To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
ZARZĄDZANIE DŁUGIEM PUBLICZNYM
Wykład, 22.02.2011
DEFICYT BUDŻETOWY
Deficyt jest jednym z czynników sprawczych długu publicznego.
Deficyt jest ujmowany i liczony w różny sposób, co rodzi nieścisłości i niedomówienia. Pojęcie długu publicznego wiąże się z:
-podmiotami zobowiązań
- z przyczynami jego powstawania lub z
- formami, w jakich dług jest zaciągany
POJĘCIE PODMIOTOWE
W ramach całego budżetu dług publiczny występuje zawsze w związku z podjęciem decyzji dokonywania wydatków publicznych w rozmiarze przekraczającym możliwości sfinansowania ich dochodami publicznymi.
W jednostkach sektora finansów publicznych dług powstaje także na skutek zaciągnięcia kredytów bankowych oraz decyzji inwestycyjnych bez pokrycia w planach finansowych. (np. Kraków jest miastem bardzo mocno zadłużonym). Bardzo często emitenci muszą się ubiegać o oceny ratingowe.
PRZYCZYNY POWSTANIA DŁUGU PUBLICZNEGO
Uporczywie utrzymujący się deficyt budżetowy, przekształcający się w dług publiczny tak jest w Polsce.
Okres wzmożonych wydatków publicznych, zwłaszcza wojen i kryzysów gospodarczych czasami niektóre instytucje są zbyt duże by zbankrutować, nie można do tego dopuścić, ponieważ wówczas cała gospodarka wpadła by w duży kryzys. Rząd musi wtedy finansować ich działalność, jeśli mają problemy z kontynuowaniem działalności. Jest to spełnianie funkcji stabilizacyjnej przez władze publiczne. Keynes twierdził, ze interwencjonizm państwowy jest konieczny - państwo ma być pierwszym czynnikiem sprawczym napędzający gospodarkę, która rozwija się coraz szybciej, a baza podatkowa na tyle wzrośnie, że państwo pozbywa się deficytu. Wbrew teorii Keynes'a, wpływy budżetowe nie były aż tak duże, by można było z nich sfinansować deficyt. Realizowana doktryna ekonomiczna zakładająca świadome utrzymywanie deficytu budżetowego i długu publicznego jako narzędzi interwencjonizmu państwowego.
Osiąganie celów politycznych rządzących, którzy nie podnoszą podatków i nie decydują się na cięcia wydatków publicznych.
Wpadnięcie władz publicznych w pułapkę zadłużenia w Polsce było tak w latach 1993-94. Był deficyt, trzeba go było sfinansować. Finansowano go bonami skarbowymi (bo miały krótki termin wykupu, a w Polsce gospodarka rynkowa była młoda, miała zaledwie kilka lat). Po wykorzystaniu obligacji (długi termin wykupu), udało się wyjść z pułapki zadłużenia. Zmieniono przeznaczenia bonów, jako instrumentów do zarządzania płynnością finansów publicznych, a nie finansowania deficytu za pomocą bonów.
Jedną z głównych przyczyn powstania długu publicznego jest deficyt budżetowy, a ściślej rzecz ujmując konieczność jego pokrycia.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)