To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Przyczółki palowe w kształcie ścian oporowych ze skrzydłami
Tego rodzaju przyczółki można stosować przy wysokości nasypu nie przekraczającej 3 m. Przy wyższych nasypach, parcie gruntu może przechylić taki przyczółek, a nawet go przesunąć.
Taki przyczółek (rys. 4.4) składa się z jednego lub dwóch rzędów pali. W tym ostatnim przypadku odległość między tymi rzędami wynosi 0,5 m (rys. 4.5). Pale niewspółpracują lub współpracują (rys. 4.5 i 4.6) ze sobą i są wbite w grunt przynaj mniej na głębokość 3 m. Pale te są zwieńczone u góry poziomym oczepem, spełniającym jednocześnie funkcję łożyska.
Zadaniem pierwszego rzędu pali (część czołowa) jest przeniesienie na grunt obciążeń użytkowych. Dragi rząd pali stanowi ścianę oporową (podrzymującą nasyp drogowy). Powinien być on szczelnie obity od strony nasypu deskami lub połowiznami (rys. 4..7).
Przy wysokości nasypów 2 -r 3 m, w celu zabezpieczenia pali podtrzymujących ściankę oporową, należy dodatkowo je zakotwić w nasypie za pomocą pali kotwiących. Powinny być one wbite w odległości 3 -r 4 m od ścianki. Pale kotwiące wiąże się poziomymi kleszczami z palami ścianki. Kleszcze są ułożone na wysokości około 60 cm nad poziomem gruntu.
W celu podtrzymania nasypu i zapewnienia łagodnego spływu wody pod most, wykonuje się skrzydła najczęściej ukośne (przeważnie pod kątem 45°) względem osi mostu. Kąt nachylenia oczepu skrzydeł powinien być taki, aby jego położenie było równoległe do skarpy nasypu.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)