczucie lub po prostu mają szczęście. Tak też można prowadzić przedsiębiorstwo handlujące z
zagranicą , ale nie na dużą skalę, gdyż w tym przypadku liczy się znajomość rynku, klienta, jego
potrzeb, a to można osiągnąć jedynie przez wnikliwe badanie.
Przykład :
Clive Sinclair uważany był za wzór przedsiębiorcy, kiedy jego firma znakomicie prosperowała.
Natomiast gdy komputery i samochody elektryczne zaczęły przysparzać kłopotów, skrytykowano go
za to, że nie przeprowadził badań swojego rynku. Clive Sinclair stanął w obliczu najtrudniejszego
zadania : musiał przewidzieć, jak ludzie zachowają się w sytuacji całkowicie różnej od tych, do których
przywykli. Zdecydował się przewidzieć według własnych ocen, ale te okazały się nietrafne. Patrząc z
perspektywy czasu , wydaje się oczywiste, że projekt odkrytego samochodu elektrycznego , o
maksymalnej prędkości 15 mil na godzinę i ograniczonym zasięgu, miał małe szanse powodzenia.
Celem badań rynku jest ograniczenie ryzyka przy podejmowaniu decyzji dotyczących
prowadzenia działalności na rynkach zagranicznych. Badania rynku nie są całkowicie rozstrzygające,
ale dają największą szansę podjęcia odpowiednich decyzji. W profesjonalnym podejmowaniu decyzji
informacja odgrywa bardzo ważną rolę. Pozwala sprawdzić, czy wybór docelowego rynku lub
odpowiedniego partnera został dokonany właściwie.
Badania rynku mają szczególne znaczenie w dzisiejszych czasach,
(…)
… finansowej
klientów. Także często za pośrednictwem banków można sprawdzić wiarygodność klienta, czy
uzyskać dokładniejsze informacje o standingu kontrahenta.
Prasa. Krajowe wydawnictwa prasowe posiadają biblioteki, z których można korzystać za niewielką
opłatą. W Business Information Services przy "Financial Times" można wykupić subskrypcję, która
upoważnia do otrzymania wszelkich danych dotyczących…
….
Natomiast w tych wszystkich przypadkach gdy firmy
nie zamierzają tworzyć własnej placówki
przedstawicielskiej, zawiera się umowy o reprezentowania swoich interesów z handlowymi lub
przemysłowymi firmami miejscowymi. Najczęściej występującą formą przedstawicielstwa jest agent,
pośrednik ( makler lub broker ), dystrybutor lub dealer. Zadania agentów handlowych polegają przede
wszystkim na uświadamianiu nowych potrzeb i oferowania…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)