Na przyczyny powstawania i rozwoju sekt można patrzeć z punktu widzenia ustroju państwa, przeobrażeń społecznych oraz indywidualnych potrzeb i aspiracji człowieka. 1. Przyczyny ustrojowe: * zmiana ustroju w 1989 roku z totalitarnego na demokratyczny; * otwarcie granic, a przez to napływ nowych, atrakcyjnych idei; * zmiana prawa: gwarancje wolnościowe, w tym wolności zrzeszania się i wolności sumienia i wyznania, niezwykła łatwość uzyskania rejestracji, a poprzez to osobowości prawnej, przez sekty - szczególnie w formie kościoła lub innego związku wyznaniowego oraz stowarzyszenia; * brak jakiejkolwiek kontroli państwa nad działalnością nowych kościołów i innych związków wyznaniowych, nikłe kompetencje kontrolne wobec innych osób prawnych tworzonych przez sekty; * możliwość korzystania przez kościoły i inne związki wyznaniowe, stowarzyszenia, fundacje, z wielu ulg i przywilejów; * nieprzygotowanie instytucji publicznych do rozwiązywania problemów wynikających z działalności sekt, brak rzetelnej wiedzy oraz właściwej koordynacji działań tych instytucji. 2. Przyczyny społeczne: * kryzys cywilizacji, polegający między innymi na odejściu od dużych instytucji takich jak partie polityczne, ruchy społeczne, na rzecz małych wspólnot; * kryzys rodziny, związany głównie z jej trudną sytuacją ekonomiczną; * kryzys tradycyjnych kościołów i innych związków wyznaniowych; * kryzys instytucji edukacyjno-wychowawczych, w tym przede wszystkim szkół; * kryzys ekonomiczny powodujący występowanie dużego bezrobocia i związanej z nim frustracji; * brak popularyzacji wśród społeczeństwa pozytywnych wzorców spędzania czasu wolnego; * zmiana modelu życia, nastawienie konsumpcyjne, co skutkuje tęsknotą za sacrum i różnymi formami odnowy duchowej; * brak elementarnej wiedzy dotyczącej zagrożeń związanych z funkcjonowaniem sekt wśród dzieci i młodzieży oraz rodziców i opiekunów. 3. Przyczyny indywidualne: * potrzeba przynależności i wspólnoty; * poszukiwanie sensu życia oraz trwałych wartości, takich jak przyjaźń, miłość, ciepło, zaufanie; * dążenie do integralności życia na wszystkich płaszczyznach; * poszukiwanie tożsamości kulturowej i religijnej; * potrzeby bycia rozpoznanym i wyróżnionym; * potrzeba przynależności do elity; * poszukiwanie transcendencji; * potrzeba duchowego kierownictwa; * potrzeba zaangażowania się i współuczestnictwa.
(…)
…; * neodeistyczne - nawiązują w swych wyznaniach wiary do zasad siedemnastowiecznego deizmu; * wywodzące się z indywidualnych objawień - zostały założone przez osoby, których udziałem stało się silne doświadczenie religijne - objawienie. Wokół głoszonych przez założyciela treści tego objawienia skupia się pewna liczba członków i podejmują oni pracę nad stworzeniem bardziej lub mniej sformalizowanej wspólnoty…
…, porzucenie nałogów, odmłodzenie, poszerzenie pamięci, rozwinięcie zdolności medialnych, uzdrowienie chorobowych stanów psychicznych; * ekonomiczne - wykorzystujące techniki manipulacji, oraz metody wpływu grupy w celu osiągnięcia maksymalnych korzyści majątkowych; * edukacyjne - prowadzą działalność edukacyjną w formie szkół, uczelni, szkoleń, kursów, wprowadzając własne techniki i metody nauczania…
… na źródła oraz przedmiot kultu dzielone są na: * wywodzące się z chrześcijaństwa - jest to dość zróżnicowana grupa ruchów, które głoszą, że dopiero na ich przykładzie dokonuje się wypełnienie idei chrystianizmu, albo które uważają, że dopełniają lub twórczo rozwijają dzieło, którego Jezus, w ich przekonaniu, nie doprowadził do końca; * wschodnie - nawiązujące do religii Dalekiego Wschodu, zwłaszcza…
… nie na wartości duchowe, tylko materialne, stanowi tu dodatkową przeszkodę do pokonania, przełamanie tego stanu można dokonać najróżniejszymi metodami, takimi jak: parapsychologia, psychologia transpersonalna, rebirthing, reiki, medycyna niekonwencjonalna, stanowiącymi działania na granicy psychoterapii i religii. * grupy o charakterze mieszanym - są to grupy, w których doktrynie religijnej obecne…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)